8.3.2019
Letové provozní služby Od konce února 2019 poskytuje pilotům neřízených letů letové provozní služby v celé ČR už jen stanoviště FIC Praha. Poslechněte si vystoupení vedoucího tohoto stanoviště Ing. Michala Dvořáka na semináři pro všeobecné letectví v Jenči (video).
Vystoupení Ing. Michala Dvořáka, vedoucího stanoviště FIC Praha, na semináří pro ŘLP ČR pro všeobecné letectví 2019
Ing. Michal Dvořák, vedoucí stanoviště FIC Praha. Foto: Jan Dvořák, FROd 28. února 2019
nastala poměrně podstatná změna v rozšíření prostoru
odpovědnosti FIC Praha při poskytování letových provozních služeb.
Podle Michala Dvořáka byl dosavadní způsob rozdělení prostorů
zodpovědnosti složitý.
"Prostor odpovědnosti byl dosud poměrně komplikovaný, neřízeným letům byly letové provozní služby poskytovány stanovišti FIC Praha, APP Karlovy Vary, APP Brno a APP Ostrava. Nyní bude pro zjednodušení jediným stanovištěm poskytujícím letové provozní služby stanoviště FIC Praha," uvedl Dvořák.
» Přečtěte si také: Pracoviště služby Praha Information se přestěhovalo z Jenče na Letiště Václava Havla
Jako neřízený let si nyní kdekoli v oblasti FIR Praha (v prostorech třídy G a E) pro poskytnutí letové, informační a pohotovostní služby musíte naladit frekvenci stanoviště FIC Praha, tedy Praha Information 126,1 v sektoru Čechy WEST, 136,175 v sektoru Čechy EAST a 136,275 v novém sektoru Morava, který vzniká sloučením dosavadních sektorů Morava Sever a Morava Jih.
Co se týče služeb neřízeným letům poskytovaných stanovištěm FIC Praha, ty zůstávají stejné.
Letová informační a pohotovostní služba neřízeným letům zahrnuje:
Informace jsou poskytovány na vyžádání nebo z vlastní iniciativy dispečera FIC Praha, pokud to uzná za užitečné. Pozor, tato iniciativa dispečera nezbavuje pilota odpovědnosti!
Pracoviště FIC Praha nemůže vydat povolení pro vstup do CTR/TMA třídy D, proto si o něj musí piloti tři minuty před vstupem požádat na příslušné TWR/APP. Toto může být pro piloty zpočátku nezvyk právě v sektoru Morava, kde dosud služby neřízeným letům poskytovalo stanoviště APP, které zároveň řídilo letový provoz uvnitř TMA Brno nebo Ostrava a pro získání povolení tak nebylo nutné přecházet na jinou frekvenci. O vstup do TMA Praha (třída C) je možné požádat pouze v případě, že je podaný letový plán a žádá se výhradně prostřednictvím FIC Praha.
Pracoviště stanoviště FIC Praha na Letišti Václava Havla.
V otázce aktivovaných prostor zůstává součinnost stanoviště beze změn – jako neřízený let můžete FIC Praha požádat o informaci o skutečně aktuálně aktivovaných prostorech oproti plánovaným, případně vám stanoviště může pomoci i s koordinací průletu těmito prostory.
Pokud podáváte letový plán na neřízený let, musíte samozřejmě stejně jako dosud zahájení i ukončení letového plánu vždy hlásit. Mění se jen to, že „nejbližším vhodným stanovištěm ATS" je od nynějška vždy FIC Praha, a to i pro oblast Moravy. Hlášení o odletu i příletu, tedy zahajování i ukončování letového plánu, od nynějška vždy podáváte na FIC Praha.
„Věřím, že změna bude piloty přijata kladně, že jim naše stanoviště bude poskytovat kvalitní a užitečné služby pro bezpečné provedení jejich letu a naše frekvence tak budou i nadále hojně využívané. Výhodou sjednocení poskytování letové informační a pohotovostní služby neřízeným letům pod stanoviště FIC Praha jsou mimo jiné jednotné postupy jak pro piloty, tak i pro stanoviště letových provozních služeb,“ dodává k tomu pro Flying Revue Michal Dvořák.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »