Letecké dopravní společnosti v roce 2009

17.12.2014

Letecké dopravní společnosti v roce 2009
Letecké dopravní společnosti v roce 2009
Letecké dopravní společnosti v roce 2009
Letecké dopravní společnosti v roce 2009

Ekonomická recese zasáhla v uplynulém roce většinu světových leteckých společností velmi tvrdým způsobem. Nezasáhla však jen je, ale rovněž provozovatele letišť. A jak už to bývá, někteří se s danými podmínkami vyrovnávají lépe, jiní hůře. Jaký tedy byl rok 2009 a dotkla se letecká doprava již dna?

Světové aerolinky loni zažily zatím nejhorší propad poptávky po osobní letecké přepravě od 2. světové války. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) uvedlo, že poptávka po osobní přepravě loni klesla o 3,5 procenta a nákladní přeprava dokonce o 10,1 procenta, což je nejvíce od roku 1945. Za minulý rok aerolinky prodělaly 11 miliard dolarů. Vytíženost nákladních letadel nebyla ani poloviční. Průměrná obsazenost těsně přesáhla 75 procent. IATA zahrnuje zhruba 230 leteckých společností, které se na celkové mezinárodní letecké přepravě podílejí 93 procenty. Statistiky sdružení tedy nezahrnují vnitrostátní přepravu. Nejvíce postiženy byly kupodivu africké aerolinky s propadem poptávky o 6,8 procenta. V oblasti Asie-Pacifiku a v Severní Americe propadla poptávka shodně o 5,8 procent. Přes všechny problémy zaznamenali nejmenší propad, a to „jen“ o 5 procent, evropští dopravci. Naopak výrazný růst o 11,3 procenta zaznamenaly aerolinky na Středním východě a mírný nárůst o 0,3 procenta hlásí i Latinská Amerika. Vývoj během celého roku naznačoval ještě podstatně horší čísla. Pokles poptávky po osobní letecké přepravě se však koncem roku zmírnil. Výnosy společností však i tak zůstaly pět až deset procent pod úrovní z roku 2008. Podle analytiků bude tempo zlepšení příjmů ještě mnohem pomalejší, než růst poptávky po přepravě, který už začínal být koncem roku vidět. Problémy, do nichž se během uplynulého roku dostali i někteří největší přepravci, mohou v řadě případů skončit v letošním roce jejich zánikem, ať už se dostanou do konkurzu, nebo budou fúzovat s některou ze silnějších společností. V této souvislosti byly nejpozoruhodnějšími událostmi jednání mezi British Airways a španělskou Iberií a rovněž mezi japonským přepravcem JAL a americkou Delta Air Lines. Konec roku přinesl pro řadu přepravců dobré zprávy, protože jen v samotném prosinci se přeprava nákladů zvýšila meziročně o 24,4 procenta a vytíženost činila 54,1 procenta. Poptávka po osobní přepravě pak stoupla o 4,5 procenta a obsazenost letadel činila 77,6 procenta. IATA však upozornila, že k vysokému růstu přispěly mimořádně slabé údaje za prosinec 2008.

British Airways a Iberia

O dlouhotrvajících námluvách obou společností jsme na stránkách našeho časopisu již informovali. Nakonec tedy British Airways a Iberia završily v listopadu závazným memorandem o porozumění své dlouhodobé rozhovory o sloučení obou aerolinií pod jeden holding. Tento krok je skutečně velmi výrazným skutkem jak z hlediska evropského, tak i celosvětového dopadu, neboť obě společnosti se tímto významným krokem zapojily nejen do probíhající konsolidace evropských leteckých společností, ale s největší pravděpodobností také svým krokem položily základy třetímu nejdůležitějšímu uskupení leteckých společností v Evropě. Z celosvětového hlediska pak bylo nutné ještě získání výjimky z antimonopolních zákonů od amerického ministerstva dopravy pro užší spolupráci s American Airlines. Spolupráce s AA je předpokladem pro zajištění budoucí konkurenceschop­nosti nové skupiny v celosvětovém měřítku. British Airways a Iberia se sloučí pod společnost s pracovním názvem TopCo se sídlem v Madridu, i když se dlouho uvažovalo spíše o Londýně. A zatímco ve Španělsku bude tato společnost platit daně, akcie nového holdingu budou obchodovány na londýnské burze cenných papírů. Společnost se posléze bude snažit uvést své akcie i na madridské burze. Zatímco akcionáři BA budou držet 55 procent akcií, zbytek bude v rukách akcionářů Iberia. Obě aerolinie dostanou statut dceřiných společností s výraznou autonomií. Zůstanou jim zachovány jejich značky a rovněž vlastní Air Operator Certificate. Řada dalších opatření pak umožní zachování letových práv při letech mimo Evropskou unii a USA.

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2011 a starší > BŘEZEN-DUBEN 2010 > Letecké dopravní společnosti v roce 2009
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.11.1916 se stalo...
23.11.1916
V jednom z nejznámějších leteckých soubojů první světové války bylo Manfredem von Richthofenem sestřeleno britské stíhací "eso" Lanoe Hawker, VC.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »