21.12.2014
Holandsko bývá často navštěvováno českými turisty. Kdo by chtěl poznávání místního piva, sýra, větrných mlýnů, grachtů a tulipánů spojit s letectvím, může navštívit expozici Nationaal Luchtvaart Themepark Aerodrome, které se nachází za městem Lelystad, kde muzeum nalezneme v blízkosti stejnojmenného letiště.
Historie tohoto nizozemského leteckého muzea sahá do poloviny minulého století, přestože v dané lokalitě a pod současným názvem byly sbírky otevřeny poměrně nedávno, v roce 2003. Již v roce 1955 ale došlo k dohodě mezi leteckou společností KLM a společností Fokker, jejímž cílem bylo spolupracovat na založení národního leteckého muzea. Prvním viditelným výsledkem této spolupráce bylo otevření malé expozice pod názvem Aeroplanorama na letišti Schiphol v roce 1960. V roce 1967 byla expozice uzavřena, protože se již v té době pracovalo na mnohem důstojnějším stánku nizozemské letecké historie, kterým se stalo v roce 1971 otevřené muzeum Aviodome, situované rovněž na letecký přístav Schiphol. Muzeum se nacházelo v budově uzavřené pod velkou geodetickou kopulí navrženou známým americkým architektem Richardem Buckminsterem Fullerem, podle které dostalo i své jméno. Po čase se však stalo zřejmým, že muzeum přes svou dobrou polohu i výjimečnou budovu přestává stačit kapacitně novým exponátům, a bylo proto znovu rozhodnuto o jeho přestěhování. Sbírky byly přesunuty k Lelystadu do nového areálu, postaveného v blízkosti místního letiště, zatímco stará budova na Schipholu musela udělat místo nové výstavbě a byla zbořena.
V současné době tvoří areál muzea tři budovy. Hangár, kde je přístupná letecká expozice, replika terminálu letiště Schiphol z roku 1928 a konečně hangár tvořící depozitář muzea, zpravidla nepřístupný návštěvníkům. Jádrem je tedy velký hangár, ve kterém jsou natěsnány dvě desítky letadel a vrtulníků. Vnitřek hangáru je dost tmavý, a tak se stativ vyloženě hodí. Jako první zaujme lehký třímístný vrtulník Westland Dragonfly WS-51 HR5, tedy licenční kopie Sikorského typu S-51, v barvách místního námořnictva. Šlo o jednu z prvních úspěšných konstrukcí vrtulníků, která se dostala do sériové výroby. Vnější tvar vrtulníku byl více než inspirující pro tvůrce později vzniklého sovětského stroje Jak-100, který však prohrál porovnání s typem Mil Mi-1 a sériové produkce se nedočkal. Vedle se nachází další záchranná helikoptéra, typ Sikorsky S-55. Uspořádání letadel uvnitř hangáru někdy doslova znemožňuje pořídit hezký snímek. Škoda je to hlavně u zajímavých typů, jako například u proudového cvičného Fokkeru S-14 a všech vystavených transportních letadel. Mezi ty nejzajímavější bezesporu patří C-121A Constellation v barvách národního dopravce KLM, který je po rekonstrukci přístupný i zevnitř. Za zmínku stojí, že tento letoun původně létal u USAF a posléze i u mnoha civilních společností. Teprve v roce 2001 jej získalo místní muzeum s podmínkou, že jej rekonstruuje do letové podoby a vystaví. Vedle stojí Fokker F-27 Friendship, jehož jeden exemplář najdeme i u vchodu. Kromě tohoto transportního stroje ještě domácího výrobce zastupují cvičné typy, jako například Fokker S-11, Fokker S-12 nebo předválečný Lambach HL II. Většina cvičných strojů je ve žlutém výcvikovém zbarvení, které sluší i De Havillandu Tiger Moth. Snad jediný dopravní letoun, který lze vyfotit uvnitř, je DC-3 s nápisem „De Vliegende Hollander“ v barvách KLM, naopak zcela nevyfotografovatelný je stíhací letoun F-104. Další Starfighter stojí jako poutač z druhé strany muzea. V improvizovaném hangáru je vystaven i východoněmecký MiG-21PFM. U stropu je ještě zavěšen místní záchranný Bö-105CBS-4, PH-NFH, několik větroňů a také dva vrtulníčky „Kolibrie“ z konce padesátých let, které jsou poháněny proudovými motorky na koncích rotorových listů.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »