Na cestě UP(S)

21.12.2014

Někde na začátku byl podnikavý kluk, který si půjčil sto dolarů na založení firmičky na doručování dopisů a balíčků. Dnes čítá flotila nákladních letadel společnosti UPS přes 230 strojů, které sítí svých linek pokrývají celý svět.

Tím podnikavým mladíkem, který stál v roce 1907 v Seattlu u založení dnešního globálního giganta, byl jistý Jim Casey. Společně se svým bratrem a několika kamarády založili společnost American Messenger Company. Jejich prvním dopravním prostředkem byly bicykly a společnost sídlila v jediné suterénní místnosti. Rozhodující se však ukázaly principy, na kterých mladíci svou společnost vystavěli – spokojenost zákazníků, nízké ceny a poskytování služeb dvacet čtyři hodin denně, sedm dní v týdnu. Navíc dokázali zaměření své společnosti vhodně přizpůsobovat momentálním potřebám a Casey neustále přicházel s novými nápady, takže kromě dopisů a balíčků začali po čase rozvážet zboží pro velké obchodní domy. Na Caseyho výplatní listině se objevili i skladníci z těchto prodejen – prostě připravovali a třídili expedované zboží pro Caseyho řidiče, kteří pak dokázali rozvážet efektivněji než konkurence.

Každopádně někdy po roce 1913 mladíci pohltili konkurenční firmu a přesedlali na její motocykly. A ještě o pár let později, když už se jmenovali Merchants Parcel Delivery, si koupili prvního Forda T. Někdy kolem roku 1918 pak Casey přišel s převratným (tehdy) nápadem, totiž se slučováním dodávek mířících do určité oblasti. Efektivita doručování se díky tomu opět zlepšila a společnost začala rozpínat svá křídla.

Půjde to vzduchem?

Díky prudkému rozvoji letecké dopravy na konci dvacátých let se společnost začala rozhlížet i po tomto zcela novém druhu dopravy, který podnikavcům nabízel netušené možnosti především ve zrychlení dodávek na větší vzdálenosti. Casey založil v roce 1929 svou první leteckou dopravní společnost, která dostala název United Air Express. Neměla sice vlastní letadla, ale využívala přepravních kapacit jiných provozovatelů. Než se však stačila na trhu etablovat, přišel krach na burze a následná deprese. United Air Express skončila po pouhých osmi měsících činnosti. S oživením trhu ve třicátých letech přišel i nebývalý rozkvět společnosti. Pod vedením nového finančního ředitele George D. Smithe se činnost společnosti rozšířila na celé západní pobřeží a dosahovala až do New Yorku. A stala se společností takovou, jakou ji známe dnes. S rozšířením své působnosti změnila název na United Parcel Service a přišla i s dodnes typickou barvou svých vozů, tzv. Pullmanovou hnědí, která měla odkazovat na okázalé a luxusní železniční vozy. A jak dodával jeden z tehdejších šéfů společnosti Charlie Soderstrom, „špína z cest na ní byla hůře vidět“.

Celý článek vyšel v Flying Revue - Listopad – prosinec 2013.

.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.11.1916 se stalo...
23.11.1916
V jednom z nejznámějších leteckých soubojů první světové války bylo Manfredem von Richthofenem sestřeleno britské stíhací "eso" Lanoe Hawker, VC.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »