Letec srdcem i duší

1.10.2020 I. díl rozhovoru s Jirkou Prušou

Už to bude pár měsíců, co přispívám pro Flying Revue. Za tu dobu jsem měl šanci poznat celou skvělou redakci a vidět všechna zákoutí webu a i nahlédnout pod pokličku přípravy tištěné verze. To co mě překvapovalo, je významná součást týmu Jirka Pruša a jeho letecká aktivita. Rád dodám, že motivace k tomuto článku jsou i reakce a otázky, které dostávám přes naše sociální média nebo osobně na leteckých událostech. Jinak je samozřejmě úžasné jak posíláte fotky ze setkání s Jirkou či po odchycení expedičního letadla OK-LEX na letištích po celém světě. Za všechny reakce Vám děkuji!

 Jiří a OK-LEX
Jiří a OK-LEX

 

Co pro Tebe znamená Flying Revue?

Skvělou příležitost, jak propagovat to, co miluji – létání a cestování i jak se dělit o vlastní emoce a radosti z létání. FR nevidím jen jako časopis, ale jako středobod řady dalších činností s létáním spojených – vývoj nových produktů pro VFR piloty (pomůcky pro výuku letecké angličtiny, tracker, učebnice, video databáze letišť atd.), organizace zajímavých akcí (vzpomínkový let CFRNA/CIDNAsetkání v Erpužicíchrůzné exkurze, výstavy leteckých fotografií atd.), školení a přednášky (kurzy zahraničních VFR letů, prezentace videí z leteckých expedic...), letecké expedice, tvorba filmů a videí s leteckou tématikou pro běžnou a internetovou televizi (ČT, TV Seznam....), letecký webový portál a řada dalších činností. Takže můžu vlastně říct, že od roku 2014, kdy jsme licenci na vydávání časopisu s Milošem Dermiškem zakoupili, se pro mě Flying Revue, činnosti s ní spojené i lidé kolem ní stali důležitou součástí mého života.

Gibraltar, navštívený při jedné z mnoha expedic Jirky Pruši
Gibraltar, navštívený při jedné z mnoha expedic Jirky Pruši

Jirko, krom nalétaných stovek hodin, máš na kontě mnoho prvopřistání na letištích po celém světě, víš, kolik jich nyní máš?

Letošní rok, jak všichni víme, je zásadně ovlivněný pandemií. Ta mě donutila zrušit plánovanou cestu kolem světa. Tím jsem ale zase získal časový prostor k tomu, abych se s plnou silou vrhnul do tvorby video databáze letišť v ČR/SR i v dalších zemích. Letos jsem tedy zatím přistál asi na 130 letištích. Všechna ta přistání mám zdokumentovaná na videích vytvořených sférickou kamerou. Ta zpracováváme do video databáze přístupné za opravdu minimální poplatek přes náš web. Abych ale odpověděl na otázku, tak celkový počet letišť, kde jsem přistál se tak posunul přibližně na 830. Jejich mapa je zde.

Vojenské letiště Ingolstadt
Vojenské letiště Ingolstadt

Všichni naši čtenáři jistě znají unikátní video databázi letišť, kterou nabízíme na webu Flying Revue, čím je unikátní a poodhalíš, jak to vzniká a jaké máš plány?

Myšlenka je nafilmovat v jednotlivých evropských zemích všechna letiště a ta pak prezentovat v naší video databázi jak českým/slovenským, tak i pilotům z dalších zemí. Nevím, že by někdo něco takového kdekoliv na světě dělal, a tak se zřejmě dá říci, že jde o světově unikátní projekt. Ten projekt je od loňského jara navíc zdokonalený tím, že pracujeme se sférickou kamerou, která umožňuje si každé letiště z video databáze prohlédnout ze všech stran při všech fázích přeletu, přistání, vzletu a často i nízkého průletu.

Finále dráhy 07 R Frankfurt am Main
Finále dráhy 07 R Frankfurt am Main

Jako první dvě země, které se v naší databázi objevily jsou Česko a Rakousko. V Česku se jedná přibližně o 170 letišť a SLZ ploch (prakticky všechna letiště a plochy uvedené v Databázi letišť ČR), v Rakousku asi o 50 letišť a ploch s ICAO kódem. V obou zemích je již vše nafilmováno a nyní videa rychlostí 5-10 videí za týden, doplňujeme do databáze. Jindřich Ilem, který videa zpracovává, dává také každé úterý na web krátký článek, ve kterém čtenáře informuje o tom, jaká videa budou do databáze ten který týden doplněná. Odhaduji, že do konce října bychom mohli mít Rakousko i Česko hotové a pak budeme pokračovat s letišti na Slovensku, v Chorvatsku, Slovinsku a Maďarsku. Letiště v prvních dvou z těchto zemí už jsou také nafilmovaná. Ve Slovinsku a Maďarsku nám jich ještě pár zbývá nafilmovat. Dokončit tyto země sice zatím není možné kvůli uzavřeným hranicím, ale práce se zpracováním videí máme na pár měsíců dopředu, takže věřím, že problémy s koronavirem se vyřeší dříve, než nám dojdou natočená videa.

Jirka v doprovodu fanynky létání, na letišti v Erpužicích
Jirka v doprovodu fanynky létání, na letišti v Erpužicích

Při tomto natáčení, nevynecháváš ani velká dopravní letiště. Je to jistě neskutečný zážitek. Jak se k tomu staví řídící věž?

V době pandemie a útlumu letecké dopravy se snažím využít jedné malé výhody, kterou  je menší vytížení velkých dopravních letišť a z toho plynoucí lepší možnost na takových letištích buď udělat plné nebo alespoň letmé přistání či nízký průlet. Ochota řídících záleží vždy samozřejmě na aktuální situaci – zejména intenzita provozu a počasí. K tomu přistupují místní předpisy a samozřejmě asi i osobní zkušenost řídícího s VFR piloty i jeho vlastní mentalita.

Město Beilngnes po vzletu z letiště EDNG
Město Beilngnes po vzletu z letiště EDNG

Řídícího je logicky potřeba přesvědčit, že člověk ví co dělá, zná místní navigační body a postupy, umí komunikovat atd. Když to všechno zapadne do sebe, tak řídící obvykle pohyb v CTR svého letiště odsouhlasí. Nejjednodušší je křižování letiště kolmo na dráhu, trochu složitější je dostat povolení k nízkému průletu na dráhou. Například Mnichov jsem kolmo na dráhy přeletěl již třikrát, ale průlet nad dráhou nebo letmé přistání mi zde zatím nikdy nepovolili.

Letmé přistání řídící někdy nepovolují s ohledem na předpisy a také s tím, že takové přistání je u většiny dopravních letišť zpoplatněné. Plné přistání je pak už trochu jiná záležitost, protože na to je obvykle potřeba vybavit sloty a zajistit často hodně drahý handling.

Stále nedokončené letiště Berlin Brandenburg Schonefeld s odstavenými letadly
Stále nedokončené letiště Berlin Brandenburg Schonefeld s odstavenými letadly

Máš nějaké dopravní letiště, které by si rád navštívil a zatím si nemohl?

Proletět alespoň nějak bych rád co nejvíce dopravních letišť a kdykoliv to jde, tak se o to během letů v jejich blízkosti v posledním roce vždy pokouším. Těch, která se mi asi přeletět nepodaří je ale určitě hodně. Čas od času studuji například možnosti přeletět Heathrow nebo CDG v Paříži. Nejsem si ale jistý, že to vyjde. Minulý týden jsem naopak zaznamenal úspěch s plným přistáním a vzletem z letiště Curych.

Letiště Curych
Letiště Curych

Mé oblíbené letiště na focení je Frankfurt nad Mohanem (ICAO: EDDF), viděl jsem video z tvého letu a ohromilo mě, jak je letiště obrovské. Jak na to reaguješ ty?

Když jsem tam v červenci létal, tak jsem se hlavně soustředil, abych neudělal nějakou chybu a nepřimotal se kam nemám. Musím tedy přiznat, že jsem se s jeho velikostí ani nestačil moc trápit. Tu jsem si uvědomil asi až při editování videa, kdy jsem zjistil, že jen nízký průlet nad dráhou 07R mi trval asi jednu a půl minuty během které po obou stranách stále ubíhaly ohromné terminály a hangáry. 

 

Brzo bude následovat druhý díl rozhovoru, se spoustou zajímavých informací. Tak se můžete těšit!

 

Autoři článku: Jiří Pruša a Tomáš Zach 

Autoři fotografií: Jiří Pruša a Tomáš Zach

 

Flying Revue > Články > Všechny články > Letec srdcem i duší
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »