7.12.2016
Letecká přeprava roste, a to navzdory některým negativním vlivům jako je Brexit, zpomalení čínské ekonomiky, nestabilita na Blízkém východě či problémy v Jižní Americe.
Takto vypadá vizualizovaný letecký provoz v posledních letech. Ilustrační obr.: Creative Commons
Tyto faktory by teoreticky mohly výkonnost letecké dopravy ovlivnit, přesto však klíčové přepravní statistiky v říjnu 2016 meziročně vzrostly o 7%, což je nejrychlejší růst za posledních sedm měsíců.
Z dat aerolinek, které má IATA k dispozici, vyplývá, že růst RPK (Revenue passenger kilometres - tzv. osobokilometry) byl zaznamenán ve všech regionech. Pozitivní je, že poptávka po přepravě osob se v Evropě, což je největší region z pohledu RPK (podíl na celosvětové kapacitě je 23.8%), po teroristických útocích a nestabilitě v některých státech vrátila do normálu a roste meziročním tempem 5.2%.
Tento vývoj byl způsoben řadou faktorů. Klíčový je křehký ekonomický růst (v ČR 1.9% ve 3.Q 2016), pozitivní trend v indexech ekonomické důvěry investorů a růst poptávky, který byl stimulován nižšími cenami letenek, jež odrážely efekt konkurence na trhu a nízké ceny ropy (cena ropy se podílí na růstu cca 50%).
Takhle vypadal letecký provoz nad Evropou v roce 2014 (24hod.). Zdroj: NATS.aero
Je zřejmé, že neexistuje žádná ideální závislost mezi cenami ropy, cenami letenek a poptávkou: rychlost a míra, s jakou se změny ceny ropy promítají do tarifů, které cestující platí, záleží na mnoha faktorech. Ty zahrnují hedgové procedury aerolinek, změny v měnových kurzech vůči USD a vývoj nákladů nesouvisejících s ropou.
Další přepravní ukazatel, load factor (SLF), rostl tempem 0,6 procentního bodu a byl nyní nejvyšší od ledna 2016 – v Evropě 84.3%! Jelikož aerolinky udržely na uzdě růst kapacity a poptávka rostla, došlo i k nárůstu yieldu, což je klíčový ekonomický parametr, který se po prudkém propadu vrací do normálu a šéfové aerolinek neočekávají výrazné výkyvy ani v nadcházejících měsících.
Růst kapacity mezi Evropou a Středním východem byl 5%, trh do Severní Ameriky rostl 3%; pro srovnání uvádíme, že nejvyšší nárůst byl zaznamenán v Indii (domestic market - 25%) a mezi oblastí Středního východu a Severní Afriky (Middle east and North Africa - MENA) a Severní Amerikou 21%.
Je zřejmé, že se tento pozitivní trend odrazí i na statistikách dopravců v České republice a přepravních ukazatelích Letiště Praha.
Roman Orlík, IATA, Ženeva
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »