10.3.2017
Satelitní navigace v IFR i VFR létání 4. Pryč jsou časy, kdy k plánování letu byla potřeba tužka, pravítko, úhloměr a papírová mapa. Dnešní postup je jiný, pomáhá nám plánovací software.
Do plánovacího software si zadáme místo vzletu a cílové letiště. Poté ještě zaškrtáme v příslušných kolonkách, zda se chceme vyhýbat řízeným či omezeným prostorům, i to, zda preferujeme jejich míjení vertikální či horizontální. Dobrý plánovací software připojený k internetu má pochopitelně k dispozici notamy i údaje o počasí včetně síly a směru větru.
Letadlo plné GNSS zařízení. Foto: Archív autora
Nesmíme zapomenout na výběr konkrétního typu letadla, jeho výkon a spotřebu paliva. Naplánovat trať VFR, případně vytisknout navigační štítek, notamy a příslušné traťové a letištní mapy, je pak hračka. Dobrý software nám vytiskne i protokol W&B, jen jedno musíme udělat sami - zeptat se pasažérů na hmotnost, nebo ji alespoň odhadnout a správně zadat.
Doba, kdy budou na internetu k dispozici i tyto údaje, třeba na základě scanu obličeje pomocí mobilního telefonu, se sice rychle blíží, zatím však máme alespoň v této oblasti prostor pro teplé lidské slovo.
Máme-li trať naplánovanou, zbývá přenést ji do palubního GNSS zařízení. Jak trať plánovat a jak ji do palubního zařízení zadat, ale i jaké výhody nám přinášejí mobilní přístroje, ať již jednoúčelové či tablety a mobilní telefony, nám ukazuje další video připravené v rámci projektu CaBilAvi.
GNSS v letectví. Plánování letu. Video: EGNOS
Ne vždy je vše tak jednoduché. Například Francie má v pracovní dny aktivováno mnoho prostorů, které Armée de l’Air možná ani využít nehodlá, nicméně má je pro své Mirage a Rafale jednoduše rezervovány. Výsledkem je zmatený navigační software, který po chvilce otáčení přesýpacích hodin napíše, že neexistuje VFR trať mezi Colmarem a Orléans. Nevěřte mu! Vezměte papírovou mapu a začněte bádat a kreslit, nějakou možnost najdete. Vzpomínám si na svůj malý příběh letu právě na této trati.
Odlet naší formace z Colmaru jsem plánoval asi půl dne. Chtěl jsem mít jistotu, že i za počasí na limitech VFR vše dobře zvládneme. Po odletu je totiž potřeba točit na západ, překonat Vogézy s téměř 5 000 ft vysokými kopečky a při tom se ještě vyhnout či nadletět vedlejší CTR Luxeuil.
Vytvořil jsem tedy speciální body na mapě s minimální bezpečnou výškou a minimální viditelností k dalšímu bodu a vše doplnil o instrukce, co dělat, nebude-li jedna či druhá podmínka splněna. Ráno se však ukázalo, že všechna práce byla nanic, protože nás uvítal absolutní CAVOK. CTR Lux navíc nebylo aktivní, takže jsme mohli letět, jak jsme chtěli. Když ovšem na něčem tak dlouho pracujete, nechcete se toho vzdát, a tak jsem naši formaci navigoval podle původně připraveného odletu a neslevil jsem ani o feet.
Ručně vytvořená odletová VFR mapa. Foto: Archív autora
Ve FL 85 pokračujme na západ, cíl Orleans (LFOZ) na Loiře. Na naší GNSS G430 zadávám uživatelský bod Chablis. Jméno vesničky, odkud pochází pro mne nejlepší bílé víno na světě. Chablis míjíme z důvodu aktivních prostorů pod námi ve velké výšce.
V Orleans je celkem významný aeroklub, letiště využívá i armáda, publikováno je jako letiště IFR se časově omezenou službou AFIS. IFR přiblížení je sice možné i mimo provozní hodiny, ovšem s doložkou „French only“. Poté, co nás Paříž přeladí na Orleans, posloucháme poměrně čilou komunikaci ve francouzštině. AFIS je zjevně v provozu. Na naše anglické přihlášení zatím žádná reakce. Z naší chabé francouzštiny jsme pochopili, že pracovník služby AFIS se ptá, zda je na frekvenci někdo, kdo by mohl překládat.
Ozve se pilot armádního Transallu, který na letišti létá okruhy. Oznámí nám, že s ním tam létá ještě jeden vládní Falcon, oba cvičí RNAV přiblížení na dráhu 23 a že nám trochu poodletí, abychom mohli přistát. Tak jsme nakonec prostřednictvím pilota Transallu dohodnuti na simulovaném RNAV přiblížení na dráhu 23 za VMC s vlastní separací. Trochu netradiční, ale obě velká letadla ve vzduchu o nás vědí a hlídají si nás.
V příštím díle zhruba za týden se dozvíte o řešení nouzových situací, o tom, jak vám GNSS zařízení pomůže, i o tom, že vás může vystavit určitému nebezpečí.
A v tomto videu si můžete osvěžit, co je to EGNOS a jak funguje:
Co je a jak funguje EGNOS, čili Evropská geostacionární navigační služba
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »