Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Bombarider Aerospace | |
Země: | Kanada | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | General Electric CF34-8C5 o tahu 59,4 až 64,5 kN |
Datum prvního letu: | 21.2.2001 | |
Počet vyrobených letadel: | 394 | dosud vyráběn (stav k 30. 3. 2016) |
IATA kód (hlavní, alternativní): | CR9 | CRJ |
Rozpětí křídel: | (m) | 24,85 | |
Délka letadla: | (m) | 36,40 | |
Výška (na zemi): | (m) | 7,51 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 21 433 | (typická; může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří) |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 36 504 | (typická, ve verzi ER až 37 421 kg a LR až 38 330 kg) |
Maximální počet cestujících: | 90 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 1 941 | Dolet s max. počtem cestujících, ve verzi ER až 3 635 km a LR až 3 702 km |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 850 |
Největší provozovatelé (stav k 30. 6. 2016, v závorce počty letadel CRJ100/200): |
Endeavor Air (81), Mesa Airlines (63), PSA (42), SkyWest USA (36), Expressjet (28), China Express (22), Lufthansa CityLine (20) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Lufthansa CityLine, Eurowings, SAS, Adria Airways |
Další informace:
Základ konstrukce letounu Bombardier CRJ900 je společný s modelem CRJ700, přičemž oba vychází z konstrukce průkopníka kategorie Regional Jet, padesátimístného CRJ100/200. CRJ900 dostal oproti verzi 700 trup prodloužený o 3,89m, díky čemuž pojme až o 12 cestujících více. Pro optimalizaci provozně-ekonomických parametrů většího letounu byla prodloužením rozpětí křídla o 1,5 m zvětšena jeho nosná plocha, rozměrné winglety na koncích křídla zůstaly zachovány. Letoun samozřejmě dostal i jiné motory s větším tahem.
Kromě větší kapacity přináší verze 900 také vyšší cestovní hladinu a vyšší cestovní rychlost, přičemž provozní náklady vzrostly oproti CRJ700 jen mírně. V přepočtu na sedačku jsou tak náklady na provoz CRJ900 výrazně nižší než u CRJ700, díky čemuž se pro letoun rozhodlo více zákazníků. V roce 2007 byl letoun částečně modifikován na verzi CRJ900 NextGen, v níž zůstává na trhu i v roce 2017. Setkat se můžeme i s verzemi označenými CRJ705, což je navzdory odkazu na menšího sourozence CRJ700 ve skutečnosti letoun verze 900 v konfiguraci s menším počtem sedaček (zpravidla v obchodní třídě) a s maximálním odlehčením konstrukce s cílem zlepšit ekonomiku na krátkých tratích, pro které je primárně určen.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »