Oblet Matterhornu: Splněný sen českého pilota z Itálie

8.5.2018

Vrcholek nejkrásnější - alespoň podle mnohých - hory světa. Foto: Archiv Daniela WenkehoVrcholek nejkrásnější - alespoň podle mnohých - hory světa. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Vrcholek nejkrásnější - alespoň podle mnohých - hory světa. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
ICP Savannah S na letišti Castelnuovo Don Bosco. Nejprve ho Daniel musí sám vyvézt z hangáru, pak natankovat, provést předletovou přípravu a teprve pak může letět. Foto: Archiv Daniela WenkehoICP Savannah S na letišti Castelnuovo Don Bosco. Nejprve ho Daniel musí sám vyvézt z hangáru, pak natankovat, provést předletovou přípravu a teprve pak může letět. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
ICP Savannah S na letišti Castelnuovo Don Bosco. Nejprve ho Daniel musí sám vyvézt z hangáru, pak natankovat, provést předletovou přípravu a teprve pak může letět. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
ICP Savannah S na letišti Castelnuovo Don Bosco při tankování. Foto: Archiv Daniela WenkehoICP Savannah S na letišti Castelnuovo Don Bosco při tankování. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
ICP Savannah S na letišti Castelnuovo Don Bosco při tankování. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Předletová příprava v Castelnuovo Don Bosco. Foto: Archiv Daniela WenkehoPředletová příprava v Castelnuovo Don Bosco. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Předletová příprava v Castelnuovo Don Bosco. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Masiv Monte Rosa. Foto: Archiv Daniela WenkehoMasiv Monte Rosa. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Masiv Monte Rosa. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Monte Cervino se blíží. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Monte Cervino se blíží. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Vrcholek Matterhornu aka Monte Cervino už je na dosah. Za ním můžete vidět horská jezera na Plateau Rosa - Cime Laghi Bianchi. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Vrcholek Matterhornu aka Monte Cervino už je na dosah. Za ním můžete vidět horská jezera na Plateau Rosa - Cime Laghi Bianchi. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Možná ho na první pohled nepoznáváte, ale je to skutečně on - vrcholek pro mnohé nejkrásnější hory světa. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Možná ho na první pohled nepoznáváte, ale je to skutečně on - vrcholek pro mnohé nejkrásnější hory světa. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Vrcholek Matterhornu. Najdete na něm horolezce? Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Vrcholek Matterhornu. Najdete na něm horolezce? Foto: Archiv Daniela Wenkeho
A ještě jednou týž snímek s vyznačenými pozicemi horolezců. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
A ještě jednou týž snímek s vyznačenými pozicemi horolezců. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Vrchol Matterhornu. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Vrchol Matterhornu. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Přistrojová deska ICP Savannah S. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Přistrojová deska ICP Savannah S. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Daniel Wenke a jeho letový druh a kamarád Michael při obletu Matterhornu. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Daniel Wenke a jeho letový druh a kamarád Michael při obletu Matterhornu. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Alpy nabízejí úchvatné pohledy do údolí. Zde pohled na komplex poutního místa Santuario di Oropa. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Alpy nabízejí úchvatné pohledy do údolí. Zde pohled na komplex poutního místa Santuario di Oropa. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Přehradní nádrže v nadmořské výšce 2 500 m vás uchvátí. Zde jezera Lac de Goillet a Laghi Cime Bianchi na Plateau Rosa. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Přehradní nádrže v nadmořské výšce 2 500 m vás uchvátí. Zde jezera Lac de Goillet a Laghi Cime Bianchi na Plateau Rosa. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Nejvýše položená horská chata v Evropě, Monte Rosa Capanna Margherita. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Nejvýše položená horská chata v Evropě, Monte Rosa Capanna Margherita. Foto: Archiv Daniela Wenkeho
Letiště Castelnuovo Don Bosco (LILF). Obr.: Archiv Daniela Wenkeho
Letiště Castelnuovo Don Bosco (LILF). Obr.: Archiv Daniela Wenkeho

Čtenářské video: Matterhorn     Dvacet let si hýčkal sen stát se pilotem a přeletět v malém letadle Alpy. Před čtyřmi lety se sen v podobě pilotní licence PPL zhmotnil. Daniel Wenke, Čech žijící v Itálii, se o svou radost podělil se čtenáři Flying Revue, když nám poslal video a fotografie z obletu ikony švýcarského Zermattu, ale i Alp jako takových: nejfotografovanější hory světa Matterhornu. 

Zhmotněný sen
Letoun Swissairu nabízel úchvatný obraz. Obraz od obzoru k obzoru se táhnoucích zasněžených prosluněných vrcholů Alp pronikal oválem okénka na palubu linkového stroje a každým ukrojeným kilometrem se vrýval hlouběji a hlouběji do paměti muže na palubě. Jmenuje se Daniel a ten den si vytkl cíl: "Tohle chci jednou přeletět sám." 

V roce 2014 Daniel Wenke po roce a půl balancování mezi prací, rodinou a pilotním kurzem mohl zvolat: Heuréka! a s čerstvou PPL licencí se vydat za splněním svého snu. Mimochodem, ten sen ho přišel na 13 tisíc euro - kurz totiž absolvoval v Itálii, kam ho jako strojního inženýra zaválo řemeslo. Od roku 2004 totiž pracuje v v centrále IVECO v Turíně.  

Monte Cervino

Matterhorn a okolí zblízka, tedy z paluby sportovního letadla, zažil poprvé ještě se svým instruktorem. "Z mého bývalého domovského letiště Biella je to necelou půlhodinu letu, takže jsme sem občas zaletěli."    Dnes sem létá jednou za měsíc či dva. "Cervino je svým pyramidovým tvarem bez blízkých překážek obzvláště vhodné pro opakovaný oblet," říká Daniel. Cervino, přesněji Monte Cervino, není nic jiného než Matterhorn, jen v italštině.

Na svých obletech téhle hory často vidí horolezce. "Jedná se o celkem náročný dvoudenní výstup. Ani malým letadélkem to není legrace. 14,5 až 15 tisíc stop je na hranici dostupu všech letadel, kterými jsem doposud létal."


Daniel Wenke: Flight to Matterhorn

Azzuro v nížině = v horách nárazový vítr. A naopak

Let do Alp je podle Daniela náročný na volbu počasí, člověk se ho musí naučit číst už i pouhým pohledem v místě startu. "Hlavním problémem je vítr, který se za hřebenem mění v downdraft. Takže je lepší vybrat si den s lehkým oparem v nížině, což v horách znamená "azzurro". Pokud je v nížině neomezená viditelnost s mírným větrem ze severu, v horách to znamená nárazy kolem 80 km/h."

Daniel Wenke za řízením ICP Savannah S. Foto: Archiv Daniela WenkehoZoom gallery
Daniel Wenke za řízením ICP Savannah S. Foto: Archiv Daniela Wenkeho

I tak je ale potřeba počítat s turbulencemi. "V horách jsou turbulence i během jinak naprosto klidného dne, na což je cestující dobré připravit. Nejinak to bylo i v tomto případě," říká Daniel a upozorňuje, že od věci není počítat s dobrým oblečením.

"V 15 000  stopách je dost zima a topení v zástavbách s motory Rotax není žádná sláva – na rozdíl od Lycomingu v C152, kde topení funguje dobře," upozorňuje. Teplá bunda se nahoře hodí, po sestupu do nižších hladin je ale trochu detektivka, jak ze sebe bundu v maličkém kokpitu dostat. "To je docela legrace, ale můžu na druhou stranu říct, že to byla vlastně nejdramatičtější situace celého letu, takže dobré, ne?!"

Let k Matterhornu není jen Matterhorn

Let k "Cervinu" přináší i další zážitky. Z Matterhornu je to jen pár minut k masivu Monte Rosa s nejvýše položenou horskou chatou v Evropě Capanna Regina Margherita (4 554 m n.m., pozn. red). "Na trase leží také ledovec Gorner a jeho přelet je dost sugestivní," říká Daniel. Daleko to není ani na Mont Blanc, ale po něm Daniel Wenke nijak zvlášť nebaží. "Je pravda, že na Mont Blanc je to odsud jen kousek, ale popravdě, tam toho není tolik vidět. Navíc hřeben je už mimo výškový dostupný "mých" letadel," vysvětluje. 

Start z letiště Castelnuovo Don Bosco. K Cervinu míří ultralight ICP Savannah S 

Na oblet Matterhornu, nebo Monte Cervino, chcete-li, startoval Daniel v říjnu 2017 z dráhy 15/33 neřízeného travnatého letiště Castelnuovo Don Bosco (LILF), kam se i posléze vracel. Neletěl sám, místo spoluletce s ním sdílel jeho kolega a kamarád Michael z Prahy. 

Čtenářská videa

Šance pro vás
Článek Daniela Wenkeho je premiérovým článkem zatím ještě skryté sekce, v níž chceme dávat pravidelně prostor čtenářům Flying Revue. Máte i vy zajímavé video z vašeho létání po Česku, Evropě nebo jiných koutech světa?
Pošlete nám ho, rádi ho zveřejníme. Pište na info@flying-revue.cz.

Než ale mohli na start, museli si letadlo sami připravit. "Kolega byl z toho celý překvapený. Mám klíče od hangáru, musím si letadlo sám vytáhnout, natankovat, po letu zase umýt a zaparkovat," popisuje Wenke.

Z hangáru Daniel s Michaelovou pomocí vytáhl ultralehký letoun ICP Savannah S s motorem Rotax 912 ULS 2 o výkonu 74 kW a pevnou vrtulí. Právě Savannah s nimi Matterhorn obletěl. "Letadlo je vybaveno vystřelovacím padákem, což v těchto morfologických podmínkách není rozhodně na závadu," směje se Wenke. Letadlo patří leteckému klubu výrobce ICP v Castelnuovo Don Bosco, který každých 12 měsíců letadla mění. "Létám tam i s verzí 80hp (58 kW, pozn. red.) s elektricky stavitelnou vrtulí a letos na jaře se přeškoluji na zbrusu nové čtyřmístné (800 kg MTOW) ICP Ventura Experimental, které dosud existovalo jen ve dvoumístné ultralehké verzi."

Za letu komunikovali s Milano Info. "Když letíte do hor, je určitě dobré být s řízením letového provozu, v našem případě s Milano Info, v kontaktu. Dá se i nastavit 7000 do odpovídače a být na poslechu této frekvence."

Do Česka sám nelétám

Matterhorn obletěli celkem dvakrát, fotili a točili na GoPro, iPad a telefon. Daniel Wenke má i další letecké plány, brzy by chtěl například obletět Korsiku. Byť aktivní pilot, do Česka se vrací jen jako cestující. "Sám do Česka nelétám - právě z důvodu nestálého počasí nad Alpami a tím pádem kvůli složitému plánování návratu do Itálie. Spolehlivější je klasická linka, případně auto," uzavírá povídání pro Flying Revue v Itálii žijící Čech Daniel Wenke. 

Povídání Daniela Wenkeho zaznamenal Jan Dvořák. 

Foto a video: Daniel Wenke. 

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > skryté Flying Revue > Od čtenářů FR > Oblet Matterhornu: Splněný sen českého pilota z Itálie
Loading...

Od čtenářů FR

  • 8.5.2018 Oblet Matterhornu: Splněný sen českého pilota z Itálie
Loading...

Od čtenářů FR

  • 8.5.2018 Oblet Matterhornu: Splněný sen českého pilota z Itálie
.

         Máme pro vás »

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.12.1942 se stalo...
27.12.1942
První vzlet prototypu japonského stíhacího stroje Kawanishi N1K (N1 K1-J).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »