3.11.2020
Otevírání hranic jednotlivých zemí dávalo v létě naději, že krize cestovního ruchu a s ní také letecké dopravy bude postupně končit.
Druhá vlna koronaviru, která od srpna sílí, tyto naděje ale postupně likviduje. Cestování mezi Evropou a USA je v době přípravy článku stále nemožné a jednotlivé evropské země si mezi sebou opět vytváří ochranné hráze. Nejistota toho, zda příští týden půjde do určité země ještě vycestovat, i finanční náklady a nepříjemnosti spojené s povinným testováním nebo karanténou, logicky zásadně snižují ochotu lidí plánovat cesty za hranice své země.
Aircraft Storage Alice Springs. Foto: Steve Strike - Outback Photographics
Jak na prodlužující se pandemii reagují letecké společnosti?
Letecké společnosti i další firmy z oblasti letecké dopravy přijímají stále tvrdší rozhodnutí v oblasti možných úspor nákladů. Jedná se zejména o postupné snižování počtu pracovníků, snižování platů, ořezávání firemních rozpočtů, snižování nabízené sedačkové kapacity a tím i nákladů spojených s provozem. Koncem září se jedna z největších leteckých společností světa American Airlines rozhodla propustit dalších 19 000 zaměstnanců a společnost United oznámila propuštění dalších 13 000. Britská společnost Virgin Atlantic oznámila ve stejné době propuštění 1 150 zaměstnanců navíc k již dříve propuštěným 3 500 z celkového počtu 10 000. To jsou jen nedávné příklady toho, co se od března letošního roku děje globálně v celém odvětví letecké dopravy.
Letiště Václava Havla z května 2020
Letadla čekající na návrat do služby. Foto: British Airways
Další cestou řešení pandemické krize managementy leteckých společností je hledání finanční podpory u národních vlád a u akcionářů jednotlivých leteckých společností. Tyto možnosti však s prodlužováním pandemie vysychají nebo jsou pro vlády i akcionáře politicky nebo ekonomicky nezvladatelné. Jednotlivé společnosti proto přicházejí stále s drastičtějšími opatřeními. Mezi ty patří i redukce jejich letadlových flotil, redukce počtu nově objednávaných letadel i odklady termínů dodávek nových letadel.
Mezi vyřazovanými typy jsou i velkokapacitní boeingy B747. Foto: British Airways
Například letecká společnost Lufthansa, která letos již dosáhla nejvyšší ztráty ve své historii – cca 1,5 miliardy EUR (2019 – zisk 1,2 miliardy EUR), realizuje dramatický plán redukce letadlového parku. Tento plán zahrnuje dle dostupných informací vyřazení z provozu všech jejích strojů Airbus A380, velkého počtu menších A340 a také starších B 747-400. Jedná se zatím asi o vůbec největší redukci letadlové flotily jako reakce na pandemii koronaviru. Lufthansa také údajně plánuje propustit ze svých celkem asi 140 000 zaměstnanců podstatně větší počet než původně oznámených 22 000. Při životě Lufthansu v současnosti drží peníze, které do ní vložila německá vláda za získání 20% podílu ve společnosti.
Vestibul letiště Václava Havla v době koronavirové
Problémy leteckých společností vytvářejí tlak i na výrobce letadel
Většinu z nás v souvislosti s redukcí flotily letadel překvapí asi fakt, že právě třeba Lufthansa plánuje i kompletní vyřazení svých relativně nových letadel A380. Již 7 z nich přesunula koncem letošního jara na hřbitov letadel do Teruelu ve Španělsku. To je ale jen část té špatné zprávy pro výrobce letadel Airbus. Lufthansa je totiž zřejmě jen jednou ze společností provozujících letadla A380, které se chystají provoz tohoto unikátního typu ukončit. Zdá se totiž, že v současnosti neexistuje na světě snad kromě vnitrostátních linek v Číně žádný trh, který by byl tato velkokapacitní letadla schopný dlouhodobě ekonomicky využívat.
Text: Jiří Pruša
Foto: Jiří Pruša, pokud není uvedeno jinak
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 18-22 ve Flying Revue č. 6/2020. Na stáncích bude časopis ke koupi od 5. listopadu 2020. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »