26.3.2016
Mnohými velebený, mnohými kritizovaný, nicméně nový terminál pardubického letiště je tu. V červnu by se buldozery měly poprvé zakousnout do země u odbavovací plochy západ. Stavět se bude na zelené louce, moderní terminál bude sloužit pro odbavení odletů i příletů zároveň a podle představ vedení letiště by jím mělo projít až čtvrt milionu cestujících ročně.
Vizualizace nového terminálu pardubického letiště
Společnost East Bohemian Airport (EBA), která pardubické letiště spravuje, si od nového terminálu odvážně slibuje razantní nárůst počtu odbavených cestujících. „Propustnost nového terminálu je 400 lidí za hodinu. Propustnost starého je sto cestujících. Očekáváme zhruba 250 000 cestujících ročně,“ uvedla pro Flying Revue ředitelka EBA Hana Šmejkalová. V odborné veřejnosti zní hlasy, že očekávání není úplně reálné, ostatně je to více než čtyřnásobek oproti roku 2015, kdy letištěm prošlo necelých 60 tisíc cestujících.
Na druhou stranu je pravda, že letiště zažilo už i lepší časy, ročně odbavilo několik let po sobě přes sto tisíc cestujících (rekord 184 tisíc padl v roce 2013), takže má na co navazovat. Pokud se ovšem EBA podaří nahradit výpadek po odchodu ruské klientely, na niž pardubičtí v posledních letech spoléhali. Ruští klienti z Pardubic zmizeli kvůli rusko-ukrajinské krizi, prudkému poklesu kurzu rublu, zpřísnění vízových pravidel a především rozšíření počtu dopravců oprávněných k provozu letů mezi Prahou a Moskvou na dva z české i ruské strany. Jak plánuje chybějící cestující nahradit, zatím EBA říci nechce, její ředitelka zůstává u neurčitého: „Na náhradě pravidelného spojení s Ruskem intenzivně pracujeme, jednáme o obnovení letů z Moskvy i Petrohradu.“ O Ukrajině „z mnoha důvodů“ v tuto chvíli EBA neuvažuje.
Pardubické letiště se bude snažit získat i tuzemskou klientelu k odletům na zahraniční dovolené i na pracovní cesty. Odlet z menšího letiště může být skutečně pro cestující jednodušší a rychlejší, takže jim může stát za to si do Pardubic za odletem dojet. Už jen týdenní parkování zdarma na parkovišti v areálu letiště v jejich rozhodování může sehrát svou roli. Do jakých destinací je bude letiště lákat, zatím není zcela jasné. EBA jedná o charterových letech do Chorvatska, konkrétní kam ale zatím pardubičtí být nechtějí, stejně jako to, o jakých dalších destinacích uvažují či jednají.
Podle všeho si ale dost věří: „Naše letiště je dostupné z celého regionu a výborně dálničně napojené na Prahu, nabízí excelentní servis a parkování zdarma,“ vypočítává trumfy Šmejkalová. Z Pardubic se už nyní dá cestovat za sluncem do Bulharska, v nabídce je i Řecko a Černá Hora. Na druhou stranu jisté je, že létat se určitě nebude z/do Prahy, Brna, Ostravy, Bratislavy ani do Varšavy a Vídně. „Ne,“ odpověděla krátce ředitelka EBA na otázku, zda o těchto destinacích uvažují.
První cestující by měli projít odbavením v novém terminálu koncem roku 2017. Podle Hany Šmejkalové by se jim mělo dostat „zásadního zlepšení komfortu s dostatečným prostorem a rozsahem služeb, které jsou očekávány na letišti této velikosti“. Na představení konkrétních služeb či vybavení si zájemci o létání z/do Pardubic musí tedy zatím počkat. Jisto je, že na letiště je dopraví linka MHD, která bude zajíždět k terminálu a bude spojovat letiště s vlakovým nádražím. Pro individuální dopravu bude i nadále k dispozici možnost parkovat zde zdarma.
EBA uvažuje s novým terminálem i o změně názvu letiště. Ráda by do něj dostala jméno nejslavnějšího českého letce, pardubického rodáka Jana Kašpara. „Bylo by nám ctí, aby letiště neslo jméno Jana Kašpara. Jsme v kontaktu se zástupci Společnosti Jana Kašpara, která spravuje práva ke jménu, a věříme, že se dohodneme. V záloze jsou i další varianty, o nich však nechceme zatím mluvit,“ sdělila Flying Revue Šmejkalová. Uvažuje se také o umístění busty legendárního letce, vystavení repliky jeho Blériotu, případně o celé výstavě věnované Janu Kašparovi.
An 124 Ruslan startuje z pardubického letiště Planespotteři si od nového terminálu a linek mohou slibovat
snad hustější provoz, na velká letadla si ale zřejmě musí nechat
zajít chuť, jakkoli zde vícekrát v minulosti přistál například obří
letoun nedávno zaniklého ukrajinského výrobce Antonov An-124
Ruslan. „Tyto typy letadel při plném payloadu nejsou vzhledem k
únosnosti a délce dráhy pro nás možné. Zůstáváme u středně velkých
typů letadel,“ vysvětluje Hana Šmejkalová.
Letiště plánuje i rozvoj soukromých letů. „Segment privátních letů chceme rozvíjet. Pracujeme na projektu hangárování soukromých letadel a připravujeme další škálu služeb pro tento segment,“ uvádí ještě ředitelka EBA. Pro piloty sportovních letadel letiště ale žádné novinky nechystá.
Terminál se bude stavět de facto na zelené louce, za oběť by mu zatím neměly padnout žádné ze stávajících budov. Po dobu výstavby v nich bude probíhat běžný provoz. Výstavba by podle Šmejkalové neměla omezit ani červnovou Aviatickou pouť ani vojenský provoz (pardubické letiště slouží jako záložní vojenské letiště a probíhá na něm výcvik vojenských pilotů).
Jan Dvořák s přispěním Jiřího Žežuly
Foto: East Bohemian Airport, Video: YouTube.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »