3.11.2020
Jednou z nejstarších firem působících v leteckém průmyslu je společnost Dornier, i když dnes už jen v neporovnatelně menším měřítku než za dob největší slávy.
Dornier Do X
Pro mnoho milovníků letecké historie je spojena především s létajícími čluny, které se v období mezi válkami staly synonymem spolehlivosti a všestrannosti. Pojďme si tuto kapitolu společnosti Dornier nyní připomenout.
Dornier Wal
Dornier Delphin II
Claude Dornier
Claude Honoré Desiré Dornier se narodil 14. 5. 1884
v bavorském Kemptenu do smíšené francouzsko-německé rodiny.
Jeho otec (Francouz) se zabýval dovozem francouzského vína do
Německa. Rodiče brzy poznali synovo nadání pro techniku a tak ho
podpořili, když se po ukončení střední školy rozhodl studovat na
vysoké technické škole v Mnichově. Úspěšně ji ukončil v roce 1907.
Zprvu pracoval jako technický kreslič a inženýr u různých firem v
Bádensko-Württembersku, ale 2. prosince 1910 se mu splnil velký
sen, když byl přijat do vývojového oddělení společnosti
Luftschiff-Bau Zeppelin. Brzy zde na sebe upozornil svými
průkopnickými myšlenkami při navrhování lehkých konstrukčních celků
vzducholodí a prací na zlepšení účinnosti používaných vrtulí.
S nadšením se zúčastňoval i testovacích letů, během nichž ho
prý napadla myšlenka, kterou již v roce 1912 zhmotnil ve svůj
první patentovaný projekt, otočný vzducholodní hangár, realizovaný
za první světové války.
Dornier Do X
Hrabě Zeppelin si brzy všiml výjimečných vlastností mladého konstruktéra a jmenoval ho svým osobním vědeckým poradcem. Prvním Dornierovým úkolem v této pozici se stal vývoj nosných kovových konstrukcí nového typu vzducholodí, které měly být schopny operovat v složitých meteorologických podmínkách panujících nad severním Atlantikem. V roce 1914 pak hrabě Zeppelin zřídil pro svého chráněnce speciální konstrukční oddělení, označené „Do“, a spolu s ním mu udělil i určitou míru samostatnosti ve výběru řešených úkolů. Od tohoto okamžiku se Dornier věnoval zcela své myšlence využití kovů v letecké konstrukci. Zatímco většina letadel v období první světové války disponovala tradiční dřevěnou stavbou, společnosti Junkers v Dessau a Dornier dokázaly vyvinout první letadla z oceli a hliníku. Od roku 1917 se oddělení „Do“ převtělilo do společnosti Zeppelin-Werk Lindau GmbH, později přejmenované na Dornier Mettalbauten GmbH. V roce 1932 pak Claude Dornier převzal nad touto společností kompletní kontrolu.
Dopravní Dornier Super Wal
Dornierovy první (a většinou hořké) zkušenosti se stavbou
celokovových létajících člunů přišly ještě během války při stavbě
typové řady létajících člunů „Rs“ pro Zeppelina. Dornier se však
dokázal z neúspěchů poučit a ještě za války zkonstruoval letoun
Zeppelin-Lindau RS.IV, na kterém poprvé použil pro zlepšení
stability trupu na hladině aerodynamicky tvarovaných výstupků na
bocích trupu. Jednalo se o tzv. „sponsony“ (německy Stummeln),
které si nechal Dornier záhy patentovat.
Zeppelin Lindau Rs.IV
Text: Lubor Obendrauf a Michal Beran
Foto: Dornier Museum Friedrichshafen, archiv autora
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 58-65 ve Flying Revue č. 6/2020. Na stáncích bude časopis ke koupi od 5. listopadu 2020. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »