18.12.2017
Bush flying Stále se najde mnoho pilotů, kteří hltají články a knihy bush pilotů z Aljašky a Kanady a alespoň pro chvíle odpočinku preferují styl „pomalu a nízko“, v absolutním osobním kontaktu se vzduchem a přírodou, před vysokou rychlostí a sofistikovanou avionikou dnešních superbrusů. A právě jim je určen Savage Cub.
Mnoho pilotů se jistě zeptá: Proč jsem si vybral právě Savage Cub? Vždyť je spousta krásných rychlých letadel, která vás snadno a komfortně zanesou tam, kam potřebujete. Tedy, pokud jde o tu krásu, ta je jak se říká v očích toho, kdo ji posuzuje. A pokud jde o tu druhou věc, tak já bych se rád nechal zanést právě někam na tu divokou a nehostinnou Aljašku. A Savage Cub mne tam zanese alespoň částečně.
Ale upřímně řečeno, důvodů bylo více. Jedno letadlo jsem si již sám postavil a začal jsem se tak trošku nudit. Přemýšlel jsem, co dál. Dalším podnětem byla právě letecká videa z Aljašky. Viděl jsem, jak tamní piloti využívají svoje „bushplanes“ pro výlety do přírody s tím, že přistávají téměř všude. Můj kamarád z jižních Čech vlastní ultralehkého Pipera, pokud vím, tak vyrobeného u pana Podešvy. Jednou jsem se s ním svezl a moc se mi to zalíbilo, je to takové pomalé letadélko s robustním podvozkem, s možností otevřít si dveře za letu, ideální pro fotografování, krátké vzlety a přistání.
Savage Cub Motor: ROTAX 912 ULS 100hp 5800 rpm, Nádrž: 68 litrů, Vrtule: dřevěná dvoulistá, 183 cm, Rozpětí: 939 cm, Délka: 640 cm, Výška: 203 cm, Plocha křídel: 14,2 m2, Hloubka křídel: 156 cm, Šířka kabiny: 67 cm, Šířka podvozku: 186 cm, Váha max. vzletová: 472,5kg - 560kg, Váha prázdná: 296 kg, Váha užitečná: 176kg - 264kg, Zatížení: 39,4 kg, Max. přetížení: +6 -3 G, Rychlost nepřekročitelná: 205 km/h, Ma. rychlost: 185 km/h, Cestovní rychlost 75%: 165 km/h, Stoupání: 5 m/s, Min. rychlost plné klapky: 58 km/h, Dostup: 4400m, Dolet 65%: 700 km, Délka pro vzlet: <100 m, Delka pro přistání: <85 m (Savageaircraft.cz)
Na podzim 2015 vyšla v jednom zahraničním časopise recenze na italsko-český letoun Savage Classic, o kterém jsem do té doby nevěděl. Pak jsem si zjistil, že Flying Revue psal o tomto typu již v čísle 4/2011, dohledal jsem si ho a moc se mi líbila slova autora tehdejšího testu Patrika Sainera, kterého si tady teď dovolím ocitovat: „Ano, dnes bude řeč o letadlech téměř výlučně svařených z trubek a potažených plátnem. Často mívají kola větší nežli vstupní dveře a třetí kolečko mají umístěné místo pod čumákem na ocasu. A proč to všechno? Protože stále ještě existují piloti, kteří raději nežli na letišti co nejblíže velkoměsta přistávají běžně tam, kde by většina z nás nechtěla zažít ani nouzák.“
A bylo rozhodnuto. Kontaktoval jsem českého zástupce výrobce Marka Hyku a začali jsme domlouvat typ a konfiguraci letadla. Nejdříve jsem chtěl jít cestou nejlevnějšího typu, ale postupně jsem zjišťoval, že když budu chtít letadlo podle mých představ, budu muset sáhnout do kapsy trochu hlouběji. Dodání stavebnice trvalo půl roku. Po roce bylo letadlo připraveno k vážení a vystavení technického průkazu. Takže jaký ten Savage Cub vlastně je?
Text: Josef Aubrecht
Foto: Arturo Polo Ena, Iveta Čechurová
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »