10.3.2016
Jak jsme vás už informovali, pilot Petr Kopfstein vstupuje do nového ročníku Red Bull Air Race jako člen elitní divize Master Class. Proti nejlepším pilotům na světě poletí poprvé v Abu Zabí, kde nový ročník prestižního seriálu odstartuje už zítra, v pátek 11. března.
Zítra Petr také představí poprvé v závodě svůj nový stroj s designem, jaký ještě na okruhu nebyl k vidění, jeho letadlo tak ve startovním poli snadno poznáte. Závod v Abu Zabí je totiž pro fanoušky zajímavý mimo jiné i tím, že tu všechny týmy prezentují novinky, na kterých přes zimu pracovaly. Flying Revue dostalo k dispozici fotografie Petrova stroje jako první médium v Česku.
Letadlo Petra Kopfsteina v barvách pro jeho první první sezonu v Master ClassDneškem tedy končí doba příprav a testování, které
vyvrcholily v posledních dnech přímo v saudskoarabském emirátu. Tam
piloti museli podstoupit mimo jiné tzv. SWET trénink, což je nácvik
evakuace v případě přístání letadla do vody a zahrnuje například
práci s nouzovou kyslíkovou lahví, kterou má každý pilot na palubě,
nebo opuštění letadla v několika scénářích - v mělké vodě, hluboké
vodě či při uvíznutí pilota v kabině a převzetí dýchacího přístroje
od záchranářů.
Už na území ČR musel Petr projít sérií zdravotních testů. „Zahrnovaly třeba zátěžové EKG a prohlídku americkým doktorem, kterou jsem musel absolvovat, protože létám na letadle americké značky,“ vysvětluje.
Jaká jsou další specifika prvního závodu sezony? „Poslední dva dny sice pršelo, obvykle je tu ale teplo, takže stroje nelétají optimálně a je nutné velmi citlivě ladit nastavení motoru. Také logistika není jednoduchá, protože jsou zde kladeny velké nároky na bezpečnost. Při vstupu do letištního prostoru jsme procházeli striktními kontrolami, letadlo prohledala ostraha letiště, a to včetně psa vycvičeného na vyhledávání výbušnin,“ líčí Petr.
Kromě teploty může závody také ovlivnit vítr, který je v Abú Zabí velmi nevyzpytatelný. V minulých letech piloti zažili jeho proudění směrem od moře, z pouště i naprosté bezvětří. Hledání ideální letové dráhy je pak o to složitější. Zajímavostí je, že podle organizátorů patří trať v Abu Zabí v rámci celého seriálu k těm nejrychlejším a zároveň nejtechničtějším.
Letadlo Petra Kopfsteina v barvách pro jeho první první sezonu v Master Class
Petr Kopfstein se po ní poprvé proletí v pátek, kdy je na programu kvalifikace, hlavní závod bude následovat v sobotu 12. března. Byť i v kategorii Challenger, v níž závodil poslední dvě sezony, mohou létat jen špičkoví piloti, Master Class je přece jen o kus dál. „Veškeré předzávodní postupy jsou identické s těmi, které jsem zažil v nižší kategorii. Co se však zcela zásadně liší, to je výkon letounu a jeho nastavení. Je zde mnohem více faktorů a veličin, které musím sledovat a přitom vše probíhá daleko rychleji,“ říka Petr.
Letadlo Petra Kopfsteina v barvách pro jeho první první sezonu v Master ClassDo divize
Master Class se karlovarský rodák posunul po dvou úspěšných letech
strávených v nižší kategorii Challenger. Letos poprvé se tak
připravuje na závody s vlastním letadlem (špičkové letadlo Edge 540
V3 získal od Martina Šonky) a vlastním týmem. V nižší kategorii mu
stroj připravovali organizátoři.
V Master Class tak startují letos dva čeští piloti, což je velký úspěch. Soupeřit v sérii bude Petr Kopfstein tedy i s Martinem Šonkou, jehož loňký stroj letos dostal k dispozici.
Flying revue drží oběma palce.
Zdroj: Tým Petra Kopfsteina
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »