Domovský region | Převažující obchodní model | Globální aliance |
Amerika | Regionální síťový | Není v alianci |
Evropa | Kontinentální síťový | Star Alliance |
Afrika | Globální síťový | Oneworld |
Blízký a Střední východ | Nízkonákladový (low cost) | SkyTeam |
Dálný východ, Austrálie/Pacifik | Charterový dopravce | Jiná |
Oficiální název, státní příslušnost: | KLM Royal Dutch Airlines, Nizozemí |
Rok vzniku: | 1919 |
IATA a ICAO kód dopravce: | KL KLM |
Volací značka (Callsign): | KLM |
Webová stránka: | http://www.klm.com |
Hlavní huby (u nízkonákladových báze): | Amsterdam |
Provoz do České nebo Slovenské republiky: | Ano, Praha |
Počet komerčních letů: | 221 307 | |
Počet přepravených cestujících: | 26 581 267 | |
Přepravené tuny zboží a pošty: | (tuny) | 449 290 |
Přepravené osobokilometry: | (mil.oskm) | 89 040 |
Převedené tunokilometry: | (mil.tkm) | 12 594 |
Celkový počet letadel: | 162 | |
Airbus A330-200 | 9 | |
Airbus A330-300 | 5 | |
Boeing 737-700 | 18 | |
Boeing 737-800 | 25 | |
Boeing 737-900 | 5 | |
Boeing 747-400 | 23 | |
Boeing 777-200 | 15 | |
Boeing 777-300 | 11 | |
Boeing 787-9 Dreamliner | 4 | |
KLM Cityhopper (47 letadel): | ||
Embraer 170/175 | 1 | |
Embraer 190/195 | 30 | |
Fokker 70 | 16 |
Libozvučné jméno se třemi písmeny jdoucími v abecedě za sebou se odvíjí od holandských slov Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, což znamená Královská letecká společnost. Právě pod tímto názvem dopravce létá již od roku 1919 a je tak nejstarší dosud existující leteckou společností světa (a 18. nejstarší podle data založení, počítaje v to i provozovatele vzducholodí).
KLM již od prvních let své existence provozovaly mezikontinentální spoje - již od roku 1924 společnost létala na tzv. koloniální lince do Batavie (dnes Jakarty) v tehdejší Nizozemské Východní Indii, od roku 1930 byla v experimentálním režimu provozována i linka spojující Amsterdam s karibským ostrovem Curacao. Do historie dálkové přepravy se KLM zapsaly i okamžitě po skončení druhé světové války, když v roce 1946 začaly jako první dopravce z kontinentální Evropy létat do New Yorku. Relativně malé Holandsko, jehož ekonomika však již tradičně vždy závisela na zahraničním obchodě, potřebovalo spojení se zeměmi celého světa a KLM postupně takové spojení vybudovaly - i když s ohledem právě na malý počet lokálních cestujících bylo vždy nutné získávat další pasažéry i nabídkou spojení s přestupem.
Amsterdamské letiště Schiphol se tak stalo jedním z nejdůležitějších evropských hubů (a samo o sobě je tak důležitou součástí holandské ekonomiky). KLM byly vždy také průkopníky hledání nových příležitostí ve spolupráci s jinými dopravci - v roce 1993 vytvořily s americkou Northwest Airlines (dnes součást společnosti Delta) první transatlantický joint venture, v roce 1998 zase společně s Northwest a italskou Alitalií zkoušely postavit základ globální aliance Wings. Dopady krize v letecké dopravě po 11. září 2001 přinutily KLM hledat nové, pevnější partnerství a v roce 2004 vedly ke spojení s francouzskou Air France do nově vzniklé společnosti Air France - KLM. Navenek si ale oba dopravci zachovávají jistou nezávislost i obě obchodní značky. V souvislosti s tím se KLM staly rovněž členem aliance SkyTeam, přičemž tradičně silná orientace KLM na budování strategických partnerství s jinými dopravci nesporně stála i v pozadí rozhodnutí umístit sídlo organizace spravující tuto alianci právě do Amsterdamu.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »