6.1.2021
Podzim je nádherné barevné roční období a ze vzduchu je pohled na podzimní přírodu opravdu spektakulární.
Chystal jsem se původně do Rumunska, popřípadě na Slovensko, ale letošní různá omezení cestovatelských aktivit mi nakonec bodla prstem do Francie. Zemi galského kohouta mám moc rád a často jsem tu létal. Mým letošním přáním bylo navštívit některá horská letiště ve francouzských Alpách a také Provence.
Matúš má čas a chuť vyrazit se mnou a navíc má také Calidus Gyromotion, tedy vírník s certifikací pro silniční provoz vybavený elektropohonem kol podvozku. To nám zajišťuje neobyčejnou svobodu na cestách. A protože letíme sólo, můžeme naložit třeba i stan, spacáky a jiné tábornické potřeby. Původně jsme sice měli v plánu normálně kempovat, ale protože naši cestu chceme využít také ke vzniku dokumentu o létání s takto certifikovanými vírníky, rozhodujeme se nakonec raději pro penziony už kvůli tomu, že nám poskytnou jisté zázemí pro dobití kamer a stažení natočeného materiálu. Navíc všude je před zimní sezonou prázdno a ceny jsou tedy velmi přívětivé.
Naším prvním úkolem je výběr nejvhodnějšího termínu odletu vzhledem k počasí v regionu, který chceme navštívit. Ukazuje se, že pokud chceme chytit ve Francii v horách bezvětří, které je na celý týden předpovídáno, budeme muset cestou v Česku a v Německu přečkat trochu nepohody a deště. To je počasí, které vírníkům v zásadě nevadí, a tak vyrážíme. Přelet obou států v nepříliš příznivém počasí nám skutečně nepřinesl obzvláštní potíže a odměnou jsou nám nádherné dny a slunce, které nás vítá v Alpách.
Prvním navštíveným letištěm je Altiport Megève (LFHM), ležící 5 kilometrů jihovýchodně od stejnojmenné obce v departementu Haute-Savoie v oblasti Rhône-Alpes ve východní Francii. Letiště vybavené zpevněnou dráhou leží v nadmořské výšce 1 472 metrů. Po příletu si dáváme kávičku a od místních profesionálů zjišťujeme podmínky pro létání kolem Mont Blanku. Místní piloti denně létají vyhlídkové lety vrtulníky a letadly nad masiv Mont Blanku a jak posléze zjišťujeme, není to ani tak drahé. Pro nás jsou teď tou pravou studnicí vědomostí. Nad samotným vrcholem nejvyšší evropské hory je sice zakázáno létat, ale i pohledy z odstupu z výšky 5 000 metrů na celý masiv Mont Blanku jsou impozantní a náležitě si je užíváme. Naší další zastávkou je Albertville (LFKA), kde chceme i doplnit palivo. S našimi vírníky připravujeme klasické překvapení, když chceme otevřít bránu letiště a odjet pro palivo do města. Nějak tomu všemu nechtějí věřit, a tak se nakonec i šéf provozu jede autem podívat, jak se na naše stroje budou na čerpací stanici tvářit. A koukal!
Text a foto: Pavel Březina
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 84-89 ve Flying Revue č. 1/2021. Na stáncích bude časopis ke koupi od 7. ledna 2021. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »