17.9.2018
Nouzové přistání na pláži Náš čtenář popsal pro web Flying Revue svůj loňský zážitek z nouzového přistání na pláži Clearwater na Floridě.
Letiště Tampa North Aeropark (kód FAA: X-39), pondělí 18. září 2017. Letoun Zenair CH701 reg. N61KW se vznesl do vzduchu k vyhlídkovému letu. Pilot s jedním cestujícím na palubě nabírá kurs přímo k moři a poté podél pobřeží k jihu (mapa). Pak se ozvou rušivé zvuky. "Zprvu jsou nepatrné, velmi tiché s nepravidelnými, relativně dlouhými intervaly," popisuje pilot, Čech Nikola Chudožilov, a pokračuje. "Zpozorním a vydám se na nejbližší letiště cca 6 km na východ. Zvuky zesilují a zkracují se intervaly. Přede mnou hodně vody a husté osídlení. Volím variantu přiblížit se k letišti letem nad pláží, kde by bylo možné sice nepříjemné, ale ne tolik riskantní přistání."
Nouzové přistání Zenair CH701 na pláži Clearwater na Floridě. Video: Nikola Chudožilov
Situace se zhoršuje, ztrácí se tlak oleje a výkon. Z motoru Rotax se začíná kouřit a dým plní kabinu. "Pokouším se najít místo na pláži, kde nejsou lidé, domácí mazlíček, díra po zakopání někoho slunícího se nebo dětský pískový hrad. To všechno by mě dokázalo obrátit na záda, eventuálně způsobit požár. Uvědomím si, že v létě někdo takto přistával v Portugalsku na pláži a zabil osmiletou holčičku s tatínkem. Mám kliku a dotáhnu se na naprosto bezpečné místo. Nadto předlétávám policejní čtyřkolku – na videu jsou patrní. Kouř sice není vidět, ale těsně před přistáním můžete vidět vedle stínu předního kola stín kouře. Je 13.30 hod., dobře to dopadlo, stojíme a ve zdraví opuštíme letadlo. Teď už je to veselejší, i když jen pro mě, na místě samém ne. Postupně přijíždějí tři policejní vozy, dvě policejní čtyřkolky, místní noviny a televize a nakonec vyšetřovatel FAA," líčí Chudožilov.
Hned po nouzovém přistání byla identifikována závada - rozleptaný konec vodní hadice v místě, kde k němu podle pilota nemohlo dojít zásahem zvenčí. Po demontáži motoru z letounu a sejmutí válce se mezi válcem a hlavou objevilo propálené místo, kterým žhavá, nebo ještě hořící směs z válce směřovala přímo na hadici a poškodila ji. Tím následně došlo ke kritické situaci, která jen díky příznivým okolnostem skončila jen hmotnou škodou cca 400 tis. korun, bez obětí na životech v letadle či na zemi. Pilot situaci řeší s výrobcem motoru a soudním znalcem.
Letoun Zenair CH701 byl vyroben v roce 2002, v roce 2011 převezen do USA, kde byl certifikován jako Experimental Airshow Aircraft. V roce 2016 byl letoun osazen novým motorem Rotax. Motor byl zakoupen v České republice a odeslán do USA, kde ho do letounu nainstaloval zkušený letecký mechanik z Čech. Instalaci následně po kontrole posvětil vedoucí mechanik Tampa North Aircraft Service a byl pořízen zápis do letadlové knihy. V době nehody měl motor nálet 35 hodin.
Jan Dvořák, Nikola Chudožilov
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »