Embraer 170/175

Výrobce letadla:
Embraer
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Regionální
Počet sedadel:
61-90
Délka letadla:
do 30m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 4 000km
První let:
19.2.2002
Rozpětí křídel (m):
26,00
Délka letadla (m):
29,90
Počet míst:
80
Dolet (km):
3334

e170-175_titulka.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Embraer
Země: Brazílie
Výrobce a typ motorů:2xGeneral Electric CF34-8E o tahu 61,4 až 63,2 kN
Datum prvního letu:19.2.2002(Embraer 170; Embraer 175 14.6.2003)
Počet vyrobených letadel:544Stav k 30.3.2016, dosud vyráběn
IATA kód (hlavní, alternativní):E70E75
Rozměry a hmotnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro výchozí, kratší verzi Embraer 170):
Rozpětí křídel:(m)26,00(u některých strojů Embraer 175 zvětšeno na 28,70m)
Délka letadla:(m)29,90(Embraer 175 31,68m)
Výška (na zemi):(m)9,67 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)21 140(Embraer 175 21 810 kg)
Maximální vzletová hmotnost:(kg)35 990(Embraer 170 až 38 600 kg, Embraer 175 37 500 až 40 370 kg)
Provozní vlastnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro výchozí, kratší verzi Embraer 170):
Maximální počet cestujících: 80Embraer 175 až 88, typicky 70-78 (Embraer 170), resp. 78-86 (Embraer 175)
Nejvyšší praktický dolet:(km)3 334(Embraer 170 až 3 982km, 175 3 241 až 4 074km dle vzletové hmotnosti)
Cestovní rychlost:(km/h)840 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 30.3.2016, v závorce počty letadel Embraer 170/175):
Republic Airways (130), Compass Airlines USA (62), Shuttle America (59), SkWest USA (47), Mesa Airlines (35), Sky Regional (20)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
LOT, Reginal CAE, Alitalia CityLiner, Flybe, BA CityFlyer, Belavia, KLM Cityhopper, polská vláda

 


Další informace:

e170-175_txt1.jpg

Víte že...

Embraer 170 je prvním letounem kategorie Regional Jet, u něhož bylo použito elektroimpulsní řízení (tzv. "Fly by wire" = "řízení po drátě")? Ačkoli v době jeho vývoje řada expertů pochybovala, zda brazilský výrobce tuto technologii zvládne, podařilo se a stroje řady E-Jets se tak zařadily po bok nejen Airbusu A320 coby průkopníka této techniky mezi dopravními letouny, ale i větších strojů A330/A340 nebo Boeing 777.

Úspěch tehdy nové kategorie regionálních proudových letadel, včetně vlastní řady Embraer 135/140/145 na trhu ve druhé polovině 90. let minulého století vedl brazilského výrobce k záměru zkonstruovat o něco větší letoun pro 70-80 cestujících. Nový stroj měl díky generačnímu rozdílu překonat dosavadní letadla v této kategorii, tedy Avro RJ70 nebo Fokker 70 a stát se hlavním konkurentem tehdy dokončovanému kanadskému Bombardieru CRJ-700. Na rozdíl od právě CRJ-700, který vznikl víceméně "pouze" prodloužením padesátimístného průkopníka kategorie Reginal Jet, modelu CRJ-100/200, bylo v případě Embraeru od počátku jasné, že musí vzniknout zcela nový stroj - letouny zmíněné řady Embraer 135/140/145 s trupem s pouhými třemi sedadly v řadě byly pro další zvětšení kapacity příliš malé.

Embraer pojal tuto komplikaci naopak jako příležitost a v roce 1999 oficiálně oznámil vývoj zcela nové typové řady Emraer E-Jets, pokrývající spektrum od 70 do 120 míst. 

Základem konstrukce se stal trup s průřezem tvaru „dvojité bubliny“ (v originálu „double-bubble“), jehož vnější obrys tvoří dvě kružnice protínající se v místě podlahy (podobnou koncepci používá např. Boeing u svých letadel s klasickým průřezem trupu, reprezentovaných dnes zejména řadou B737). Díky tomu nabízí letoun, který má stejně jako konkurenční letouny Bombardier řady CRJ jen 4 místa v řadě (2+2 s uličkou uprostřed), v této kategorii zdaleka nejprostornější trup s dostatkem místa pro vzpřímenou chůzi i vyšších osob v uličce a s velkým objemem prostorů pro zavazadla jak ve schránkách nad sedadly, tak v podpalubí. Na rozdíl od řady CRJ i od předchůdců Embraer 135/140/145 s motory vzadu na trupu mají letouny Emraer E-Jets běžnou koncepci s dvojicí motorů pod křídlem a klasické ocasní plochy. Jako pohonné jednotky byly zvoleny General Electric CF-34, tedy stejné řady, jaká pohání i konkurenční stroje CRJ. 

e170-175_txt2.jpg

Výchozím modelem řady E-Jets se stal nejmenší Embraer 170 (dříve ERJ-170, posléze E170) s typickou kapacitou 70-72 míst, jehož prototyp byl dokončen na podzim 2001 a zalétán 19. února následujícího roku. Cílem výrobce bylo nabídnout ryze účelový letoun s co nejnižšími náklady pro provoz na převážně krátkých tratích, proto byl výchozí model i poměrně lehký.

Letečtí dopravci však požadovali i v této kategorii co největší univerzálnost jak co do kapacity, tak doletu, proto byl již v následujícím roce zalétán model Embraer 175 s trupem prodlouženým o 1,78 m, díky čemuž pojme o dvě řady sedaček více, a se zesílenou konstrukcí umožňující vyšší vzletovou hmotnost a díky tomu i větší dolet. Tím sice letoun poněkud ztěžkl, což se odrazilo v mírně vyšších provozních nákladech, stále však výrazně překonával své starší konkurenty ekonomikou provozu a své současníky (CRJ-700 a posléze i větší CRJ-900) zase doletem a především komfortem. Embraer nabízí zákazníkům paralelně oba modely, které sdílejí 95% všech dílů. Výhodou lehčího E170 je mimo jiné i schopnost provozu na londýnské letiště City v centru města s krátkou vzletovou dráhou a s tvrdými hlukovými omezeními. 

Od letadel Embraer 170/175 byly odvozeny větší letouny Embraer 190/195, nástupcem se stává E2 s novými motory Pratt&Whitney PW1100 (jejichž instalace si vyžádala mírné prodloužení podvozku) a s několika dílčími úpravami konstrukce draku. Letoun pod označním E175-E2 bude mít oproti původnímu E175  trup prodloužený o 0,6m s cílem zvýšit kapacitu až na 90 míst, vstup do provozu se očekává v roce 2020-2021. Základ nicméně zůstává stejný – Embraer zaznamenal s řadou E-Jets na trhu obrovský úspěch a vítězná strategie se nemění!

 

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

e170-175_banner.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Embraer 170/190

Loading...

Embraer 170/190

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »