Pojištění letadel zdražuje vinou situace na mezinárodním trhu

22.7.2019 Komerční prezentace

Ilustrační foto.
Ilustrační foto.

Pojištění letadel 2019 - rozhovor     Jelikož se od loňského roku začala dramaticky měnit mezinárodní situace v oblasti cenové politiky pojištění letectví, vyzpovídali jsme Hanu Kulhovou, vedoucí Oddělení leteckých rizik RENOMIA, aby nám blíže vysvětlila, co se na trhu děje a proč se letos zdražení dotkne i majitelů letadel provozujících své stroje v České republice. 

Rok 2018 byl v oblasti pojištění letadel kritický – otočil se dlouholetý trend klesání ceny pojistného a začalo se zdražovat. Co bylo důvodem?

Trend zvyšování ceny za pojištění letadel mohu potvrdit i v České republice a je zejména ovlivněn mezinárodní situací. Dle signálů, které z trhu dostáváme, se ceny budou zvyšovat pravděpodobně i v průběhu celého roku 2019. Důvodem je bohužel reakce pojišťoven nejen na tragické události v podobě 25 leteckých nehod v letech 2017 a 2018, během kterých bylo usmrceno na 530 cestujících. V minulém období rostly i škody v oblasti válečných a teroristických útoků. 

Hana Kulhová, vedoucí Oddělení leteckých rizik RENOMIAZoom gallery
Hana Kulhová, vedoucí Oddělení leteckých rizik RENOMIA

Jinými slovy vyšší škodní průběh zdražuje pojistné všem?

Ano, je to tak. Do toho se pojišťovny musely vyrovnat i s celou řadou přírodních katastrof – jen za loňský rok proběhlo na světě více než 300 hurikánů, záplav či zemětřesení v celkové škodě 175 miliard dolarů (přes 4 biliony Kč – což je odhadem 2,5násobek ročního rozpočtu České republiky). Ale zpět k letectví – jen na území Evropské unie během let 2011–2016 došlo celkem k 1344 ztrátám na životech v důsledku leteckých nehod.

Drtivou většinu (85 %) této nemilé statistiky bohužel tvoří piloti a pasažéři ultralehkých letadel. Jistě, ve srovnání s automobilovým průmyslem, kde se v letech 2011–2016 snížil počet usmrcených v evropské osmadvacítce z 29 na 20 tisíc ročně, se může číslo zdát zanedbatelné, ale pilotů letadel je násobně méně než řidičů vozidla. 

renomia_znacka_b_rgb0.png                                                  » Navštivte web Renomia.cz 

Co to pro pojistitele znamená?

Nepříznivá kumulace škod z řady oblastí – nejen leteckých rizik – způsobila, že řada pojišťoven významně odčerpala dlouhodobé finanční kapacity a ceny pojistného je nestačily doplňovat. V tomto případě pak logicky dochází ke zdražení. Navíc došlo i k řadě zásadních změn v oblasti pojištění leteckých rizik. 

Co se v pojištění leteckých rizik událo a jak to ovlivní zájemce o pojištění?

Bohužel došlo k významnému omezení konkurence v této oblasti. Když pomineme konsolidaci na trhu a slučování některých pojišťoven, tak někteří pojistitelé – jako např. Aspen či Brit –se z pojistného trhu úplně stáhli. Další pojistitelé (např. HDI Global, Hiscox) přestali upisovat odpovědnost za škodu z provozu letadel a havarijní pojištění letadel. Celá řada pojistitelů pak odstoupila od pojištění havarijních válečných rizik. Poslední významný faktor je rozhodnutí společnosti RENOMIA vedené s cílem co nejvyšší ochrany našich klientů – pojišťujeme je proto pouze u pojistitelů s ratingem A. Bohužel vloni někteří pojistitelé leteckých rizik o tento rating přišli na základě hodnocení finančních agentur S&P či A.M. Best. 

Jak se tato situace projeví konkrétně v cenách pojištění?

Vidíme aktuálně bohužel dva trendy. První je zvyšováním spoluúčasti klientů a zpřísnění kritérií při výběru pojišťovaného rizika. A druhým je již zmíněné zdražení. Ještě v roce 2018 jsme našim klientům udrželi stávající ceny i přes zdražení o cca 5–10 %, které nám pojišťovny nabízely při obnovách pojistek. Dařilo se nám udržet ceny díky tomu, že spolupracujeme s celou řadou subjektů na celém světě. Bohužel od začátku roku 2019 začali všichni mezinárodní pojistitelé masivně zdražovat pojištění letadel o 15–25 %, u specializovaných leteckých rizik až i o 25–30 % – to u klientů s bezeškodním průběhem. U klientů, kde jsou aktuálně pojistné události, se může zdražení cen vyšplhat až o polovinu. Kdo situaci sleduje, tak aktuálně doufá, že růst zdražení se zastaví, ale zatím je v nedohlednu a nikdo si netroufá predikovat další vývoj. Poslední „kapku“ tomuto neutěšenému stavu dodala i stále probíhající kauza Boeingu 737-800, kde pojistitelé zatím ve střízlivém odhadu rezervují kapacitu na výplatu pojistného plnění ve výši až 1 mld. USD. Očekáváme zdražení i na našem lokálním pojistném trhu, jelikož i české pojišťovny kupují svou zajistnou kapacitu v zahraničí. 

Co konkrétně uděláte pro klienty RENOMIA?

Samozřejmě děláme vždy maximum – v roce 2018 téměř žádný z našich klientů v oblasti letectví nepocítil zdražení, bohužel situace je ve světě již tak kritická, že změna cenové politiky již není nadále udržitelná. Výhodou správy pojistného programu od RENOMIA ale jako vždy zůstanou profesionální služby v oblasti pojištění, včetně konzultací a vyřízení pojistných událostí pro naše klienty nebo služeb risk managementu. 

Komerční prezentace

renomia_znacka_b_rgb.png

Flying Revue > Články > Všechny články > Pojištění letadel zdražuje vinou situace na mezinárodním trhu
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »