26.11.2023
Cvičný letoun T-28 Trojan zůstává trochu neoprávněně ve stínu svého slavného předchůdce, stroje T-6 Texan.
Přesto sehrál nezastupitelnou roli ve výcviku tisíců amerických pilotů především v padesátých a šedesátých létech. Nevyhnula se mu ani služba válečná, a to především v Indočíně a rovněž v severní Africe.
Zkušební prototyp North American T-28A
North American T-28 byl navržen jako náhrada za cvičný letoun amerického letectva T-6 stejného výrobce. Disponoval podstatně vyššími výkony než jeho předchůdce a díky promyšlené konstrukci byl rovněž jednodušší na údržbu.
Stojánka strojů NA T-28 Trojan během AirVenture v Oshkoshi
Prototyp XT-28 s firemním označením NA-159 poprvé vzlétl 24. září 1949. V polovině června 1950 dodal výrobce první sériový stroj T-28A zkušební jednotce na letecké základně Eglin na Floridě, kde následně 3200. stíhací zkušební letka provedla zkoušky jeho vhodnosti pro roli pokročilého cvičného letounu. Stroj byl shledán vyhovujícím a letectvo následně zadalo společnosti North American kontrakt pro výrobu a dodávku strojů americkému letectvu. Následovaly objednávky od amerického námořnictva a námořní pěchoty, a nakonec bylo v letech 1950 až 1957 bylo vyrobeno celkem 1948 kusů.
North American T-28C po přistání na USS Tarawa (CVA-40)
Přestože americké letectvo letoun počátkem šedesátých let vyřadilo z primárního výcviku pilotů (nahradilo ho letouny T-34 Mentor) a nadále jej používalo pouze pro omezený výcvik posádek letadel pro speciální operace a pro primární výcvik vybraného zahraničního vojenského personálu, námořnictvo (a následně i námořní pěchota a pobřežní stráž) stroje T-28 nadále používalo jako primární cvičný letoun až do počátku 80. let.
Letouny NA T-28 Trojan dnes patří mezi oblíbené warbirdy
Po vyřazení letounů T-28 z americké armády se společnost Hamilton Aircraft rozhodla využít stále ještě dobře použitelné stroje k jiným účelům a postupně představila dvě verze pod názvem Nomair. První repasované stroje, označené T-28R-1, byly podobné standardním T-28, z nichž byly upraveny, a byly dodány brazilskému námořnictvu. Mnohem ambicióznější byla přestavba označená jako T-28R-2, která přeměnila původně dvoumístný tandemový letoun na pětimístný stroj. Další civilní konverze bývalých vojenských letounů T-28A provedla společnost PacAero. Její stroje byly známy pod názvy Nomad Mark I a Nomad Mark II.
Civilní využití
Díky své dostupnosti, vynikajícím letovým vlastnostem a zatím stále bezproblémovému přísunu náhradních dílů se Trojany staly velmi oblíbenými „warbirdy“. Především ve Spojených státech jich létají desítky, ale řada strojů se v uplynulých létech dostala i do Evropy, a to včetně České republiky.
Foto: R. Kazda, SDASM, af.mil
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 56-61ve Flying Revue č. 6/2023. Na stáncích je časopis ke koupi od 2. listopadu 2023. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »