4.7.2017
Zvláště při VFR letu nad horami, nad mořem nebo v kouřmu se můžete velmi jednoduše dostat do meteorologických podmínek pro let podle přístrojů (IMC, instrument meteorological conditions). Není to sice povolené, ale stát se to může a takovou situaci proto musíte umět řešit.
Je třeba udržet letadlo pod kontrolou, zanalyzovat situaci a správně zareagovat.
Pokud najednou nejste schopni rozeznat horizont nebo alespoň nějaké referenční body, podle nichž můžete určit polohu vašeho letadla vůči zemi, pak je nejvhodnější postupovat takto. Nejdříve se hluboce nadechněte, abyste se zklidnili. Neplánovaný let bez vidu je samozřejmě vysoce stresující, ale sám o sobě ještě neznamená katastrofu. V žádném případě nedělejte unáhlené manévry. Všechny vaše pohyby musí být klidné. Pokud víte, že za vámi je VFR počasí (vletěli jste např. do mraku), tak je nejvhodnější se pomalou otáčkou 180° o malém náklonu vrátit zpět.
Věřte pouze přístrojům Dokud jste v IMC počasí, tak v žádném případě nevěřte svým smyslům. Pokud totiž nevidíte horizont nebo nějaké referenční body, váš mozek dostává signál z vnitřního ucha. Tento signál vyvolává závrať a ta vás velmi rychle dovede do nezvladatelné polohy letadla. Věřte proto jen svým přístrojům.
K tomu, abyste podle nich (zejména podle umělého horizontu) mohli spolehlivě letět, je vhodné si takovou situaci natrénovat s cvičnými brýlemi a safety pilotem, který hlídá provoz kolem vás. Pár hodin řízení letadla podle umělého horizontu bez možnosti vidět z kabiny letadla vám zásadně vylepší schopnost vyřešit bezpečně vlet do IMC podmínek.
Možným nouzovým řešením je také okamžité zapnutí autopilota - pokud jej máte - v okamžiku ztráty viditelnosti jste si tak jisti, že letíte ve správném horizontálním letu. Abyste se ale nedostali do nebezpečí nárazu do pozemní překážky (hory, stožáry atd.), je potřeba letět nad MSA (minimální bezpečnou výškou) v dané oblasti.
Pokud víte, že jste pod její úrovní nebo si nejste jistí, pak je nejvhodnější nepokračovat přímým letem, ale v širokých kruzích s malým náklonem pomalu stoupat, než se na bezpečnou výšku dostanete. Je také možné, že se vám podaří současně dostat i nad IMC.
Jakmile vám to situace dovolí, kontaktujte příslušného řídícího, který bude schopen vám pomoci situaci co nejlépe a nejrychleji zvládnout. Rozhodněte se tedy nebojte mu ozvat.
Snažte se také nepodlehnout základnímu pudu sebezáchovy a nezačněte v případě ztráty vidu okamžitě klesat. To může být fatální.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »