Boeing 767-200

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
201-300
Délka letadla:
45-55m
Rozpětí křídel:
40-55m
Dolet:
do 12 000km
První let:
26.9.1981
Rozpětí křídel (m):
47,60
Délka letadla (m):
48,50
Počet míst:
255
Dolet (km):
11825

b767-200_titulka.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový Širokotrupé Pro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xPratt & Whitney JT-9D-7R4, PW-4052/56, General Electric CF6-80A/A2/C2, Rolls-Royce RB211-524G/H
Datum prvního letu:26.9.1981 
Počet vyrobených letadel:252Oficiálně dosud ve výrobě, i když zatím poslední B767-200 vyroben již 2003
IATA kód (hlavní, alternativní):762767
Rozměry a hmotnosti (údaje platí pro nejrozšířenější verzi B767-200ER):
Rozpětí křídel:(m)47,60 
Délka letadla:(m)48,50 
Výška (na zemi):(m)  
Hmotnost prázdného letounu:(kg)82 380 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)179 170 
Provozní vlastnosti (údaje platí pro nejrozšířenější verzi B767-200ER):
Maximální počet cestujících: 255Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 181 a 224 ve 2 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)11 825 
Cestovní rychlost:(km/h)851 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 24.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí B767-200 včetně nákladních):
ABX Air (20), Star Air Freight (11), Jet Asia Airways (4), Dynamic Airways (4), CargoJet Airways (3), Omni Air International (3)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Dnes ve verzi pro cestující již spíše rarita, v minulosti např. LOT, Malév, Delta, United, American, Air Canada…

 


Další informace:

b767-200_txt1.jpg

Víte že...

Boeing 767-200 byl v roce 1985 prvním dvoumotorovým dopravním letounem, který získal oprávnění k dálkovým letům nad neobydlenými oblastmi (zejména oceány), dle tehdy nových pravidel ETOPS (Extended-range Twin-engin Operational Perfomance Standards)? Již v následujícím roce 1986 díky tomu mohl spolu s konkurenčním Airbusem A310-300 vstoupit na lety přes severní Atlantik a způsobit tak revoluci, díky které dnes drtivou většinu letů, včetně nejdelších, obsluhují právě dvoumotorová letadla.

Po obrovském úspěchu prvního velkokapacitního širokotrupého letounu Boeing 747, který byl na pravidelných linkách s cestujícími nasazen v roce 1970, začal Boeing již počátkem 70. let 20. století uvažovat o zkonstruování letounu, který by postupně nahradil starší letouny pro 150-250 cestujících (především typy Boeing 707 a Douglas DC-8) i na kratších letech či letech s menší poptávkou, pro které nebyly ani obří B747, ani jeho nastupující mírně menší třímotoroví konkurenti McDonnell Douglas DC-10 či Lockheed L-1011 Tristar vhodné. Pro snížení rizika spojil Boeing při vývoji síly s italskou firmou Aeritalila a konsorciem japonských výrobců CTDC, přičemž oba partneři se posléze podíleli na výrobě části komponentů nového letounu. Projekt byl označen jako Boeing 7X7 a k dalšímu snížení nákladů pomohla i paralelní práce na vývoji projektu 7N7, z něhož se posléze stal menší B757 - ačkoli jde o naprosto odlišná letadla, sdílejí oba modely řadu společných systémů včetně tehdy revoluční digitální avioniky a uspořádání kokpitu pro pouze dvoučlennou posádku; své ovoce přineslo i paralelní do té doby nejvýraznější uplatnění nových materiálů, zejména kompozitů, v konstrukci dopravních letadel v případě obou typů.

V roce 1976 - tedy krátce poté, kdy do služby u leteckých dopravců vstoupil Airbus A300 coby první velkokapacitní širokotrupé letadlo s pouhými dvěma motory - se podoba projektu 7X7 definitivně ustálila na dvoumotorovém uspořádání s klasickými ocasními plochami a s rovněž širokým průřezem trupu. Právě průřez trupu je jednou ze zajímavostí Modelu 767 (na který byl nově vyvíjený letoun oficiálně přejmenován v roce 1978): Boeing nastavil jeho šířku téměř přesně mezi šířku trupu B707 (se 6 sedadly ekonomické třídy v řadě) a B747 (s deseti místy v řadě). Výsledkem je uspořádání sice se dvěma uličkami (twin-aisle) jako u B747 nebo dalších velkokapacitních letadel, ale s pouhými 7 běžnými sedadly ekonomické třídy v řadě. Zdánlivá nelogičnost - použití výrazně širšího trupu oproti B707 nebo i paralelně vyvíjenému B757 přinesla na šířku prostor jen pro jedno dodatečné sedadlo - však byla výsledkem pečlivé optimalizace s ohledem na předpokládanou celkovou kapacitu letadla v původně plánovaném rozsahu zhruba 150-300 míst s přihlédnutím ke z toho vyplývající délce trupu. Boeing výslednou konfiguraci "nejužšího širokotrupého letounu" úspěšně propagoval jako nejkomfortnější letoun své doby - i v ekonomické třídě díky tomu až do obsazení 85% kapacity letadla mohli teoreticky všichni cestující sedět u okna nebo v uličce! Navíc - jak je u Boeingu až na výjimky zvykem - průřez trupu B767 nemá tvar kružnice, nýbrž obrysu dvou kružnic protínajících se v místě podlahy, což ještě umocňuje prostornost trupu ve srovnání s kruhovým trupem Airbusů počínaje typem A300 (a konče mnohem pozdějšími A330/A340) s 8 místy v řadě.

b767-200_txt2.jpg 

Výchozí model B767-200 (původně uvažovaná nejmenší verze -100 se s ohledem na konkurenci s B757 do výroby nedostala) vstoupil do služby s cestujícími u společnosti United v roce 1982. Mnohem populárnější verze B767-200ER s prodlouženým doletem díky větší zásobě paliva se vyráběla od roku 1984. Právě zde se projevila hlavní výhoda B767 oproti konkurenčnímu a generačně stejně starému Airbusu A310: Boeing mohl díky kombinaci křídla koncipovaného již od počátku i pro delší linky a trupu s menším průřezem (a tím i menším odporem vzduchu) mnohem lépe využívat rezerv koncepce letounu a jeho dolet tak atakoval hranici 12 tisíc kilometrů, čemuž se A310 při stejné kapacitě ani nepřiblížil. B767-200 tak v jeho roli dálkového letadla pro méně obsazené tratě překonal až jeho větší bratr B767-300 s jen nepatrně většími náklady při vyšší kapacitě. Přesto je "dvoustovka" stále populární zejména po přestavbě na nákladní letoun (označovaný jako B767-200SF).

 

logo_fr_pod_clanky_sede.jpgb767-200_banner.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Boeing 767

Loading...

Boeing 767

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »