Domovský region | Převažující obchodní model | Globální aliance |
Amerika | Regionální síťový | Není v alianci |
Evropa | Kontinentální síťový | Star Alliance |
Afrika | Globální síťový | Oneworld |
Blízký a Střední východ | Nízkonákladový (low cost) | SkyTeam |
Dálný východ, Austrálie/Pacifik | Charterový dopravce | Jiná |
Oficiální název, státní příslušnost: | Brussels Airlines, Belgie |
Rok vzniku: | 2007 (před tím SN Brussels Airlines, Virgin Express) |
IATA a ICAO kód dopravce: | SN BEL DAT |
Volací značka (Callsign): | B-line |
Webová stránka: | http://www.brusselsairlines.com |
Hlavní huby (u nízkonákladových báze): | |
Provoz do České nebo Slovenské republiky: | Ano, Praha |
Počet komerčních letů: | 70,898 | |
Počet přepravených cestujících: | 5,851,118 | |
Přepravené tuny zboží a pošty: | (tuny) | 32,259 |
Přepravené osobokilometry: | (mil.oskm) | 9,754 |
Převedené tunokilometry: | (mil.tkm) | 1,154 |
Celkový počet letadel: | 52 |
Airbus A319 | 21 |
Airbus A320 | 9 |
Airbus A330-200 | 3 |
Airbus A330-300 | 6 |
Avro RJ100 | 9 |
British Aerospace Bae 146 | 1 |
Dash 8-Q400 | 2 |
Embraer 145 | 1 |
Dnešní hlavní dopravce Belgie Brussels Airlines oficiálně vznikl 7. listopadu 2006 sloučením tehdejší společnosti SN Brussels Airlines a nízkonákladové Virgin Express z impéria britského miliardáře a vizionáře Richarda Bransona, který se nicméně v roce 2005 rozhodl postupně předat kontrolu a odprodat svůj podíl ve Virgin Express společnosti SN Airholding, tehdejšímu vlastníku SN Brussels Airlines. Pod novým jménem společnost létá od jara 2007. Samotná SN Brussels Airlines byla pro změnu nástupcem někdejšího belgického národního dopravce Sabena.
Společnost Sabena byla téměř po celou dobu své existence mezi roky 1923 až 2001 ve ztrátě a její vleklé ekonomické problémy vyvrcholily po celosvětové krizi letecké dopravy v důsledku teroristických útoků na USA 11. září 2001, kdy byla nucena vyhlásit bankrot stejně jako její hlavní strategický partner, tehdy renomovaná švýcarská společnost Swissair. Scénář vzniku SN Brussels Airlines představuje belgickou obdobu okolností vzniku švýcarské společnosti Swiss: Podobně jako vznikl Swiss na bázi existujícího dopravce Crossair, na něhož se podařilo převést nejdůležitější nehmotný majetek ze zanikajícího Swissairu, vznikl i SN Brussels Airlines na bázi existujícího menšího belgického dopravce Delta Air Transport (DAT) s využitím řady aktiv po končící Sabeně – kromě obchodních práv nebo historických slotů na řadě významných letišť dokonce i původní IATA kód Sabeny SN, který si společnost dokonce až do zmíněné fúze s Virgin Express držela dokonce v názvu a jehož prostřednictvím se k tradici původní Sabeny stále hlásí.
Dopravce se zpočátku profiloval spíše jako nízkonákladový s působností na krátkých a středních tratích, postupně však do svého portfolia přidával i dálkové linky, směřující do Severní Ameriky, Afriky a nejnověji Indie. V letním letovém řádu 2017 dopravce nabízí již přes 90 destinací, což výrazně přesahuje i rozsah působnosti někdejší Sabeny.
Po přeměně SN Brussels Airlines do dnešní Brussels Airlines se společnost začala stále výrazněji orientovat na německou Lufthansu coby hlavního strategického partnera, což bylo stvrzeno v polovině roku 2009, kdy se souhlasem Evropské komise získala Lufthansa 45% akcií Brussels Airlines (přesněji její mateřské organizace SN Airholding), čímž se dopravce začlenil do rodiny Lufthansa Group a následně – v červnu 2009 – se po schválení evropských regulátorů logicky začlenil po bok Lufthansy rovněž do Star Alliance. Od počátku platnosti zimního letového řádu 2009/10 participuje Brussels Airlines ve frequent flyer programu Lufthansy Miles & More. Vyvrcholením tohoto integračního procesu je převzetí zbylých 55 % akcií SN Airholding Lufthansou, které bylo avizováno již na podzim 2016.
Ačkoli nový hlavní dopravce Belgie byl (a vlastně i musel být) ekonomicky mnohem úspěšnější než původní společnost Sabena, ekonomická krize z let 2008/9 jej opět vrhla do období ztrát. Pod dohledem Lufthansa Group se však postupně podařilo společnost stabilizovat a od roku 2015 již hlásí návrat k provoznímu zisku.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »