Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Boeing Company | |
Země: | USA | |
Výrobce a typ motorů: | Rolls-Royce RB-211-535C nebo -535E4/E4B, Pratt & Whitney PW-2037 nebo -2040; 162,8 až 193,5 KN | |
Datum prvního letu: | 18.2.1982 | |
Počet vyrobených letadel: | 995 | Výroba ukončena 28.10.2004, k 8.2.2016 v provozu 671 letadel |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 752 | 757 |
Rozpětí křídel: | (m) | 38,05 | Původní verze bez wingletů |
Délka letadla: | (m) | 47,32 | |
Výška (na zemi): | (m) | 13,56 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 57 840 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 115 680 | Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit |
Maximální počet cestujících: | 239 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 7 600 | Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi HGW s winglety |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 850 |
Největší provozovatelé (stav k 9.2.2016, v závorce počty letadel B757-200 nebo nákladní B757-200PF): |
Delta Air Lines (109), Federal Express (100), United Airlines (59), UPS (75), American Airlines (61), Icelandair (23) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Icelandair, DHL, Thomson Airways, Condor, Jet2, Uzbekistan Airways, VIM Airlines, Air Astana, Aer Lingus, Ethiopian Airlines |
Další informace:
Boeing 757 byl vyvíjen od konce 70. let minulého století především jako náhrada úspěšného, nicméně tehdy už neodvratně zastarávajícíího třímotorového modelu B727. Letecké společnosti však požadovaly letoun o něco větší, s kapacitou okolo 200 míst.
Boeing 757-23N ve speciálních barvách k 25. výročí dnes již neexistující společnosti American Trans Air (později ATA Airlines), při přistání na letišti v Atlantě v listopadu 2000.Boeing pracoval
na modelu 757 paralelně s větším typem Boeing 767-200 (jehož vývoj
byl nakonec o několik měsíců rychlejší), a ačkoli jde o konstrukčně
zcela rozdílné typy, sdílí spolu oba letouny celou řadu dílů,
především v oblasti avioniky (přístrojového vybavení a systémů
řízení letounu), palubní diagnostiky a některých dalších systémů.
Na počátku 80. let se modely 757/767 společně zapsaly do historie
jako vůbec první dopravní letadla s tzv. "skleněným
kokpitem" (glass cockpit), v němž jsou klasické analogové
přístroje nahrazeny obrazovkami, na kterých se po zpracování
palubními počítači zobrazují všechny informace potřebné k řízení a
navigování letadla a klasické "budíky", pokud v takovém
kokpitu vůbec nějaké najdeme (v B757/767 s ohledem na tehdy platné
předpisy ještě ano), slouží pouze jako záloha pro případ poruchy.
Není divu, že necelý rok po prvním letu raketoplánu Columbia se o
modelech Boeing 757/767 hovořilo jako o "superstrojích s
palubní deskou z raketoplánu". Uspořádání pilotní kabiny B757
i většího B767 je navíc téměř shodné, což umožnilo využívat pro oba
typy stejné posádky. Oba modely se staly rovněž průkopníky
širšího uplatnění moderních materiálů (zejména kompozitů,
titanových slitin a hořčíku) v primárních částech konstrukce
dopravních letadel, což vedlo především k výrazné úspoře hmotnosti.
V kombinaci s nasazením řady automatizovaných počítačových systémů
řízení letadla a uplatněním moderních dvouproudových motorů s
vysokým obtokovým poměrem se zrodil letoun, který dosahoval na
tehdejší poměry zcela převratných ekonomických parametrů.
Boeing 757-2G5 britské charterové společnosti Thomson Airways s rozměrnými winglety na křídlech pro zlepšení provozně-ekonomických vlastností letadla.
Původní konstrukce prokázala navíc velké rezervy,
takže s rostoucím tahem novějších verzí motorů bylo možné postupně
zvyšovat vzletovou hmotnost a tím i zásobu paliva. Původně
střednětraťový letoun tak byl v roce 1986 certifikován pro provoz
přes oceán, což mu umožnilo udržet se v nové roli dálkového letadla
i poté, co byl na kratších a středních tratích překonán konkurencí
menších, ale zároveň úspornějších letadel řady Airbus A320 a Boeing
737NG "z vlastní stáje". Trh pro dnes nejmenší dálkové
letadlo je sice dost omezený, což vedlo v roce 2004 k ukončení
výroby tohoto typu, nicméně fakt, že okolo 70% vyrobených letadel
stále zůstává v provozu (stejně jako všech 55 strojů dodaných v
prodloužené verzi Boeing 757-300, vyráběné v letech 1998 - 2003),
svědčí o jeho neustávající popularitě i nadčasovosti a převratnosti
tehdejší konstrukce. Řada B757-200 slouží i pro přepravu balíčků,
ať už po přestavbě ze starších pasažérských letadel, nebo byla
přímo vyrobena jako B757-200PF.
Boeing 757-256 španělské společnosti Privilege Style využívá fotbalový klub Villareal.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »