17.12.2014
Stroje Boeing 747, slangově přezdívané Jumbo Jet, patří svým charakteristickým vzhledem mezi velmi snadno rozlišitelné typy a dosud slaví při přepravě pasažérů velký obchodní úspěch. Není proto divu, že se Boeing rozhodl vytěžit z dobré pověsti B 747 co nejvíc i v oblasti dopravy nákladu.
I když počátky současné nákladní verze 747–8 spadají do roku 2005, první nápad přepracovat Jumbo do transportní varianty se v dílnách Boeingu probíral již v sedmdesátých letech. Dokonce došlo k přestavbám několika strojů 747–100, 747–200 a 747–300 do podoby verze pro přepravu nákladu. Jen na okraj zmiňme, že horní paluba, dnes často využívaná pro umístění pasažérů první třídy, byla původně zamýšlena jako zavazadelník a rané verze 747 zde proto mají jen tři okna na každé straně. Později byla postavena rovněž smíšená verze 747–200 Combi pro přepravu 238 pasažérů a zároveň i nákladu a nakonec též nákladní varianta 747–400F/ERF. Podle analýz trhu, které si Boeing nechal zpracovat, bylo zřejmé, že velké přepravní společnosti, jako například Nippon Cargo Airlines, Cargolux či Korean Air Cargo, by měly zájem o nákup nového a modernějšího, čistě transportního velkokapacitního typu. Boeing proto v roce 2005 oznámil zahájení vývoje nové nákladní varianty 747–8. Poslední cifra v označení má poukazovat na propojenost s typem 787 Dreamliner, hlavním projektem Boeingu pro 21. století.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »