7.3.2018
Létající taxi Vahana - první vzlet Další krok k tomu, aby se jedno či dvoumístná letadla vertikálně startující letadla přiblížila k reálnému užití v leteckém provozu, se odehrál na konci ledna v Pendletonu v Oregonu – automatizované, vertikálně startující letadlo s názvem Vahana se poprvé vzneslo do vzduchu.
Vahana - první vzlet. Zdroj: Airbus
Do Pendletonu přesídlil vývojářský tým Airbusu loni v listopadu, aby zde vývoj prototypu dokončil a provedl letové zkoušky. Nyní prototyp autonomního jednomístného vertikálně startujícího a přistávajícího letounu (VTOL) s názvem Vahana s mírným zpožděním poprvé vzlétl (vývojáři původně plánovali první vzlet na konec roku 2017).
Prototyp s označením Alpha One se vznesl na 53 sekund do výšky zhruba 16 stop (4,9 m). Na videu, v němž Airbus první vzlet prezentuje, vidíme Vahanu jen zhruba 30 sekund zvolna vertikálně přistávat.
"Dnes slavíme velký úspěch v oblasti letecké inovace," řekl Zach Lovering, výkonný ředitel společnosti Vahana. "Za necelé dva roky Vahana od zahájení projektu jsme postavili plnohodnotné autonomní letadlo, které úspěšně zvládlo svůj první let."
Vahana Alpha One je konstruována především pro městské prostředí jako jednomístný plně automatizovaný letoun, který si uživatel přivolá mobilním telefonem a po nasednutí a zadání cíle ho stroj za poplatek dopraví a žádané místo. Zde zákazník letoun opět zanechá pro dalšího klienta. Letoun je 5,7 m dlouhý, 6,2 m široký a 2,8 m vysoký. Stroj je poháněn osmi elektromotory, bližší technické informace zatím nejsou k dispozici.
Vahana - VTOL projekt společnosti Airbus. Zdroj: Vahana.aero | Vahana - VTOL projekt společnosti Airbus. Zdroj: Vahana.aero | Vahana - VTOL projekt společnosti Airbus. Zdroj: Vahana.aero |
"Jsme nadšení příznivci perzonalizovaného létání. Letectví, které chceme budovat, nepotřebuje přistávací dráhy ani piloty, Vahana dokáže automaticky detekovat překážky a vyhnout se jim - ať už jsou to ptáci nebo jiná letadla. Chceme, aby se Vahana stala prvním certifikovaným bezpilotním osobním letounem.
Zatím pro jednoho cestujícího nebo náklad," vysvětluje ředitel společnosti A3 (divize Airbusu pro inovace a vývoj sídlící v Silicon Valley v USA) a někdejší projektový manažer Vahany Rodin Lyasoff. Podle něj jsou dnes potřebné technologie na tak vysoké úrovni, že realizace projektu není v oblasti snů, ale reality. Bezpečnost a výkon baterií, široce dostupná spolehlivá avionika, schopnost detekovat překážky, dostupné kvalitní kompozitní materiály to vše projektu dává reálné obrys pro nejbližší období.
Společnost Airbus plánuje první let prototypu do konce roku 2017, o tři roky později by se měl stroj dostat do stavu schopného výroby.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »