21.10.2023
Pro Zlatou medaili Mezinárodního strojírenského veletrhu si „doletěl“ ultralehký letoun TL-5000 Sparker.
Letadlo na výstavu zapůjčila královéhradecká firma TL-ULTRALIGHT, která na vývoji letounu spolupracovala s odborníky z Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně. Letadlo je až do pátku k vidění na brněnském výstavišti na stánku VUT v pavilonu A1, stánek číslo 16.
Foto: Petr Kolmann
Bezpochyby nejvýraznějším exponátem na letošním stánku VUT je modrobílé letadlo kategorie ultralight. Konkrétně se jedná o typ Sparker od tuzemského výrobce TL-ULTRALIGHT. Na vývoji letounu se podíleli odborníci z Leteckého ústavu strojní fakulty VUT. „Zajišťovali jsme z drtivé většiny výpočetní část, veškeré teoretické podklady, analýzy a predikce výkonu. Našim úkolem byly také veškeré pevnostní zkoušky, které jsou potřeba pro certifikaci letounu. Ty probíhaly v naší zkušebně letecké techniky, která je pro tento typ testů plně certifikovaná,“ popisuje vedoucí letecké zkušebny Ivo Jebáček, který v úterý 10. října na slavnostním večeru převzal pro letadlo Zlatou medaili Mezinárodního strojírenského veletrhu.
Foto: Petr Kolmann
Pro Letecký ústav a firmu TL- ULTRALIGHT se jednalo o pokračování mnohaleté spolupráce v oblasti vývoje a výzkumu nejmodernějších letounů. Příkladem je letadlo Stream Turbo, které má implementovanou vysoce výkonnou tutbovrtulovou pohonnou jednotku z Velké Bíteše, s níž má letoun naprosto výjimečné letové výkony při zachování vysoké bezpečnosti.
Vývoj nového letadla nebyl příležitostí jen pro vědce, ale i pro studenty. „Snažíme se naše studenty do podobných projektů vždy zapojit. Například v rámci předmětu, který se jmenuje „Zkoušení letadel“, mohli naši studenti navrhnout zkoušku vodorovných ocasních ploch. To zahrnovalo definici řezů, ve kterých bude konstrukce zatěžována a následně zkoušku i sami provedli, samozřejmě pod dohledem odborníka z řad pedagogů,“ dodává Jebáček.
Vystavovaný letoun Sparker je jedním z prvních v Česku, který byl přímo navrhován na nové předpisy dané kategorie, které zvýšily vzletovou hmotnost ultralehkých letadel z dřívějších 450 kilogramů na 600 kilo. Díky tomu vznikl letoun s vysokým stupněm vybavenosti, variability a komfortem cestování na dlouhých tratích. Letoun už je v prodeji, firma dosud prodala kolem deseti kusů zákazníkům z Evropy i USA.
Foto: Petr Kolmann
„V letounu Sparker společnost získává
vysoce konkurenceschopný výrobek, který v sobě spojuje vysoké
výkony, vhodné letové vlastnosti, ergonomicky optimalizovaný
kokpit, implementaci nejnovější avioniky a v neposlední řadě
příznivé provozní náklady,“ říká jednatel společnosti
TL-ULTRALIGHT Jiří Tlustý s tím, že velké množství
inovativních řešení aplikované od počátečního návrhu až po sériovou
produkci, umožnilo firmě vytvořit produkt, který svými výkony a
užitnými vlastnostmi překonává konkurenční výrobky a definuje
podobu nové generace letadel v kategorii. „Velmi si vážíme
dlouhodobé spolupráce s odborníky z Leteckého ústavu, díky
kterému se do projektu podařilo implementovat nové pokročilé
technologie a materiály a díky kterému se podařilo uskutečnit a
urychlit náročný proces vývoje a certifikačního ověření letounu
Sparker,“ uzavírá Tlustý.
TL-5000 Sparker:
· délka 6,6 m
· výška 2,6 m
· rozpětí křídel 9 m
· nepřekročitelná rychlost 335 km/h
· maximální vzletová hmotnost 600 kg
· dolet 1400 km
Více o letounu na https://www.tl-ultralight.cz/cs/ultralehka-letadla/sparker
Autor: Fakulta strojního inženýrství VUT v Brně
Foto: Petr Kolmann
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »