21.12.2014
Ve středu 16. února byla pro veřejnost znovu otevřena dopravní hala NTM. Co v ní čeká příznivce letectví?
Na svou první návštěvu NTM už nikdy nezapomenu. Bylo mi devět let, cesta do Prahy autobusem se zastávkou na občerstvení v Dobříši mi připadala jako cesta na konec světa a když jsem konečně vstoupil do dopravní haly NTM, připadal jsem si jako v ráji. Fotoaparátem Smena jsem pořídil několik neumělých černobílých fotografií. Ještě je mám někde schované.
Národní technické muzeum prošlo v uplynulých letech náročnou stavební rekonstrukcí, a tak bylo nové otevření části expozic očekáváno s velkým napětím. NTM se může ve svých leteckých sbírkách pochlubit celou řadou unikátních exponátů a otázka zněla, kolik se jich podařilo do nově uspořádaných prostor dopravní haly o ploše pěti a půl tisíc metrů čtverečních umístit. Jednoduchá odpověď zní, že ty hlavní v zásadě všechny. Navíc se do prostor NTM vrátil po letech letoun Supermarine Spitfire Mk. IXe, který byl dlouho součástí expozice Leteckého muzea Kbely. V nové expozici mu patří čestné místo v přízemí haly, pod zavěšeným Kašparovým letounem systému Blériot. Na první pohled tedy v hale visí v podstatě ty samé exponáty jako dříve. Co se tedy změnilo? Hodně. Mnozí si jistě vzpomenete, že především stav zavěšených světových unikátů z dob první světové války byl poněkud žalostný. Důsledkem podmínek v hale a vlivem dlouhodobého působení světla v expozici došlo u těchto strojů k degradaci svrchních nátěrů a potahů. Na mnoha místech byly mechanicky poškozeny plátěné potahy, bohužel i díky akcím vandalů. A nad tím vším vrstva prachu. Před pracovníky muzea stála nejednoduchá volba, jak k restaurování přistoupit.
Myslím, že většina současných návštěvníků bude souhlasit s tím, že byla zvolena dobrá cesta.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »