23.3.2017
Pilotní tipy Zdánlivá banalita, přesto přepínání nádrží může pilotovi i osádce letadla přivodit horké chvilky. Jak se jim vyhnout?
I při přepínání palivových nádrží je třeba přemýšlet.
U většiny letadel je potřeba za letu přepínat nádrže, abychom udržovali správné vyvážení letadla. To samozřejmě každý pilot ví, a ve více či méně pravidelných a správných intervalech nádrže přepíná. Každé takové přepnutí ale představuje potenciální nebezpečí přerušení nebo snížení přívodu paliva do motoru a tudíž ztráty jeho výkonu.
Jako nejbanálnější příklad se dá uvést to, že se páčka přepínače paliva v té nejméně vhodné poloze při přepínání uvolní a zůstane vám v ruce. Možností je ale samozřejmě více.
Tak jako u všech problémů s letadlem – pokud máte dostatek výšky, máte více času na jejich řešení. Z toho tedy vyplývá i jasné doporučení, kdy palivový kohout nepřepínat – při vzletu a stoupání, při letu na okruhu, kdykoliv letíme v malé výšce nebo na malé rychlosti. Opravdu opatrní piloti přepínají palivovou nádrž dokonce jen ve chvíli, kdy vědí, že mají na dokluz nějaké záložní letiště.
Při přepínání palivového ventilu sledujte vždy tlak paliva, abyste se o případném problému s omezením průtoku paliva po přepnutí nádrží dozvěděli včas a ne až tehdy, když se vám zastaví motor. Pokud by tlak paliva z nějakého důvodu po přepnutí klesl, pak máte čas ventil přepnout zpět a rozhodnout se jak problém nejlépe řešit.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »