30.8.2017
Ve dnech 18. 7. až 23. 7. se na letišti Ramenskoe/Žukovskij u Moskvy konala výstava MAKS2017. Tato výstava je tradičně nejen největší leteckou událostí v Rusku, ale i důležitým indikátorem stavu domácího leteckého průmyslu. Všem obdivovatelům letectví nabízí MAKS maximální zážitek ze statických ukázek a z doprovodné, takřka šestihodinové letecké show, ve které letos účinkovalo 90 letadel a osm pilotážních skupin.
Novinky civilního letectví
V oblasti civilní dopravy byla tahákem MAKSu statická i letová ukázka A350-900. Tento letoun zavítal do Ruska teprve podruhé, poprvé ve své výstavní premiéře. Důvod k návštěvě byl slavnostní. Aeroflot pořizuje do své flotily 28 strojů A350-900 v konfiguraci pro 325 cestujících. Ty bude Aeroflot dostávat postupně od roku 2018 a nahrazovat starší A330. Kontrakt s ruským vlajkovým dopravcem otevírá tomuto stroji cestu také k dalším ruským zákazníkům.
A350 na aerosalonu MAKS 2017. Zdroj: Отечество YouTube
Procházka areálem letošního MAKSu. Zdroj: Жизнь на Позитиве YouTube
Naopak veletrh neukázal „in natura“ nejnovější domácí přírůstek, letoun MS-21-300, jehož prototyp vzlétl k prvnímu letu dne 28. 5., tedy relativně krátce před výstavou. Jeho výrobce, firma Irkut, odůvodnila nepřítomnost své horké novinky tím, že veletrh by zpozdil zkušební program. Startovacím zákazníkem MS-21-300 je Aeroflot a základní konfigurace odpovídá „aeroflotovské“ konfiguraci pro 163 cestujících.
Red Wings podepsal 16 strojů v konfiguraci pro 211 cestujících, z toho 4 poháněné permskými PD-14A, ostatní poletí na kanadských Pratt & Whitney PW1400G. VIM-Avia podepsala opci na 15 strojů. Katalogová cena MS-21-300 je 90 mil. USD, pro první zákazníky se nabízí za 45 mil. USD.
Zajímavé je, že charterové společnosti tlačí Irkut, aby upřednostnil prodlouženou verzi, která by v jednotřídní konfiguraci převezla 250 cestujících a vyplnila prázdné místo na trhu, a nabídla i příznivější ekonomické parametry než MS-21-300, A320 nebo Boeing 737MAX. Přestože letoun nebyl na výstavě fyzicky přítomen, je jasné, že jak vláda, tak výrobce chtějí v MS-21 vidět úspěšný návrat Ruska na světový trh civilních letadel. Úzkým hrdlem nasazení MS-21 do komerčního provozu bude nepochybně nedostatek domácích motorů.
Text a foto: Michal Čupa
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »