Satelitní navigace v létání: Nastavení GNSS pro lety VFR

6.3.2017

Satelitní navigace v IFR i VFR létání 3.  Dnešní díl s názvem „Nastavení“ hovoří o důležitosti správného individuálního nastavení GNSS zařízení pro konkrétní typ letu. Správné nastavení jednotek, měřítek, zoomu, orientace mapy a dalších prvků z bohaté nabídky pomůže předejít nepříjemným překvapením a ztrátě orientace během letu. 

Vzpomínám si na svůj malý příběh ztráty prostorového (a možná i situačního) uvědomění. Na závěr horkého letního dne mne v autě kdesi u Benešova zastihl telefonát z plánování letů, zda mohu ještě přeletět PA 34 Seneca do revize do Kbel. “Vše je zařízeno, jen sednu a letím?” ptám se dispečera-plánovače. “Ano pane,” zněla strohá odpověď. 

Prázdná Seneca obsazená jen jedním pilotem a s palivem na hodinu letu letěla jako raketa. Ačkoli bylo jasné, že je třeba po rádiu aktivovat letový plán, upustil jsem od kontaktování služby Praha Information a rovnou volal Kbely Věž se sdruženou žádostí o aktivaci plánu, povolení vstupu do CTR a vizuálního přiblížení na přistání v LKKB.


GNSS pro lety VFR, nastavení.

Rázný ženský hlas mne však vyvedl z rutiny: „Pane, my tady žádný váš letový plán nemáme, vy nemáte ani povolení velitele základny k přistání na vojenském letišti!“  Vojenská řídící zněla nekompromisně. To jsem si ještě myslel, že nemá pravdu, takže jsem byl drzý: „Tak se, madam, pořádně podívejte, já zatím zahájím vyčkávání nad Říčany.“ Neměl jsem na našeho plánovače spoléhat! Řídící dobře věděla, že tam opravdu žádný plánek není, natož pak povolení velitele základny. Co naplat, že stejný Piper tam létal do revize každých 50 hodin a vše by mohlo probíhat rutinně.

Takové kázání, jaké jsem od řídící dostal, bych nepřál nikomu. Podroben jsem byl zkoušce ze všech předpisů řady L s důrazem na zodpovědnost pilota, včetně odpovědnosti za toho nešťastného plánovače, který si myslel, že je vše zařízeno. Koneckonců chtěl jsem přistát u vojáků, a tak se zase jednou potvrdilo známé vojenské rčení: „Myslet znamená .... vědět.“

Satelitní navigace v létání
”egnos”


Všechny díly seriálu najdete zde: www.flying-revue.cz/gnss.

S docházejícím palivem rostla moje nervozita. Nicméně během toho, co mě paní řídící letového provozu řádně školila ve znalosti předpisů, dokázala paralelně opatřit povolení velitele základny k přistání i výjimku z povinnosti podat letový plán při letu na vojenské letiště. Ovšem její shovívavé povolení: „Pokračujte na přiblížení pravým okruhem na dráhu 06 ve Kbelích, ohlaste polohu po větru,“ mi v tu chvíli bylo až nepříjemné.

Po dvaceti minutách kroužení nad Říčany uprostřed staccata poučování o povinnostech velitele letadla jsem byl ztracen. Stěží jsem rozpoznával, kde je nahoře a kde dole, rozhodně jsem ale nevěděl, kde jsou Kbely. Nepomohly mi ani dva Hi-Tec přístroje Garmin GNSS 430 a 530, protože jejich nastavení zůstalo po nějakém námořníkovi severem nahoru a údaje v metrech a kilometrech. Já byl zvyklý na staré dobré imperiální jednotky a mapu ve směru letu.

Hanbou bych se propadl, ale nezbývalo než kontaktovat znovu paní řídící s žádostí o vektorování na přiblížení. „Kbely věž, OK-FZZ, jen velmi nerad bych vás, madam, obtěžoval, ale byla byste tak velmi laskava a dala byste mi QDM LKKB?“ Musela si myslet, že takového mamlase tu už dlouho neměla, ale celkem profesionálně mi udala kurz k letišti. Konečně jsem zahlédl dráhu! „Jen nezapomenout vytáhnout podvozek,“ blesklo mi hlavou. V takové situaci by se to mohlo snadno stát. Ukázalo se však, že paní řídící myslí za mne i v tomto směru. Před vydáním povolení k přistání se ještě stačila zeptat, zda mám tři zelené. Zelené kontrolky vytaženého podvozku už ale opravdu svítily, přesto dodatečně děkuji. 

Důvěřuj, ale prověřuj... Opět se potvrdilo, že to není na škodu. Chtělo to jen se správně a jednoznačně zeptat plánovače na letový plán. Ale také by bylo bývalo dobré věnovat chvíli pozornosti nastavení mých GNSS přístrojů, pokud možno ještě na zemi. 

Podobné užitečné tipy se dozvíte ve výukovém videu projektu CaBilAvi na začátku tohoto článku.

V tomto videu se dozvíte, co je to EGNOS a jak funguje:


Co je a jak funguje EGNOS, čili Evropská geostacionární navigační služba

Další článek na téma GNNS přineseme přibližně za týden. 

Pavel Valenta 

 

 

 

 

 

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Satelitní navigace v létání: Nastavení GNSS pro lety VFR
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Satelitní navigace v létání: Nastavení GNSS pro lety VFR
    Satelitní navigace v létání: Nastavení GNSS pro lety VFR

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Satelitní navigace v létání: Nastavení GNSS pro lety VFR
    Satelitní navigace v létání: Nastavení GNSS pro lety VFR

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.12.1986 se stalo...
23.12.1986
Letoun Voyager pilotovaný Dickem Rutanem a Jeanou Yeagerovou přistál na Edwards AFB a stal se tak prvním letounem, který nonstop obletěl zeměkouli.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »