21.10.2016
Ví se to málo. Když Československé legie na Transsibiřské magistrále ovládli území velké takřka jako Evropa, měli k dispozici i letecké oddíly. Ale nebyla to procházka růžovou zahradou.
V prvním dílu našeho líčení (FR 5/2016) známé historie jsme se věnovali především vzniku čs. leteckých oddílů v Rusku a bojům na povolžské frontě. Při dalším líčení historie čs. vojenského letectví v Rusku se musíme vrátit do Vladivostoku.
Po obsazení města čs. vojskem koncem června 1918 bylo následně (26. 9. 1918) rozhodnuto postavit nový letecký oddíl. Velitelem oddílu byl určen poručík Fiala, přibylii poručík J. Skála a praporčík F. Sýček. Jelikož oddíl neměl letadla, byla objednána v USA. 21. listopadu 1918 vyšel ve Vladivostoku první rozkaz „Leteckého oddílu 2. čs. střelecké divize“, a opět se v praxi používal zkrácený název I. Letecký oddíl.
Accidental Army. Film Nahodilá armáda o československých legionářích natočil Američan Bruce Bendinger. O leteckých oddílech se nezmiňuje, je však fascinující, že fenomén legií zaujal Američany natolik, že o našich legiích točí filmy a píší knihy. Od listopadu 1918 připlouvaly do Vladivostoku lodě
s leteckým materiálem, kterého nakonec bylo 35 vagonů. Opět se
však jednalo o starý materiál. I přes zákaz letu s dodanými
letadly nevydržel kapitán Fiala, jako jediný letec oddílu, a
vykonal s desátníkem A. Hartmanem 7. 3. 1919 let nad zamrzlým
Ussurijským zálivem. Letadlo mělo na spodní straně křídel
namalována velká písmena T. G. MASARYK na počest narozenin
prezidenta republiky. Zřejmě technická závada výškového kormidla
způsobila, že se letadlo i přes snahu pilota zřítilo na led zálivu.
Kapitán Fiala utrpěl vážné zranění levého kolena a k oddílu se
již nevrátil, spolu s Hartmanem byli předčasně evakuováni do
vlasti.
Nato (8. 3. 1919) převzal velení oddílu dočasně kapitán Skála. Z 25 letadel LWF V Tractor, která přišla z USA, mělo být 18 strojů předáno do ruské letecké školy a zbývajících 7 letadel (bez havarovaného stroje již jen 6) bylo přiděleno do letecké školy u oddílu Melče v Omsku. Převoz letadel do Omska měl provést I. Letecký oddíl. Při cestě do Omska však byl ztracen další stroj - hned na začátku přesunu se vzňal od jiskry z lokomotivy vagon se strojem č. 5. a letadlo se již nepodařilo zachránit. Konečně 30. května dorazil vlak I. Leteckého oddílu do Omska. Poslední rozkaz oddílu vyšel 2. 6. 1919, čímž byl de facto oddíl zařazen do leteckého oddílu kapitána Melče.
Flying Revue do schránky? Klikněte!
Po sloučení obou leteckých oddílů nastoupil kapitán Skála jako žák do letecké školy, aby si doplnil výcvik. Pobočníkem sloučeného oddílu byl určen praporčík František Sýček. I. Letecký oddíl předal do sloučeného oddílu 5 letadel LWF Tractor č. 2–4, 6 a 7, dále letecké motory a záložní součástky. Původní letecký oddíl kapitána Melče vlastnil 3 letadla – Nieuport č. 1040, Farman F 30 č. 1685 a Nieuport 21 č. 1359. Letadla dostala pořadová čísla 8–10.
S posledně jmenovaným letadlem však havaroval 1. 6. 1919 četař Hánek při letu na krasnojarskou frontu. Letecká škola sloučeného „Leteckého oddílu Čs. vojska na Rusi“, užíván byl též název letecký oddíl Čechovojsk, pokračovala dále v činnosti. Budoucnost školy viděl Melč velmi optimisticky – za čtyři měsíce chtěl vycvičit až 36 letců, z nichž chtěl postavit pět leteckých oddílů. Dne 24. června byl při havárii ztracen další stroj – Farman 30. V té době ukončila základní letecký výcvik první skupina žáků instruktora kapitána Melče.
V červnu odešli z Čs. vojska na Rusi na vlastní žádost praporčík Ševcov, desátník Mežak (oba do ruské letecké školy) a podporučík Dědulin. Ve stavu leteckého oddílu bylo 2. srpna 9 důstojníků a 145 příslušníků mužstva. V červenci 1919 se fronta přibližovala, Rudá armáda již obsadila Jekatěrinburk a Čeljabinsk. Bylo nutné přestěhovat letecký oddíl dále na východ.
Text: Ivan Urminský
Foto: Archiv VÚA-VHA a
autora článku
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 24 - 24 ve Flying Revue č. 6/2016, jeho první díl pak ve Flying Revue 5/2016 na stránkách 26 - 29. Na stáncích bude nové číslo časopisu ke koupi od 27. října 2016.
Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »