10.1.2016
B 737-800Generální oprava
podvozku B-737 se nyní zjednodušila. Společnost Czech Airlines
Technics, která provádí údržbu letadel, má totiž nově k dispozici
svou vlastní náhradní podvozkovou sadu.
Dosud bylo nutné při každé generální opravě podvozku náhradní sadu shánět u subdodavatelů, to dnes odpadá. Navíc Czech Airlines Technics (CSAT), která opravy a údržbu letadel a letadlové techniky dělá, může díky tomu nabízet rezervní podvozek i dalším klientům. Podvozkem byl už v rámci generální opravy osazen například stroj Boeing 737-800 VQ-BSR ruské společnosti Orenair.
Hlavní podvozková noha B-737CSAT sadu modifikovalo tak, aby bylo možné ji využít pro
všechny verze B737 nové generace. "Tím jsme dosáhli úspory
oproti nákupu podvozkové sady předem nakonfigurované například na
verzi 800," vysvětluje Martin Vábr, manažer údržby letadlových
celků a podvozků Czech Airlines Technics. Dosud bylo nutné shánět
náhradní podvozek pro zákazníky u subdodavatelů, což s sebou
přinášelo řadu omezení.
Jak podvozek osazují v Boeingu na nový stroj, se podívejte ve videu na našem facebooku.
Zatímco původní podvozek podstupuje generálku V Údržbě letadlových podvozků v bývalé motorárně v areálu starého letiště, na letadlo je v hangáru F ruzyňského letiště namontována náhradní sada a stroj může do vzduchu. Po zhruba měsíci se celá akce opakuje, jen v opačném gardu.
V podvozkárně CSATOpravovaný
podvozek je mezitím v Praze rozebrán do posledního šroubu.
Demontované díly jsou zbaveny všech ochranných povrchů, barvy,
kadmia, chromu a eloxu, proběhne kontrola skrytých vad materiálu a
případných poškození v důsledku přehřátí. Po odstranění defektů a
koroze přichází na řadu test všech hydraulických komponentů a
elektrického osazení. V galvanovně jsou poté obnoveny povrchové
ochrany, do komponentů se nainstalují nová ložisková pouzdra a vše
putuje do lakovny. Kompletně dokončené díly se znovu složí v celou
podvozkovou sadu a ta se následně namontuje zpět na letadlo
zákazníka Czech Airlines Technics.
Společnost Czech Airlines Technics provádí generální opravy podvozků letadel již od roku 2000 a dosud bylo realizováno zhruba 300 generálních oprav kompletních podvozkových sad. Náhradní sada je nyní k dispozici k zapůjčení leteckým společnostem, jejichž stroje v Praze podstupují generální opravu podvozků.
Zdroj a foto: Český Aeroholding, a.s., a Boeing.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »