23.9.2020
Celá skupina Flying Bulls: zleva Stanislav Čejka (vedoucí), Miroslav Krejčí (pravé křídlo), Jan Rudzinskyj (levé křídlo) a Jan Tvrdík (slot)
Svou show předvádějí na všech kontinentech, létají na strojích, o kterých se obyčejným smrtelníkům může jen zdát, a v letecké akrobacii jsou naprostá špička. Čeští piloti udivují svět svými kousky už 60 let. Vždyť, kdo si může říct, že létal před saúdskými princi nebo slavnostně otevíral závody formule 1. Letka Flying Bulls Aerobatics Team navazuje na legendární Chrudimskou 4, zakladatele skupinové letecké akrobacie u nás. Význam jubilea špičkoví piloti podtrhli vytvořením světového rekordu.
Skupina Flying Bulls předvádí své umění nad jaroměřským letištěm
Skupina Flying Bulls předvádí své umění nad jaroměřským letištěm
Pilot Jan Tvrdík se připravuje na let. V týmu létá na slotu (poslední pozice ve čtyřčlenné formaci, která má kromě slotu vedoucího a dvě křídla)
Několikrát se přejmenovali, málem dokonce zanikli, ale přesto stále předvádějí svoji show po celém světě. A hlavně kvůli tomu, že už od šedesátých let, kdy vznikla skupina akrobatických pilotů zvaná Chrudimská čtyřka, si předávají informace a zkušenosti jako v rodině. Z pilota na pilota. To je podle současného manažera Flying Bulls Martina Nepovíma základem toho, že celé seskupení funguje jako dobře namazaný stroj.
Piloti akrobatické skupiny Flying Bulls oslavili 60. narozeniny této světově uznávané formace ve dvou fázích. Nejprve v půlce srpna vzlétli z letiště v Jaroměři ke světovému rekordu a provedli deset skupinových výkrutů za sebou. Oslavy pokračovaly v pátek 4. září slavností na letišti v Jaroměři, kde piloti převzali certifikát o rekordu. Právě v hangáru v Jaroměři (na snímku) má akrobatická skupina svůj domov
Podobná věc se u nás hned tak nevidí. Na ploše jaroměřského letiště přistál hydroplán
Formace ve vzduchu předvádí své umění
„Bez těchto letitých zkušeností, verbálně nepřenosných, bychom na tom zřejmě byli jako likérka bez receptu na Becherovku. Již bylo několik pokusů kopírovat naše akrobaticképrvky bez těchto znalostí v zahraničí. Většina z nich skončila větším či menším nezdarem,“ popisuje muž, který byl u začátků v devadesátých letech, kdy ještě bez rudého býka na boku letadel, vlastně zakládal obor letecká akrobacie v České republice.
Miroslav Krejčí (pravé křídlo) nastupuje do kabiny svého speciálu
Pilot Jan Rudzinskyj
Hydroplán na ploše letiště v Jaroměři
Akrobatický speciál XtremeAir 42. Jeho motor má výkon 315 koní a letadlo o hmotnosti 610 kilogramů (váženo bez posádky) dokáže rozpohybovat až na 420 km/h
Nebezpečný koníček
I jejich současná práce stojí na základech položených v šedesátých letech. Když tehdy Jiří Tlustý s Božejem Skružem začínali trénovat akrobatické prvky, které ještě nikdo na světě nedělal, mnozí kroutili hlavou. V roce 2001 vzniká letka The Flying Bulls a řadí se do flotily těch nejlepších pilotů na světě. V roce 2014 vyměnili tehdejší stroje Zlín Z-50LX za modernější XtremeAir XA42, na kterých létají dodnes.
Začínalo se na Trenérech
Před šedesáti lety formace začínala jako Chrudimská čtyřka, pak měnila své jméno i obsazení. Se znakem býka a nápisem The Flying Bulls létají čeští akrobati od přelomu tisíciletí
Skupina předvádí své umění nad jaroměřským letištěm
Ročně převedou nespočet leteckých show a podle Nepovíma nalétají 100 tisíc kilometrů. Přesto mají všichni čtyři členové svá zaměstnání a akrobacii v oblacích se věnují jen jako koníčku. Časově hodně náročnému koníčku, který se může zvenku zdát i hodně nebezpečný.
Pilot Jan Rudzinskyj kontroluje před letem akrobatický speciál XtremeAir 42. V čtyřčlenné akrobatické skupině létá na levém křídle
„Kdybych někdy začal sedat do letadla se strachem, byla by to známka uvažovat o konci letecké kariéry. Naopak zdravá obava je nutná, aby člověk neztratil respekt z létání,“ vysvětluje vedoucí skupiny Stanislav Čejka.
Pilot Miroslav Krejčí během přípravy před akrobatickým letem v den oslav šedesátého výročí existence skupiny. Formace se od svého vzniku (v 60. letech) několikrát přejmenovala a samozřejmě i několikrát změnila obsazení. Původně začínala jako Chrudimská čtyřka
Akrobatický speciál XtremeAir 42 v barvách Flying Bulls
Skupina předvádí své umění nad jaroměřským letištěm
10 výkrutů
V půlce srpna se čtveřice pilotů sešla na domovském letišti v Jaroměři, aby na důkaz, jak si považují oslav 60. výročí založení Chrudimské 4, vytvořili světový rekord v počtu osových výkrutů ve skupině. Počasí bylo ve čtvrtek 13. 8. ideální, na vše dohlížel komisař FAI Vladimír Machula, který je zároveň prezidentem českého aeroklubu. Pro maximální soustředění členů formace se událost uskutečnila bez veřejnosti. Na její provedení piloti potřebovali prostor deseti kilometrů. Jak to bylo náročné popisuje opět velitel letky: “V průběhu točení výkrutu působí na letadlo neustále se měnící síly od kladných přetížení přes nulové po záporné. Čím pomaleji se manévr letí, tím více mají jednotlivé síly vliv a snaží se letadlo vyosit z původního směru jak v rovině horizontální tak vertikální. Při provádění dalšího výkrutu do něj pilot vstupuje už s touto zavedenou chybou, která se s každým dalším manévrem násobí. Úkolem vedoucího skupiny je co nejvíce eliminovat počet těchto chyb. K tomu se přidávají další tři letouny, které za prvé musí reagovat jak na nepřesnosti vedoucího, tak na měnící se síly působící na jejich vlastní letouny. Což je důvod, proč jeden osový výkrut zvládne zaletět jen pár skupin na světě. My, abychom byli stále před nimi, jsme jich udělali pro jistotu deset.”
Po pohledu do historie nahlédněme do budoucnosti. Toto je futuristicky vyhlížející stroj vynikajícího českého akrobatického pilota Petra Kopfsteina
Oslava končí, hydroplán Red Bullu odlétá zpět do Rakouska
Flying Bulls věnovali rekord svým předchůdcům, především pak zakladatelům skupiny Chrudimská čtyřka (tedy Jiřímu Tlustému, Božeji Stružovi, Antonínu Klimendovi a Ladislavu Bezákovi)
Muž z vozidla zvaného Redbullsaurus svolává účastníky oslav k předání certifikátu o stanovení nového světového rekordu
O Flying Bulls
Maximální disciplína, koncentrace, důvěra a schopnost týmové práce jsou základní předpoklady úspěchu skupiny Flying Bulls Aerobatics Team. Piloti, často označováni jako „vzdušní akrobaté“, splynou při svých leteckých vystoupeních v jednotný celek v oblacích předvádějí letecké prvky, které neumí žádná jiná skupina na světě. Jejich spolupráce stojí na přesném detailu velmi těsné skupinové a zrcadlové akrobacií.
Skupina předvádí své umění nad jaroměřským letištěm
Výjimečnost skupiny je založena na dlouhé historii - piloti si své zkušenosti předávají z generace na generaci
Certifikát potvrzující světový i národní rekord. Nikdo na světě nic podobného neumí. Málokterá akrobatická formace zvládne jeden skupinový výkrut. Češi jich umí deset za sebou
Skupina létala pro arabské šejky, zahajovala závody formule 1 a mezi akrobatickými piloty z celého světa má velké renomé. Dokáže totiž prvky, které nikdo jiný na světě nezvládá
The Flying Bulls Aerobatics Team se skládá z těchto 4 zkušených pilotů - Stanislav Čejka (vedoucí), Miroslav Krejčí (pravé křídlo), Jan Rudzinskyj (levé křídlo) a Jan Tvrdík (slot). Velký podíl na úspěších skupiny mají i manažer Martin Nepovím a týmový mechanik Miloš Špreňar. Nováček skupiny Jan Tvrdík i vedoucí celé skupiny Flying Bulls Stanislav Čejka jsou zaměstnáni jako vojenští piloti Armády ČR a jejich pracovní kanceláří jsou proudové stíhací letouny.
A českým akrobatům už určitě rostou nástupci
Během šedesáti let existence skupiny její piloti vystřídali tyto stroje, zachycené na obrázku
Veducí Flying Bulls Stanislav Čejka přebírá z rukou zástupce Mezinárodní letecké federace FIA certifikát o světovém rekordu (10 výkrutů v řadě za sebou ve skupině čtyř letounů)
Skupina předvádí své umění nad jaroměřským letištěm
Skupina Flying Bulls předvádí své umění nad jaroměřským letištěm
Skupina Flying Bulls předvádí své umění nad jaroměřským letištěm
Piloti Krejčí (zády k fotoaparátu) a Tvrdík krátce po přistání
Skupina předvádí své umění nad jaroměřským letištěm
Klasická gestikulace pilotů, kteří při debatě popisují provedené vzdušné manévry
Skupina předvádí své umění nad jaroměřským letištěm
Autor článku: Tisková zpráva Red Bull
Autor fotografií: Tomáš Vocelka
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »