10.6.2016
Ruský výrobce letadel Irkut Corporation představil ve své továrně v Irkutsku úzkotrupé letadlo MC-21-300 pro střední a krátké tratě, tedy konkurenta Boeingu 737 MAX, Airbusu A320neo, případně Bombardieru CSeries, Embraeru E190-E2 nebo Comacu C919.
MC-21-300 nahradí starší domácí letadla Tupolev Tu-154 a Tu-204, podobně jako Jakovlev Jak-42 a výrobce s ním plánuje obsadit 10-15% globálního trhu v daném segmentu. Letoun bude k dispozici ve dvou verzích: MC-21-200 s kapacitou 150 cestujících a MC-21-300 se 180 sedadly. Původní plán byl vyrábět i verzi MC-21-400 pro 212 cestujících, nicméně zatím se tak nejspíš nestane.
MC-21-300 roll out
Letoun ve verzi 300 je dlouhý 42,3 metrů, ve verzi 200 pak měří 33,8 metrů. Rozpětí křídel je v obou případech 35,9 metrů, výška 11,5 metru a šířka trupu 4,06 metru. Prostor pro cestující je široký 3,81 metru, což je ještě více než u Airbusů řady A320, dosavadních rekordmanů této třídy. Letadlo budou pohánět volitelně buď přímo pro MC-21 vyvinuté ruské motory Aviadvigatel PD-14, nebo rovněž nové americké Pratt & Whitney PW1400G. Dolet letadla by měl být mezi 5 500 a 6 000km.
Konstruktéři použili pro letadlo rozsáhlý kontingent kompozitních materiálů a slitin hliníku a titanu, což ho činí výrazně lehčím, než byli jeho předchůdci. Odhaduje se, že 30-40% komponentů pro letadlo dodávají zahraniční dodavatelé.
Vývoj letounu stál údajně kolem 3,5 miliardy dolarů (cca 230 miliard rublů). Irkutská společnost už na letadlo eviduje přes dvě stě objednávek, z toho 175 pevných. Mezi zákazníky jsou zatím především dopravci z území bývalého Sovětského svazu: Aeroflot, Red Wings, IrAero, Sberbank Leasing, Iljušin Finance CO. a Air Kyrgyzstan.
Jak se vyrábí MC-21
Zahájení letových zkoušek MC-21 je plánovano na konec roku 2016, plné certifikace by letadlo mělo dosáhnout zhruba do roka. První čtyři letadla chtějí dodat největšímu ruskému dopravci Aeroflot v roce 2018. V roce 2020 chce Irkut Corporation vyrobit 21 letadel a tempo výroby postupně zvýšit až na 70 letadel v roce 2023. Cena se má pohybovat mezi 60-80 miliony dolarů.
Na trhu v tomto segmentu dominují v současnosti dva hlavní výrobci – americký Boeing a evropský Airbus. K nim se ale nově začíná přiřazovat i Čína se svým novým letounem Comac C919, brazilský Embraer kanadský Bombardier a nyní tedy i ruský MC-21.
Boeing 737 MAX. Foto: Boeing.com
Boeing B737 MAX má ve verzi MAX-8 maximální kapacitu 189 cestujících a pohání ho motory LEAP-1B výrobce CFM International. Na letadlo, které nabízí za cenu 90-110 milionů dolarů za kus, má Boeing už více než 3 000 objednávek. První sériový stroj se zařadí v roce 2017 do flotily Southwest Airlines.
Airbus A320neo pojme až 185 cestujících, je poháněn jednak motory Pratt & Whitney PurePower PW1100G-JM, jednak nedávno obdržel společnou certifikaci EASA a FAA pro nový motor LEAP-1A turbofan. Náklady na pořízení letadla jsou 70 - 100 milionů dolarů, prvním provozovatelem se stala počátkem roku 2016 německá Lufthansa. Celkem má Airbus na A320neo přes 4 500 objednávek.
Airbus A320neo. Foto: Airbus.comA320neo je jako jediný letoun z nové generace
úzkotrupých letadel pro střední tratě už v provozu, nicméně
objevily se u něj problémy se softwarem, hydraulikou a motory.
Například Qatar Airways nedávno stornoval dodávku svého prvního
A320neo kvůli přehřívání motoru v podmínkách podnebí Středního
Východu. Problémy hlásila i Lufthansa a IndiGo Airlines, nicméně
obě aerolinky akceptovaly provedené úpravy a letadla provozují dál.
Letadlo Comac C919 vyvinula čínská společnost Commercial Aircraft Corporation. Letadlo pojme 174 cestujících, je poháněno motory CFM International LEAP-1A a mělo by být výrazně levnější než B737 MAX i A320neo. Spekuluje se, že se bude prodávat za 50 až 60 milionů dolarů, což je řádově o desítky milionů méně, než za kolik svá letadla prodává Boeing i Airbus. Celkový počet pevných objednávek není potvrzen; čínská média uvádí počet v řádu pěti set přislíbených kontraktů s tím, že o letadlo mají zatím zájem hlavně čínští dopravci. Očekává se, že C919 vstoupí do služby v letech 2018-2019.
Letové zkoušky zahájil minulý týden další stroj určený pro krátké a střední tratě, brazilský Embraer E190-E2, další ruský letoun Suchoj Superjet 100 jako první ruské dopravní letadlo prorazil cestu na západní trh - prvních patnáct letadel začíná přebírat irský dopravce CityJet. Mezi konkurenty všech uvedených strojů lze zařadit i kanadský letoun Bombardier Cseries.
Comac C919. Foto: i.ytimg.com
Ruský letoun MC-21 má hned několik slušných konkurenčních předpokladů. Kromě kapacity a výrazně nižší ceny se u něj očekává díky novým motorům PW1400G PurePower, velmi lehké konstrukci vlivem použití kompozitních materiálů a moderních slitin a pro ruská letadla tradičně velmi dobré aerodynamice lepší účinnost využití paliva. Mluví se také o snížení hlučnosti, až na polovinu.
Palubní komfort pro cestující by měl být rovněž na vysoké úrovni už kvůli nejširšímu trupu ve třídě úzkotrupých letadel. To vše je velmi atraktivní pro letecké dopravce.
Nově představené letadlo MC-21 by se mohlo stát pro své soupeře těžkým rivalem. Nicméně dokud není v provozu, je obtížné předpovědět jeho úspěšnost. Irkut na rozdíl od Airbusu a Boeingu nemá po světě vybudovanou servisní síť, otázka je, zda management pracuje stejně moderními a účinnými metodami jako letadlo samo, což v Rusku stále ještě není samozřejmostí. Zajímavostí je, že zkratka MC-21, ačkoli je už používána oficiálně, je vlastně zkomoleninou - v azbuce se totiž MC čte MS a je odvozena od ruských slov Магистральный Cамолёт, tedy Střednětraťové Letadlo. Jedenadvacítka v názvu pak odkazuje na 21.století, čímž chce dát výrobce najevo, že se jedná o skutečně moderní hi-tech letoun.
Na začátku tedy MC-21 bude ovlivňovat vývoj trhu těžce, ale v případě, že by se ukázalo být technicky spolehlivým a finančně dosažitelným, v dlouhodobém horizontu by ruské letadlo mohlo být na globálním trhu konkurenceschopné.
Jan Dvořák s přispěním Jiřího Žežuly
Zdroj: AeroTime.aero, Irkut.com, YouTube.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »