Nové frekvence do nové sezóny

3.1.2017

V nové letecké sezóně se piloti neobejdou bez rádia se šíří kanálu 8,33 kHz. Kdo musí tedy rádio vyměnit a jak na to? Přinášíme také seznam nových frekvencí. 

Ilustrační foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Ilustrační foto: Jan Dvořák, Flying Revue

Od nynějška platí povinnost mít rádio se šíří kanálu 8,33 kHz. Skutečně se bez něj neobejdete, neboť mnohé frekvence již byly změněny. Nové frekvence najdete zde.

O přechodu bylo rozhodnuto již v roce 1995. Záleží tedy na tom, jak staré je vaše letadlo, případně jak stará je vaše avionika. Všichni jistě známe staré dobré přístroje Garmin GNS 430/530 integrující GPS přijímač a rádio. Tento přístroj přišel na trh v roce 1998 a již tehdy měl možnost přepnutí na šíři kanálu 8,33 kHZ.

Praktické pomůcky pro piloty
”Flying

Pilotům nabízíme také praktické plakáty pro plánování letu či knihu Anglická VFR komunikace.

Plakáty:
> Předpoklady bezpečného letu
> Komunikace
> Přistání kluzáku do terénu
> Plánování letu a předletová příprava
> Nebezpečí na okruhu
> Let na vzdálené letiště
> Běžné letištní vizuální prostředky
> Více o plakátech zde.
Plakáty si můžete objednat zde.

VFR anglická komunikace:

”Flying

Příručka pro piloty pro lety do zahraničí. Praktičnost, ne teorie.
Více o knize zde.
Objednat knihu můžete zde.

Možnost přepnutí existuje také u G1000, který se za více než 10 let své existence stal standardem ve všeobecném letectví. Od novějších GTN750/650 to už očekáváme celkem samozřejmě. Dělení 8,33 kHz mají však i levnější rádia jako např. Becker AR6203 či Bendix King KX165A nebo Garmin GTR 225A. Kdo při pořizování letadla či avioniky v posledních deseti letech nešetřil, má pravděpodobně o starost méně. 

Pro ty, kdo přece jen budou muset rádio vyměnit, vydal ÚCL již začátkem roku 2015 popis postupu, jak tuto minoritní změnu provést. Tento postup lze použít pokud: 

  1. nedochází k změně instalace antény
  2. není potřeba podstatně zasahovat do konstrukce letounu, předpokládá se zástavba nové radiostanice do již existujícího otvoru na palubní desce
  3. změna hmotnosti a centráže je zanedbatelná

ÚCL upozorňuje, že důležité je zejména dát si pozor, aby příslušná radiostanice byla letově způsobilá. To dokládá dokument Form1, který výrobce obvykle dodává v balení se zařízením. Ne všechny radiostanice tento dokument mají, vysloveno je například varování před ICOM A210. Údajně se vyskytují i radiostanice, které mohou v pásmu 8,33 kHz pouze přijímat. 

Zástavba do letadla musí proběhnout schváleným způsobem. Zde se nabízejí dvě možnosti. Ta pohodlnější a dražší je obrátit se na oprávněnou organizaci, která provede zástavbu, vypracuje dokumentaci a vše schválí. V případě splnění výše uvedených podmínek je však možné provést si zástavbu svépomocí a nechat si tuto minoritní změnu schválit ÚCL, popř. EASA. I v takovém případě je potřeba vypracovat dokumentaci, avšak někteří výrobci radiostanic již mají dokumentaci připravenou a schválenou. Vybereme-li tedy správně radiostanici, nemusí být náklady příliš vysoké.

Přechod na šíři kanálu 8,33 kHz musí být podle sdělení odboru pro civilní letectví ministerstva dopravy proveden do 31. prosince 2018. Od 1. ledna 2018 musí být všechna letadla a sportovní létající zařízení vybavena letadlovou stanicí s šíří kanálu nejen 25 kHz ale rovněž 8,33 kHz. Po dni 31. prosince 2017 nesmí být ve vzdušném prostoru České republiky provozováno letadlo ani sportovní létající zařízení, pokud jeho letadlová stanice komunikuje jen s šíří kanálu 25 kHz. Jednotlivá letiště a prostory budou převedeny na šíři kanálu 8,33 kHz v období od podzimu roku 2016 až do jara 2018.

Pavel Valenta

pv_2.png

 


Aktuální frekvence

Aktuálně platné frekvence najdete zde

 


-fr-

logo_fr_transp.jpg   zakl_prvky_letistniho_znacen.jpgfrekvence.png

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Nové frekvence do nové sezóny
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »