Domovský region | Převažující obchodní model | Globální aliance |
Amerika | Regionální síťový | Není v alianci |
Evropa | Kontinentální síťový | Star Alliance |
Afrika | Globální síťový | Oneworld |
Blízký a Střední východ | Nízkonákladový (low cost) | SkyTeam |
Dálný východ, Austrálie/Pacifik | Charterový dopravce | Jiná |
Oficiální název, státní příslušnost: | Austrian Airlines |
Rok vzniku: | 1957 |
IATA a ICAO kód dopravce: | OS AUA |
Volací značka (Callsign): | Austrian |
Webová stránka: | www.aua.com |
Hlavní huby (u nízkonákladových báze): | Vídeň |
Provoz do České nebo Slovenské republiky: | Ano, Praha |
Počet komerčních letů: | 126 251 | |
Počet přepravených cestujících: | 10 978 674 | |
Přepravené tuny zboží a pošty: | (tuny) | 61 952 |
Přepravené osobokilometry: | (mil.oskm) | 17 524 |
Převedené tunokilometry: | (mil.tkm) | 2 095 |
Celkový počet letadel: | 86 |
Airbus A319 | 7 |
Airbus A320 | 16 |
Airbus A321 | 6 |
Boeing 737-800 | 1 |
Boeing 767-300 | 6 |
Boeing 777-200 | 5 |
Bombardier CRJ-900 | 1 |
Dash 8-Q400 | 18 |
Embraer 190/195 | 10 |
Fokker 100 | 11 |
Fokker 70 | 5 |
Austrian Airlines vznikly v roce 1957 sloučením společností Austrian Airways (jejíž tradice sahá již do roku 1923) a Air Austria. Až do konce 80. let 20. století se koncentroval především na evropské spoje, první zaoceánské lety spojující Rakousko s USA a posléze Japonskem začal provozovat až v roce 1989 v souvislosti s pořízením Airbusů A310. V 90. letech se dálková flotila rozšířila o stroje A340 a A330 a síť rovněž do Jižní Afriky, Číny a jihovýchodní Asie. Společnost byla v této době rovněž u zrodu aliance Qualiflyer, přičemž zejména s jejím hlavním členem – švýcarskou společností Swissair – byla v pokročilém stadiu intenzívní spolupráce nejen v obchodních, ale i provozních oblastech (včetně třeba sdílení létajícího personálu).
Ještě před bankrotem švýcarského dopravce však v roce 2000 Austrian Airlines „přestoupil“ do konkurenční Star Alliance. V témže roce koupil svého hlavního domácího konkurenta, společnost Lauda Air, která byla do Austrian Airlines do října 2004 postupně integrována. V roce 2001 záskal Austrian kontrolu rovněž nad dopravcem Rheintalflug a následně jej sloučil se svou tehdejší regionální dceřinou společností Tyrolean Airways. Tento integrační proces, vedoucí mimo jiné k přechodné roztříštěnosti flotily do značného množství zcela odlišných typů letadel, však společnost finančně značně zatížil, takže se již před počátkem poslední větší finanční krize v roce 2008 propadla do rekordní ztráty 475 mil. EUR. Rakouská vláda, do té doby majoritní akcionář, se proto již při prvních náznacích tohoto neutěšeného vývoje rozhodla svého podílu v Austrian Airlines zbavit a již na jaře 2008 vypsala tendr na odkup svých akcií. Z řady evropských i asikjských dopravců, kteří projevili o účast v této privatizaci zájem, byla nakonec vítězem vyhlášena německá Lufthansa a po přezkumu ze strany evropských regulátorů získala v září 2009 nad Austrian Airlines kontrolu.
Opatření k návratu dopravce k zisku se neobešly bez sociálních konfliktů, které vyústily v dubnu 2012 v převedení provozu do dceřiné společnosti Tyrolean Airways s cílem snížit personální náklady, vázané v mateřské společnosti dlouhodobými kontrakty s odbory. Teprve po dosažení dlouhodobého konsensu odborářů s vedením společnosti byl provoz prostřednictvím sloučení Austrian Airlines s Tyrolean vrácen k 31. březnu 2015 zpět do mateřské společnosti. V mezičase došlo rovněž k navýšení základního kapitálu ze strany Lufthansy, k restrukturalizaci letadlového parku (dokončení vyřazení typů letadel provozovaných dřívějším Lauda Air s výjimkou dálkových B777 a naopak „přezbrojení“ flotily regionálních proudových letounů z neodvratně zastarávajících Fokkerů 70/100 na Embraer 195).
Své ovoce v obchodní oblasti začal přinášet i systém produktových balíčků spojujících zjednodušení tarifní politiky s nabídkou služeb – včetně např. palubního občerstvení – co možná nejblíže individuálním požadavkům zákazníků (právě Austrian byl již od poloviny první dekády našeho století průkopníkem tohoto dnes všeobecně populárního konceptu). Díky jasné vizi Lufthansa Passenger Airlines Group coby silného vlastníka se v poslední době Austrian Airlines vrátil nejen k zisku, ale i k rozvoji a zdá se, že bude hrát významnou roli i v plánech německého holdingu na celkové zefektivnění fungování svého impéria evropských dopravců.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »