21.12.2016
Už jsme si tak nějak zvykli: na našich letištích se pravidelně objevují ultralehké repliky různých letounů, často i z doby počátků létání. Jsou ovšem zmenšeny, aby se vešly do hmotnostního limitu dané kategorie. Ovšem že by se podle původních plánů postavil letoun v měřítku 1:1, to se neděje každý den...
V září 2016 však výše uvedená situace nastala! Ne, nenechme se mýlit, u nás se to nestalo, protože zde bychom stěží nalezli tak štědrého sponzora. Tou zemí bylo sousední Německo. I tam byly dříve snahy různých muzejních institucí uvést do letuschopného stavu některý z jejich často unikátních létajících aparátů, ale z mnoha důvodů se to nezdařilo.
Takové myšlenky nesdílel letecký nadšenec, pilot a hlavně vysoce postavený manažer společnosti RIMOWA, pan Dieter Morszeck. Uvedená společnost má mimo jiné ve výrobním programu hned celou výrobní řadu luxusních kufrů, vyráběných podle patentu firmy Junkers z „vlnitého plechu“.
Ano, přání bývá otcem myšlenky, a i zde tomu tak bylo. Psal se rok 2009, když se poprvé Dieter Morszeck setkal se skupinou svých přátel – většinou odborníků na stavbu či provoz různých typů letadel.
Flying Revue do schránky? Klikněte!
Určitou, a mohu dnes říci i významnou roli sehrála mnohaletá spolupráce firmy RIMOWA se společností JU-Air, vlastnící a provozující mimo jiné hned několik legendárních třímotorových letounů Junkers Ju-52/3m.
Rimowa Junkers F 13 v Oskoshi.
Dalším hnacím „motorem“ celého projektu bylo několik kurátorů z letecké sekce Technického muzea v Mnichově, jež mnoho let sídlí v nedalekém Oberschleisheimu. Prvním a velmi důležitým krokem byl souhlas držitelů autorských práv a také vedení muzea s použitím původní výkresové dokumentace k novostavbě Junkersovy ef třináctky.
Po nezbytných krocích začala skupina odborníků pravidelně jezdit do této renomované muzejní instituce, aby zde postupně připravila všechny nezbytné podklady pro stavbu repliky letounu Junkers F 13. Naštěstí se nedochovaly jen výkresy, ale také kompletní letoun i části konstrukce z jiných letounů stejného typu. Dokonce nechyběly ani tolik potřebné výkresy všech výrobních přípravků!
Navíc díky pochopení kurátorů muzea v Mnichově bylo možné pořídit bohatou fotodokumentaci všech nezbytných konstrukčních detailů ef třináctky, a dokonce některé původní díly těchto letounů se staly vzorem pro jejich novou výrobu z moderních současných materiálů.
Text: Lubor Obendrauf
Foto: Rimowa, Junkers
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »