27.7.2023
Oba tyto ostrovy patří k Itálii, takže jsou zde platná stejná pravidla jako ve zbytku celé této krásné země.
Základní pravidla létání do Itálie najdete na webu FR. Hlavní dobrá zpráva ale je, že pro Itálii nepotřebují UL letadla žádné speciální povolení.
Na obou ostrovech je množství zajímavých letišť i UL ploch. Na všech letištích, kde jsem tu přistával, jsem se také setkal s milým přijetím. Trochu problém dělala občas malá místní znalost angličtiny, ale i to se samozřejmě dá řešit. Svou rozlohou jsou Sardinie i Sicílie dva největší ostrovy Středozemního moře s velkým množstvím historických památek i turisticky atraktivních scenérií.
Sardinie
Rozhodl jsem se na Sardinii doletět bez mezipřistání z Příbrami přímo na řízené dopravní letiště Alghero Fertilia (LIEA). Tohle letiště jsem zvolil proto, aby moje kolekce letišť na Sardinii byla co nejkompletnější. Není samozřejmě potřeba přistávat právě zde na dopravním letišti. S ohledem na to, že Itálie je součástí Schengenu, můžete přistát i na Sardinii či Sicílii na kterémkoliv z jejich letišť a přistávacích ploch. Rozhodně ale doporučuji, abyste před započetím vaší cesty kontaktovali vámi zvolené letiště a domluvili si možnost přistání. Někde by se na vás jinak mohli zlobit a jinde třeba nemají v pořádku dráhu. Na většině soukromých letišť vám také poskytnou možnost dopravy do hotelu i natankování palivo buď z jejich zásob, nebo vám jej prostě pomohou přivézt od pumpy v kanystrech.
Na Sardinii jsem strávil dva dny, během kterých jsem přistál na 6 místních letištích a drahách. Tu jednu noc jsem zůstal na soukromé ploše San Teodoro, jehož majitelé, manželský pár, vedou leteckou školu a pomohou s čímkoliv – najít ubytování, dovézt i odvézt vás z letiště do hotelu, doplnit palivo, atd. Ze San Teodora jsem odletěl na letiště Platamona, kde jsem byl trochu překvapený velmi milým přijetím členy místní pilotní komunity, kteří trávili nedělní dopoledne na svém letišti. Poradili mi, kam letět dál, i kam neletět. Letiště Oristano (LIER), které jsem plánoval jako další na své trase, je totiž pro civilní provoz již nějaký čas uzavřené a stojí zde jen pár policejních helikoptér. Přeletěl jsem tedy přímo na La Tena del Volo (CA06), které mělo velmi živý letecký provoz a kde se mi dostalo skvělého přijetí.
Po ukončení své mise na Sardinii jsem z La Tena del Volo pokračoval dál na jih na Sicílii. Let nad mořem trval asi 2 hodiny a prvním letištěm, které jsem na pobřeží Sicílie spatřil, bylo Palermo. To jsem ale jen přeletěl, protože se jedná o dopravní letiště s povinným handlingem a velmi vysokými poplatky. Pokud byste do Palerma chtěli letět, pak je nejlepší zvolit sportovní letiště Bocca di Falco (LICP), kde jsou poplatky minimální, palivo k dostání a taxi do města stojí pár eur. S ohledem na dvouhodinový let nad mořem mezi Sardinií a Sicílií musím připomenout, že je nutné mít s sebou pro váš případný let po podobné trase také funkční záchranný člun a plovací vestu/vesty.
Text: Jiří Pruša
Foto: J. Pruša, pokud není uvedeno jinak
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 74-81 ve Flying Revue č. 4/2023. Na stáncích je časopis ke koupi od 29. června 2023. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »