Na motorových paraglidech napříč Českem II. aneb od západu na východ za 12,5 hodiny

28.8.2016

Jeseníky z paraglidu. Jeseníky z paraglidu.
Jeseníky z paraglidu.
Vzlet do záverečného úseku. Vzlet do záverečného úseku.
Vzlet do záverečného úseku.
Přelet ČR na motorových paraglidech se podařil. Přelet ČR na motorových paraglidech se podařil.
Přelet ČR na motorových paraglidech se podařil.
Přelet ČR na motorových paraglidech se podařil. Přelet ČR na motorových paraglidech se podařil.
Přelet ČR na motorových paraglidech se podařil.
Tomáš Lednik na svém stroji. Tomáš Lednik na svém stroji.
Tomáš Lednik na svém stroji.
Přelet ČR na motorových paraglidech se podařil.
Přelet ČR na motorových paraglidech se podařil.
Přelet ČR na motorových paraglidech se podařil.
Přelet ČR na motorových paraglidech se podařil.
Pohled na Bruntál.
Pohled na Bruntál.
Nejvýchodnější bod České republiky - vesnička Bukovec na severovýchodní Moravě.
Nejvýchodnější bod České republiky - vesnička Bukovec na severovýchodní Moravě.
Přelet ČR na motorových paraglidech se podařil.
Přelet ČR na motorových paraglidech se podařil.
Úspěšná výprava, jejíž členové přeletěli Česko od západu k východu na paraglidech.
Úspěšná výprava, jejíž členové přeletěli Česko od západu k východu na paraglidech.

Za obdivuhodných 12,5 hodin přeletěli Českou republiku, přesněji 639 km z jejího nejzápadnějšího do jejího nejvýchodnějšího motoroví paraglidisté z Frýdlantu nad Ostravicí. V prvním článku jsme společně s nimi doletěli do Šumperka, odsud na nejvýchodnější bod doletíme dnes, i když už jen virtuálně, letci jsou už v cíli. 

Přelet Česka paraglidem od západu k východu

6. etapu najdete zde.
7. etapu najdete zde.
První článek z přeletu najdete zde.

Ze Šumperka se vydali směrem východ, zdržely je ale komplikace. Nejprve vedoucí týmu Tomáš Lednik nemohl odstartovat podle plánu. "Když už jsem byl připraven na start, tak mi z ovladání plynu vypadlo lanko. Než se mi to podařilo opravit, ostatní mi uletěli," říká. Ztrátu ale dohnal díky motorovému speciálu Zorro zapůjčenému od výrobce Sky Paragliders.

"To křídlo je konstruované výhradně pro motorový paragliding. Profil je tzv. autostabilní, neboli reflexní, což znamená, že profil má dvojí zakřivení. To druhé zakřivení profilu, směrem nahoru, dělá z normálního leteckého profilu reflexní letecký profil," vysvětluje.

Treclog Zábřeh - Bukovec. Detaily po kliknutí.Zoom gallery
Treclog Zábřeh - Bukovec. Detaily po kliknutí.

Díky křídlu Zorro Tomáš Lednik ostatní členy výpravy nad Opavou dohonil, pak však let zkomplikovaly turbulence v blízkosit Jeseníků. Křídlo dalšího člena výpravy vítr nezvládlo. "Petr Gurný se se svým slabším motorem a pomalým křídlem nedokázal proti větru prosadit, a tak to otočil po větru směr Olomouc a nakonec přistál na letišti v Hranicích," popisuje situaci Lednik.

Na letišti v Zábřehu vítr způsobil výpravě další citelný šrám -přesněji tandemové tříkolce pilotované Josefem Klainwechtrem. "Turbulence ho přizemnila tak rychle k zemi, že si poškodili příďové kolečko a, nemohli pokračovat dál v cestě," líčí Tomáš Lednik. 

Na závěrečnou etapu přeletu ČR zůstaly tedy jen dva stroje - Lednikův a Josefa Šefla. Těm se ale závěr přeletu vydařil. "Naplánovali jsme si let přes řízený prostor letiště Mošnov a telefonicky jsme požádali o povolení k přeletu tímto prostorem. Na věži byli vstřícní a dali nám povolení proletět mezi 14:20 a 15:00 v hladině 400 m nad Ostravou. Takže ještě jednou děkujeme na věž do Mošnova!" raduje se Lednik.

Treclog Šumperk - Zábřeh. Detaily po kliknutí.Zoom gallery
Treclog Šumperk - Zábřeh. Detaily po kliknutí.

Kolem Třince a Jablůnkova pak doletěli do nejvýchodnějšího cípu ČR - vesničky Bukovec. Počasí sice nebylo nejvstřícnější, ale cíl letu dosáhli. "Od Třince bylo počasí pod psa, nízká oblačnost, špatná viditelnost, vysoká vlhkost. Nicméně se nám podařilo bod otočit a kolem hor jsme se vrátili zpět na mé domovské letiště Frýdlant nad Ostravicí." 

Tam také výprava skončila, cesta na jih jen ve dvou už se zbývajícím členům výpravy absolvovat nechtěla. Čtenáři Flying Revue se ale mohou těšit na reportáž z letu po pobřeží Albánie, kterou frýdlantští chtějí uskutečnit na podzim, nebo na velkou výpravu do Keni. V Africe budou ovšem létat letadly, nikoli paraglidy. 

Tomáš Lednik
””

Tomáš Lednik se věnuje paraglidingu, parašutismu a lyžování, na padákových kluzácích létá od roku 1988. Je někdejším reprezentantem ČR v paraski (parašutismus a lyžování). V současnosti je členem reprezentačního týmu ČR v paraglidingu a členem mistrovského týmu ČR z let 1998/9. Ve společnosti Sky Paragliders je testovacím pilotem křídel před závěrečnou certifikací.

Přelet ČR od nejzápadnějšího po nejvýchodnější bod se teeddy podařil, navíc za poměrně krátký čas. Ve vzduchu strávili ve vzduchu 12h 38min a uletěli 638,61km průměrnou rychlostí 51km/h. Přelet podpořil LAA ČR - paramotorový svaz a výrobce padáků Sky Paragliders a.s.

Jan Dvořák

Foto: Tomáš Lednik

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Na motorových paraglidech napříč Českem II. aneb od západu na východ za 12,5 hodiny
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »