23.3.2020
Během vyprávění historek kolegů pilotů se určitě každý z nás setkal s příběhem, ve kterém byl více či méně zapojen do děje odpovídač.
V tomto článku si povíme, k čemu tento přístroj na palubách našich letadel a sportovních létajících zařízeních slouží a proč je dobré ho umět správně používat.
Získat polohu letadla bez odpovídače lze jen za pomoci primárního radaru (tzv. PSR – primary surveillance radar). Ten pracuje na schopnosti letadla odrážet jakékoliv elektromagnetické vlnění. Výsledný radarový odraz ale může být kromě samotné polohy letadla bez známé výšky i například jenom hejno ptáků nebo meteorologický jev.
Se vzrůstajícím leteckým provozem přestal být tento systém efektivní a na řadu přišel takzvaný Sekundární radar (SSR - Secondary surveillance radar).
Ten narozdíl od primárního radaru, který funguje na vysílání a zachycení odrazu elektromagnetického signálu, pracuje na principu dotaz - odpověď.
Na zemi je tedy umístěn “dotazovač”, který se otáčí okolo své osy a vysílá dotazy stylem: “Ahoj, je tu někdo?” a zapamatuje si čas odeslání. Letadlo letící v dosahu dotazu signál zachytí a vyhodnotí právě odpovídačem. Odpovídač na palubě letadel pošle zpět na zem odpověď stylem: “Ahoj, jsem tu - a mám nastaveno 7000”. Dotazovač na zemi, který dotaz vyslal, odpověď zachytí a zjistí dle rozdílu času od vyslání dotazu až po přijetí odpovědi a azimutu, ve kterém dotaz vyslal, polohu letadla. A tak, zjednodušenně, pořád dokola.
Tomuto průběhu funkce odpovídá Mód A (Alpha).
Mód A vysílá 12ti bitový nastavitelný identifikačního kód, v praxi jako čtyři číslice od 0 do 7 (celkem 4096 kódů) nastavené na odpovídači letadla.
Řídící letového provozu nebo dispečer FIC může v systému přiřadit Vašemu letadlu konkrétní kód pro snažší identifikaci nebo pro propojení informací vašeho letového plánu s vaším odrazem na radaru.. Například OK-FCZ = 7071. Jakmile pilot na svém odpovídači nastaví 7071 a tato informace přijde odpovědí do radarového střediska, zobrazí se řídícímu na obrazovce u symbolu s číslem 7071 také nápis OK-FCZ. Tomuto spojení signálu z odpovědi se systémem ŘLP se říká korelace.
Obrázek cíle na radaru v modu A. Číslo 7000 zobrazuje nastavení odpovídače, číslo 060 znamená 060 uzlů groundspeed
Dále používáme Mód C (Charlie), který vysílá barometrickou výšku letadla.
Odpovídač indikuje výšku nezávisle na nastavení palubního výškoměru pomocí “svého vlastního výškoměru”, který je trvale nastaven na 1013,25 hPa. Odpovídač tedy vysílá “letové hladiny” i pod převodní výškou. Každé radarové stanoviště má aktuální informace o hodnotě QNH, a přijatá hodnota se tedy automaticky přepočítá dle aktuální (reálné) hodnoty QNH. Díky tomu může řídící letového provozu snadno odhalit špatné nastavení palubního výškoměru.
Obrázek cíle na radaru v modu A/C. Číslo 7000 indikuje nastavení odpovídače, 020A znamená výšku 2000ft altitude, = je symbol, že letadlo udržuje horizontální let a číslo 06 znamená ground speed 060 uzlů
Nevýhodou těchto dvou základních systémů je obrovský počet dotazů a odpovědí. Dotazovač se během otáčení okolo své osy ptá vždy obecně a vždy všech - a při šířce dotazovacího signálu se jednoho letadla zeptá několikrát a několikrát dostane stejnou odpověď. Tím pádem ve vytížených vzdušných prostorech docházela volná kapacita pro vyhodnocování při stále narůstajícím počet letadel.
Do provozu se tedy dostal nejnovější mód odpovídače - Mód S (Sierra).
Odpovídač v módu S vysílá neměnnou 24bitovou identifikační adresu letadla. Dále pak, dle konkrétního přístroje a jeho funkce, je odpovídač s módem S schopen vysílat barometrickou výšky letadla, nastavení QNH, indikovanou rychlost, nastavené parametry autopilota a spoustu dalších informací.
Mód S nenahrazuje mód A ani mód C, ale tyto dva módy v sobě obsahuje. Letadla s tímto odpovídačem dokáží vysílat i svojí imatrikulaci.
Radar (“dotazovač”) v módu S (S jako Selektivní) vysílá dotazy ve 2 základních režimech, All-call a Roll-call. V režimu All-call se radar dotazuje několikrát za jednu otočku všechny radarové cíle stylem: “Ahoj, je tu někdo nový?“ a čeká na odpovědi..
Režim Roll-call posílá dotazy letadlům, která se mu již dříve nahlásila a které již zná. V tomto režimu také “uzamkne” odpovídače známých cílů tak, aby neodpovídala na dotazy při režimu All-call.
Je-li letadlo vybaveno odpovídačem s módem S, odpovídá tedy pouze na dotazy určené selektivně pouze jemu, a to narozdíl od modu A/C jen jednou za jednu otáčku radarové antény.
Obrázek cíle na radaru v modu S
Většina běžně používaných odpovídačů ve sportovních letadlech mají na sobě tlačítka OFF, SBY, ON, ALT a IDENT.
Obrázek cíle na radaru po zmáčknutí tlačítka ident
AIP ČR (ENR 1.6.2.4.4) stanovuje, že letadlo vybavené odpovídačem SSR musí mít za letu odpovídač v činnosti. Odpovídač SSR musí odpovídat na dotazy v módu A a C
Pokud má VFR letoun zapnutý odpovídač sekundárního radaru v módu C, tak při narušení řízeného vzdušného prostoru má řídící letového provozu možnost zareagovat a zabránit případnému konfliktu s jiným letadlem. Dále na zapnutý odpovídač reagují i systémy TCAS či zjednodušené verze tohoto systému. Pro lety v blízkosti omezených či zakázaných prostorů, ale i během jakéhokoli jiného letu je vhodné být na příposlechu FIC Praha. V případě hrozícího konfliktu dokáže dispečer FIC dle informací z Vašeho odpovídače ihned reagovat na vzniklou situaci a zabránit případným nepříjemnostem.
Pokud nastavíte odpovídač do nouzového režimu
(7500 - Protiprávní čin, 7600 -
ztráta spojení či 7700 - “Obecná nouze”), cíl na
radarové obrazovce se zvýrazní. I z toho důvodu je dobré udržovat
stálý příposlech na frekvenci FIC Praha, kde Vás může dispečer
upozornit, pokud se jedná o chybné nastavení, čí okamžitě
zareagovat, pokud máte opravdovou nouzovou situaci.
S úmyslně vypnutým odpovídačem pilot ohrožuje své okolí a další
účastníky letového provozu.
Autor: Robert Skribuckij - Fly Czech
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »