Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | ATR | |
Země: | Francie/Itálie, konečná montáž v Toulouse (Francie) | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | Pratt&Whitney Canada PW120/121/127E/127M o výkonu 1333 až 1953 kW |
Datum prvního letu: | 16.8.1984 | |
Počet vyrobených letadel: | 445 | Stav k 30.3.2016, dosud vyráběna |
IATA kód (hlavní, alternativní): | AT4 | ATR, AT5, AT6 |
Rozpětí křídel: | (m) | 24,57 | |
Délka letadla: | (m) | 22,67 | |
Výška (na zemi): | (m) | 7,59 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 11 250 | (Starší verze až do ATR-42-320 jen 10 500 kg) |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 18 600 | (starší verze až do ATR-42-320 jen 16 900 kg) |
Maximální počet cestujících: | 52 | Typicky 46-50 dle velikosti bufetů a vnitřního uspořádání | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 1 555 | |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 554 | (starší verze až do ATR-42-320 494 km/h) |
Největší provozovatelé (stav k 30.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí ATR-42): |
FedEx (19), ASL Airlines Ireland (15), Aeromar (14), Airlinair (12), First Air (12), Satena (10), Calm Air International (9) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
ČSA, TAROM, FedEx, Swiftair, dříve např. Eurowings, Cimber Air, Eurolot |
Další informace:
ATR je konsorcium tvořené francouzskou firmou Aerospatiale a italskou Alenia; název je zkratkou francouzských slov "Avions de transport réginal" nebo italské obdoby "Aerei da Trasporto Regionale", což v obou případech znamená "Letadla pro regionální dopravu". ATR-42, kde číslo 42 označuje předpokládanou typickou kapacitu (i když pod neúprosným ekonomickým tlakem dnes najdeme v těchto letadlech zpravidla o 4 až 8 sedaček více), je jejich první společná konstrukce turbovrtulového letounu pro krátké tratě, na které oba partneři oficiálně pracovali od roku 1981 a o tři roky později byl zalétán první prototyp ATR-42-200. První sériovou verzí nasazenou na sklonku roku 1985 do provozu u francouzské společnosti Air Littoral se stala ATR-42-300, vyráběná stejně jako ATR-42-320 se silnějšími motory PW121 až do roku 1996. Mezitím se stala ATR-42 základem pro větší ATR-72.
V současnosti nejrozšířenější verzi představuje ATR-42-500, jejíž prototyp byl zalétán 16.9.1994, která patří stejně jako ATR-42-600, zalétaná 16.10.2012, ke druhé generaci ATR-42. Letouny poznáme na první pohled podle šestilistých kompozitních vrtulí složitého "šavlovitého" tvaru namísto původních jednoduchých čtyřlistých, kromě toho byla ale zesílena konstrukce pro zvýšení maximální vzletové hmotnosti (původní ATR-42 se vlivem zvýšení počtu sedaček oproti původním předpokladům dostávaly na limit maximální povolené hmotnosti nákladu a často proto nebyly schopné odvézt například všechna zavazadla cestujících), přičemž zvýšená hmotnost letadla spolu s požadavkem dopravců na nasazení letounu i na letištích s krátkými dráhami, v horách nebo v tropických oblastech vedla k instalaci podstatně silnějších motorů PW127. Šestilisté vrtule spolu s vylepšenou protihlukovou izolací vedly k podstatnému snížení hluku v kabině, takže letoun je v tomto ohledu plně srovnatelný například s typy Saab 2000 nebo Dash-8 Q400, které ovšem snížení hlučnosti dosahují kromě šestilistých vrtulí i poměrně složitým systémem aktivního řízení hluku. ATR-42-600 k uvedeným modifikacím přidává ještě plně digitální (tzv. "skleněný") kokpit, mírně vylepšené motory a nižší spotřebu.
V barvách ČSA se od roku 1994 vystřídalo již 14 letounů ATR-42 různých verzí.
Paradoxem je, že vlivem nárůstu hmotnosti, který si vyžádal silnější motory, vykazují ATR-42-500/600 vyšší spotřebu paliva než původní letouny verze 300/320. Výrobce proto nabídl i alternativu v podobě verze ATR-42-400, která s verzí -500 sdílela šestilisté vrtule a tedy i benefit tiššího provozu, zachovala si však ekonomické parametry původních lehčích letounů. Ačkoli šlo o zdánlivě optimální kompromis pro dopravce, kteří nepotřebují létat v horách nebo v tropech, byly však nakonec v letech 1995/1996 vyrobeny pouze 4 kusy, z nichž dva převzala italská pobřežní stráž a dva České aerolinie (po nichž je v roce 2006 převzala venezuelská společnost ConViasa).
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »