Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Embraer | |
Země: | Brazílie | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | Rolls Royce AE 3007-A1/A1P/A1E o tahu 34,7 až 38,7 kN |
Datum prvního letu: | 11.8.1995 | (Embraer 145) |
Počet vyrobených letadel: | 1 202 | Stav k 30.3.2016 včetně business jetů Legacy (v této verzi je dosud vyráběn) |
IATA kód (hlavní, alternativní): | ERJ | ER3, ER4 |
Rozpětí křídel: | (m) | 20,04 | |
Délka letadla: | (m) | 29,87 | (Embraer 135 26,33m, Embraer 140 28,45m) |
Výška (na zemi): | (m) | 6,76 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 12 038 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 22 000 | Ve verzi Embraer 145XR až 24 100 kg, Embrare 135 od 19 000 kg |
Maximální počet cestujících: | 50 | Embraer 135 37, Embraer 140 44 míst | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 2 873 | Dolet s max. počtem cestujících, ve verzi 145XR až 3 704 km |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 828 |
Největší provozovatelé (stav k 30.3.2016, v závorce počty letadel Embraer 135/140/145): |
Expressjet (184), Envoy (123) Trans States Airlines (67), Shuttle America (38), Brasilian Air Force (25), Tianjin Airlines (23) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Bmi Regional, Regional CAE, Dniproavia, PGA Portugalia Airlines, Luxair, v business verzi Legacy rovněž ABS Jets, dříve např. LOT |
Další informace:
K vývoji řady malých proudových letounů pro krátké tratě (tzv. regionální jety) Embraer inspiroval komerční úspěch průkopníka této kategorie, kanadského stroje Canadair Reginal Jet (posléze přeznačeného na Bombardier CRJ-100/200). Brazilští konstruktéři sice na projektu malého dopravního proudového letadla pracovali již na přelomu posledních dvou dekád minulého století, tedy ještě před uvedením CRJ-100 na trh, nicméně práce byly posléze v roce 1991 zastaveny a teprve na základě zájmu o tuto novou kategorii letadel se vývoj znovu rozběhl naplno. Pro zkrácení a zlevnění vývoje použili konstruktéři základ trupu kruhového průřezu se třemi sedadly ekonomické třídy (2+1) v řadě a kompletní příď z turbovrtulového letounu Embraer 120 Brasilia, přepracován byl centroplán nesoucí nové křídlo pro vyšší rychlosti s mírnou šípovitostí (22,3 stupně) a nová byla samozřejmě záď, na jejíž boky byla umístěna dvojice malých britských dvouproudových motorů Rolls-Royce AE 3007. Uspořádání ocasních ploch ve tvaru písmene "T" zůstalo zachováno, i když i jejich konstrukce je samozřejmě kvůli vyšší rychlosti zcela nová.
První verzí byla nejdelší varianta 145 pro až 50
cestujících, dodávaná zákazníkům od roku 1997. Tato verze je také
nejrozšířenější, do roku 2013 bylo dodáno celkem 742 kusů. Embraer
však hodlal svým zákazníkům nabídnout ucelenou typovou řadu ERJ
(Embraer Regional Jet), proto již od roku 1999 dodával zákazníkům
také menší verzi ERJ-135, zkrácenou o 3,5 metru s kapacitou nižší o
13 míst (pro letové zkoušky posloužil po zkrácení trupu od května
1998 prototyp ERJ-145), jíž se leteckým dopravcům dodalo 126 kusů.
V reakci na požadavek zákazníků i na letoun, spadající velikostně
"někam mezi" EJ-135 a ERJ-145, rozhodl se Embraer pro
výrobu i poslední verze, označené ERJ-140, jejíž trup, zkrácený
oproti veri -145 o 1,5m, pojal 44 cestujících. Jako prototyp
posloužil v roce 2000 po přestavbě z verze -135 opět první vyrobený
ERJ-145 a zákazníkům bylo od roku 2001 dodáno celkem 73 letounů
této "meziverze".
Do Prahy létá s typem Embraer 145 společnost Luxair z Lucemburku.
Celosvětový obchodní úspěch letounů řady Embraer 145 přispěl nejen k záchraně firmy Embraer (které v polovině poslední dekády minulého století reálně hrozil bankrot), ale i k získání prostředků na vývoj podstatně větších a sofistikovanějších letadel Embraer 170/175 a Embraer 190/195. Popularita těchto "létajících tužek" mezi dopravci však prudce poklesla po druhé válce v Iráku, kdy prudký nárůst cen ropy (a tedy i leteckého paliva) učinil provoz takto malých proudových letadel ekonomicky značně obtížným. Letoun je tak dnes již ve větší míře využíván jen v USA, nicméně typ ERJ-135 posloužil jako základ pro privátní Embraer Legacy 600 (interně označený Embraer 135BJ), který je dosud vyráběn a který provozuje i česká společnost ABS Jets.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »