16.12.2014
Přitažlivý ostrov v Karibském moři má za sebou padesát složitých let ekonomické blokády ze strany svého největšího souseda, Spojených států. Přesto se v posledních letech dostal znovu do hledáčku mnoha turistů, a tím i leteckých společností, které je na ostrov přepravují.
Pokud se vám zdá název tohoto článku poněkud povědomý, není tomu tak náhodou. Vždyť ostrov ležící v slunném Karibiku vstoupil do povědomí mnoha lidí právě díky literárnímu dílu Grahama Greena, či starším dobrodružným příběhům Ernesta Hemingwaye. Kuba tak zřejmě nadlouho zůstane v myslích mnoha lidí spojena s romantikou, dobrodružstvím a rebelií, její obraz je podpořený současným statutem jednoho z posledních socialistických států, ležícího navíc přímo před prahem Spojených států amerických. Ve skutečnosti již déle než padesát let prožívá Kuba a její obyvatelé jedno z nejturbulentnějších období svých dějin, které může mít především pro mnoho samotných Kubánců trpkou příchuť. V posledních letech se však Kuba dostala znovu do hledáčků turistických agentur, a to nejen z blízké Střední Ameriky a Kanady, ale stále více i z Evropy. A s turisty přicházejí i spotteři a zájemci o létání, pro které je Kuba tak trochu okénkem zpět do historie. Jaká je však přítomnost?
Příliv turistů
Hlavním zdrojem příjmů do státní pokladny se v posledních letech stal znovu turistický ruch. Tradiční produkce cukrové třtiny a především ruční výroba vyhlášených tabákových výrobků má sice stále svůj význam, z hlediska příjmů však klesly za příjmy plynoucí z přílivu turistů toužících po prosluněných plážích s příchutí kubánské exotiky. Cestující směřující na Kubu na palubách pravidelných letů vstoupí na kubánskou půdu pravděpodobně na havanském mezinárodním letišti, které dnes nese jméno José Martího, národního hrdiny a klíčového muže v boji za nezávislost Kuby v devatenáctém století. Havana však zdaleka není jediným kubánským mezinárodním letištěm a zatímco chartery využívají stále více služeb letiště ve Varaderu, některé pravidelné linky směřující na Kubu z Evropy přistávají nejdříve na mezinárodním letišti v Holguinu na jihu ostrova. Z Evropy směřují na Kubu pravidelné lety společností Iberia, Martinair a Air France, nemůže samozřejmě chybět ani Aeroflot. Prázdné místo vzniklé poté, co své lety zastavila společnost British Airways, zaplnila okamžitě progresivní Virgin Atlantic, jejíž Boeingy 747–800 nyní létají do Havany dvakrát týdně. Z Evropy však do Karibiku a na Kubu létá celá řada menších dopravců a narůstá především počet charterových letů přepravujících zástupy turistů. Velká část charterových letů směřuje na Kubu ze zemí, které s Kubou udržovaly dlouhodobě dobré styky, tedy z oblasti Střední Ameriky a z Kanady. Kanadský Air Transat létá denní spoje do Varadera z Quebecu, Montrealu, Toronta a Calgary. Není však jedinou kanadskou společností létající na Kubu, neboť do Varadera směřují i lety společností CanJet, SunWing a Skyservice. V poslední době pak zahájila lety na Kubu i Air Canada. Ze zemí Latinské Ameriky pak směřují na Kubu lety především z Mexika, Panamy, Brazílie a Chile. Z Mexika jsou to především lety společnosti Avolar Aerolineas, která provozuje denní spoj z Tijuany do Havany. Z Cancúnu pak létá na Kubu rovněž nízkorozpočtová společnost Click, provozující na této lince Fokkery 100. Není samozřejmě možné opomenout ani národního dopravce Mexicanu, jež létá do Havany denně přímo z Mexico City. Panamu spojuje s Kubou letecká společnost COPA Airlines, jejíž Boeingy 737–800 jsou pravidelnými návštěvníky na letišti José Martího. Regionální lety do oblasti karibských ostrovů jsou obsluhovány řadou menších společností, jako jsou Cayman Airways, Air Caraibes, Air Jamaica či Bahamasair.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »