16.12.2014
V říjnu tohoto roku oslavila Kuba dvě důležitá letecká výročí. První se týkalo zrodu prvních kubánských aerolinek, Compania Aerea Cuban, v roce 1919, druhé pak založení společnosti Compania Nacional Cubana de Aviación Curtis SA v roce 1929, přímého předchůdce dnešního národního přepravce Cubana.
Od počátku období mezikontinentálních letů ve dvacátých a třicátých letech minulého století se Kuba stala důležitou křižovatkou vzdušných spojů směřujících z Evropy a Severní Ameriky do oblastí Ameriky Střední a Jižní. Postavení Kuby jako největšího ostrova oblasti nabylo v tomto období důležitosti z dalších dvou důvodů. Prvním byl rozmach obchodu s cukrem, druhým pak zvyšující se export tabákových výrobků, především doutníků. Po druhé světové válce to pak byl především rozvoj turistiky, který znovu postavil Kubu do popředí zájmu leteckých společností, a Kuba se brzy stala oblíbeným cílem odpočinku a zábavy bohatých Američanů. Období zdánlivého klidu a pohody však brzy narušily události spojené s kubánskou revolucí v roce 1959, kterou vedli Fidel Castro a Ernesto „Che“ Guevarra. Jejich osvobozenecká armáda brzy svrhla diktátorského prezidenta Fulgencia Batistu a Kuba se ocitla pod komunistickým vedením. Na to zareagovala administrativa Spojených států vyhlášením totálního bojkotu svého karibského souseda. Bez amerických turistů a přílivu peněz plynoucího z jejich radovánek na ostrově muselo hledat kubánské vedení oporu jinde, a našlo ji v úzké spolupráci se Sovětským svazem. Z tohoto důvodu pak samozřejmě i kubánský národní letecký přepravce Cubana používal převážně techniku sovětské provenience.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »