Letiště Praha v době koronavirové

14.5.2020

Na středu 6. května 2020 jsme dostali pozvání projít a vyfotit vnitřní prostory letiště Praha. Vzal jsem to jako doplnění fotografií a videa, které jsme publikovali před pár týdny (viz: https://www.flying-revue.cz/prelet-letiste-praha-v-dobe-koronavirove  ). Tehdy jsme letiště Praha nafilmovali a vyfotili ze vzduchu. Ve středu to bylo zevnitř. Ani tyto pohledy nejsou o nic veselejší.

Screenshot webu letiště Praha na kterém jsou veškeré přílety ve dvou dnech
Screenshot webu letiště Praha na kterém jsou veškeré přílety ve dvou dnech

Letiště je ale funkční a kromě nákladních letů jsou provozovány linky z Minsku, ze Sofie a v poslední době i z Amsterdamu.Přílet letadla KLM z Amsterdamu jsme měli také možnost sledovat. Přistálo v 10.33 a u stojánky bylo přesně v plánovaných 10 hodin 40 minut. Cestující, kteří nyní do Česka přiletí musí buď mít platné potvrzení o negativním testu na koronavirus nebo musí jít do povinné dvoutýdenní karantény.

Letadlo KLM z Amsterdamu pojíždí k Terminálu 2
Letadlo KLM z Amsterdamu pojíždí k Terminálu 2
 Letadlo KLM z Amsterdamu na stojánce
Letadlo KLM z Amsterdamu na stojánce

Velká část cestujících jsou prý ale hlavně Češi nebo trvalí rezidenti, kteří se vrací domů. Po světě máme totiž ještě stále hodně spoluobčanů, kteří to před karanténou a rušením leteckých spojů už prostě nestihli a tak se vracejí různými cestami. Statistiky letiště Praha nejsou zatím za duben 2020 k dispozici, ale to o jaký pokles ve výkonech letiště se asi jedná, si každý může odhadnout sám podle přiložených fotografií. 

Cestující z Amsterdamu
Cestující z Amsterdamu

Zajímavé je, že během naší návštěvy letiště se nad dráhou 24/06 prohnala asi 3x výcviková C-172. To potvrzuje informaci, že Letiště Praha je na nějakou (doufejme, že ne moc dlouhou) dobu využívané instruktory pilotních škol k nácviku přiblížení a komunikace na řízeném letišti.

Dříve neznámý piktogram, dnes v různých podobách docela běžný
Dříve neznámý piktogram, dnes v různých podobách docela běžný
 Prostor pasové kontroly
Prostor pasové kontroly

I několik videí a fotografií ukazuje, že současného poklesu v provozu Letiště Praha využilo více pilotů k tomu, aby letiště přeletěli. 

K tomu, jak to s nejbližším výhledem provozu na letišti Praha vypadá, nám tisková mluvčí Kateřina Pavlíková poslala následující informaci:

Letiště Václava Havla Praha je stále otevřené pro všechny vzlety a přistání, dochází však nyní k obnovení provozu na některých pravidelných linkách pro cestující. Jedná se o pravidelné letecké spojení do Amsterdamu společnosti KLM, které je cestujícím k dispozici jednou denně. Od 18. května 2020 obnoví České aerolinie několik přímých spojení, konkrétně budou létat do Amsterdamu, Frankfurtu nad Mohanem, Paříže a Stockholmu. Letecká společnost Eurowings naplánovala na své pravidelné lince do Düsseldorfu další let na 21. května 2020 a spojení by mělo být v provozu prozatím dvakrát týdně. ČSA od 24. května 2020 postupně obnoví také lety do Kyjeva, Oděsy a Bukurešti. V provozu i nadále zůstávají pravidelné linky do Minsku (3x týdně) a Sofie (2x týdně), jejichž provoz nebyl po celou dobu přerušen.

V tuto chvíli nemáme potvrzeno od jiných leteckých společností, že by kromě těchto linek mělo dojít v nejbližších dnech k obnovení dalších leteckých spojení z Prahy. Situace se však může rychle měnit. Letiště Praha je i nadále otevřené pro všechny přílety i odlety a míří sem také nákladní, privátní či repatriační lety. Odbavení na příletu i na odletu probíhá na pražském letišti za přísných hygienických podmínek.

Nástupní místo a vstup do nástupního můstku D1, Terminál 2
Nástupní místo a vstup do nástupního můstku D1, Terminál 2

Další případné obnovování leteckých spojení bude záviset především na tom, jak se bude vyvíjet poptávka cestujících po létání a na zájmu leteckých společností své pravidelné linky obnovit. Pokud některé další letecké společnosti projeví zájem létat znovu do Prahy, jsme připraveni jejich lety začít odbavovat v podstatě okamžitě.   

Informační přepážka pro tranzitní cestující
Informační přepážka pro tranzitní cestující

Lety do destinací v schengenském prostoru jsou zatím primárně odbavovány v prstu D na Terminálu 2, kde je možné oddělit cestující na příletu a na odletu. Ti se tak při výstupu, respektive nástupu do letadla, vůbec nepotkají. Zatímco cestující na příletu vystupují v přízemí terminálu s nejkratší možnou cestou na pasovou kontrolu, cestující na odletu nastupují do letadla v prvním patře terminálové budovy. 

Vnitřní spojovací chodba mezi T1 a T2
Vnitřní spojovací chodba mezi T1 a T2
 Vnější spojovací prostor mezi terminály T1 a T2
Vnější spojovací prostor mezi terminály T1 a T2

Odbavovací přepážky v terminálu č. 2
Odbavovací přepážky v terminálu č. 2

Letiště zároveň poskytuje cestujícím instrukce za účelem dodržování hygienických pravidel při pobytu na letišti, zejména při odbavení a čekání na let. Informační tabule a polepy informují například o nutnosti nosit roušku, dodržování bezpečných odstupů ve vzdálenosti 2 metrů nebo dostatečné hygieny rukou. Za tím účelem je po celém letišti rozmístěno také více než 250 nádob s dezinfekcí. Letiště zároveň momentálně rozdává na příletu roušky všem těm cestujícím, kteří přiletí a nemají svou vlastní. Přepážky na odbavení jsou také vybaveny průhlednou fólií, která tvoří bezpečnou bariéru mezi cestujícím a pracovníkem odbavení. Příletové a odletové čekárny jsou po každém letu důkladně vydezinfikovány, dodává tisková mluvčí Letiště Praha.

Dezinfekce je volně k dispozici
Dezinfekce je volně k dispozici

Aktuální informace o opatření proti koronaviru
Aktuální informace o opatření proti koronaviru

Abyste se udělali vlastní obrázek, jak to nyní na Letišti Praha vypadá, můžete se podívat na přiložené fotografie.

Jedna z letištních restaurací
Jedna z letištních restaurací

Ještě jedna letištní restaurace
Ještě jedna letištní restaurace

Prostor bezpečnostní kontroly v jednom z nástupních míst
Prostor bezpečnostní kontroly v jednom z nástupních míst

Nástupní můstky a odbavovací plocha letiště
Nástupní můstky a odbavovací plocha letiště
 Spojovací prostor mezi nástupními prsty D a C Terminálu 2
Spojovací prostor mezi nástupními prsty D a C Terminálu 2

Ještě jednou nástupní můstky
Ještě jednou nástupní můstky

Místo čekání k odletu B3
Místo čekání k odletu B3

Stanice autobusů Letiště Praha
Stanice autobusů Letiště Praha

Autor: Jiří Pruša

Foto: Jiří Pruša a Tomáš Vocelka

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Letiště Praha v době koronavirové
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »