8.9.2019
Red Bull Air Race 2019 Český pilot Martin Šonka svůj druhý titul v Red Bull Air Race nezískal. Sekundová penalizace v prvním kole závodu znamenala vyřazení po souboji s Francouzem Ivanoffem a konec nadějí - místo titulu bere bronz. Petr Kopfstein se po diskvalifikaci v Chibě loučí s RBAR čtrnáctým místem, celkově si vylétal o jedno místo lepší příčku.
V kvalifikaci si Šonka vyletěl druhé místo, a tak do souboje s Ivanoffem vstupoval jako favorit. Ve druhém vertikálním manévru nicméně překročil povolenou hranici přetížení o 0,2 G a to znamenalo sekundovou penalizaci. I když pak ztrátu snižoval, jak mohl, necelé tři desetinky na soupeře mu v cíli scházely a závod tak pro něj skončil. “Je to samozřejmě velká chyba a nejsem s tím spokojený. Přišli jsme kvůli tomu o závod i o titul. Oproti včerejšku se změnil vítr, takže náletová rychlost do toho vertikálního manévru byla o něco vyšší a stejná výchylka páky jako včera znamenala dnes přetažení. I když jsem se na to připravoval, tak jsem tu chybu udělal. Asi jsem se v ten okamžik dostatečně nekoncentroval nebo nevím..,” líčí Šonka.
V posledním závodě RBAR 2019 a prozatím i v posledním závodě RBAR vůbec zvítězil Yoshihide Muroa.
Oba rivalové v boji o titul Japonec Muroya i Australan Hall postoupili v závodě dál a bylo jasné, že se alespoň jeden z nich dostane v celkovém pořadí před Šonku. Muroya, který postoupil jako lucky looser, sice závod vyhrál, Hallovi však na celkové vítězství stačilo třetí místo a stal se tak šampionem sezóny.
» Oběma našim reprezentantům budou v Japonsku fandili i členové Fan Clubu 818. Přečtěte si: Jsme pro kluky víc než jen fanoušci, říká Stanislav Plášil, duše fanklubu Martina Šonky a Petra Kopfsteina.
Konečné pořadí sezóny RBAR 2019. Martin Šonka skončil na bronzové pozici
Šonka tedy naonec zkompletoval svou sbírku celkových umístění na kompletní stupně vítězů - je majitelem zlata, stříbra a letos i bronzu. “Upřímně raději bych měl víckrát tu nejcennější trofej. Dnes je to velké zklamání. Ale celkově můžeme být pyšní. Tři poslední sezóny jsme pokaždé bojovali o titul, to nikdo jiný říct nemůže. Letos jsou jen čtyři závody, takže za každou chybu se platí dvojnásobně a tak to prostě je. Samozřejmě blahopřeji Mattovi Hallovi, který se konečně dočkal titulu, několikrát už byl totiž druhý.”
Petr Kopfstein si v kvalifikaci v Japonsku vyletěl šestou příčkou, a ta mu do Round of 14 nedělního závodu přisoudila Francouze Miku Brageota. První vstupoval do trati Brageot, kterému let nevyšel podle jeho představ - nevýrazný čas 59,021 Kopfstein mohl celkem bez problémů překonat - i jeho horší čas v kvalifikaci byl lepší než ten Brageotův v závodě. Žel, český pilot byl diskvalifikován za příliš vysokou rychlost, kterou vlétl do závodní trati.
Pořadí | Datum | Místo | Výsledky |
1. | 8. - 9. 2. | Abu Dhabi, SAE | 1. Muroya, 2. Šonka, 3. Goulian |
2. | - | - | Závod se nekonal |
3. | 15. - 16. 6. | Kazaň, Rusko | 1. Muroya, 2. Hall, 3. Šonka |
4. | 13. - 14. 7. | Balaton, Maďarsko | 1. Hall, 2. Murphy, 3. McLeod |
5. | 7. - 8. 8. | Chiba, Japonsko | 1. Muroya, 2. Chambliss, 3. Hall |
„Samozřejmě jsme si představovali jiné rozloučení se šampionátem,“ uvedl Petr hned po závodě. „Věděl jsem, že Mikeův čas nepatří k těm nejrychlejším. Bohužel když jsem nalétával do trati, zasáhl mě poryv větru, který letadlo zpomalil a donutil mě přidat plyn. Hned jsem věděl, že náletová rychlost byla příliš vysoká. Celou dobu jsem to pak měl v hlavě a let se mi příliš nepovedl. Nedá se nic dělat. Všichni jsme do toho šli na hraně. Takové je závodění, takový je život,“ dodal smířeně pilot Teamu Spielberg, který se rozloučil se šampionátem 14. místem.
Průběh sezony ovlivnila řada faktorů - snížení počtu závodů na čtyři a zejména rozhodnutí pořadatelů o zrušení šampionátu. „Spíš než smutek ale cítím vděčnost. Byla to úžasná cesta a já si nesmírně vážím všeho, co mi přinesla. Red Bullu patří obrovské poděkování za to, že mi pomohl splnit si sen a investoval tolik prostředků, času a energie do leteckého sportu,“ loučí se Kopfstein s touto etapu jeho leteckého života, byť neztrácí naději, že by k obnovení Air Race mohlo dojít. „Red Bull Air Race je ten nejúžasnější motoristický sport na světě a pro mě byl nejlepším zaměstnáním, jaké jsem mohl ve svém životě mít. Užíval jsem si každou vteřinu, kterou jsem mezi pylony strávil. Bylo to úžasné! A nezbývá než věřit, že se šampionát zase rozjede.“
Série Red Bull Air Race závodem v Chibě oficiálně skončila. Pro české piloty to nebylo nejradostnější loučení, ale i tak si závod užili. “Je dobře, že poslední závod byl tady v Japonsku, kde jsou neskuteční fanoušci. Čekají na nás každý den ráno i večer na hotelu, na závod jich přijdou desítky tisíc, plná pláž. Mají náš sport rádi. Jen škoda, že tohle nemohou zažít čeští fandové, kdyby byl závod u nás. Ale o tom už se teď nemusíme bavit. Každopádně všem našim fanouškům patří obrovský dík. Jezdili za námi na závody všude po světě, dávali nám velkou energii. Mrzí mě, že jsme se s nimi nerozloučili lepším výsledkem, rozhodně by si to zasloužili,” dodal Martin Šonka. Ani on naději na obnovení šampionátu nezvdává. “Rozhodně mám radost, že se díky našemu sportu podařilo zvýšit povědomí o létání u nás, kde má velkou tradici. Uvidíme co bude dál, třeba se v budoucna najde někdo, kdo seriál převezme.”
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »