2.1.2018
Nový konvertoplán Bell V-280 Valor s otočnými rotory nové generace má za sebou první vzlet. Proběhl před vánocemi v texaském Amarillu a v americké armádě by podle představ výrobce měl postupně nahradit vrtulníky UH-60 Black Hawk.
V-280 Valor má dvakrát větší dolet než klasické vrtulníky a létá až dvakrát rychleji - cestovní rychlost činí 520 km/h. Kromě čtyř členů posádky přepraví 14 vojáků na vzdálenost 1 500 km (včetně návratu). Celkově unese užitečný náklad o hmotnosti až 5 900 kg. Avioniku pro V-280 přejali konstruktéři v první fázi z C-130K Hercules, do budoucna ale počítají s avionikou zcela novou. Letoun je vybaven fly-by-wire řízením, klasickou páku cyklického ovládání už tu nenajdete.
Bell V-280 Valor - první vzlet
"Letoun je navržen tak, aby poskytoval bezkonkurenční obratnost, rychlost, dolet a nákladovou kapacitu za přijatelnou cenu. První let letounu V-280 představuje významný milník a pokrok v programu vývoje stroje a přivádí Bell Helicopter o krok blíže k vytvoření nové generace letadel s vertikálním vzletem pro americkou armádu," uvádí se v tiskové zprávě společnosti, kterou uveřejnila u příležitosti prvního vzletu.
V-280 navazuje na konvertoplán V-22 Osprey. Na rozdíl od něj se ale při startu přetáčí kolmo k zemi pouze převodovky s rotory, čímž je letoun jednak konstrukčně jednodušší a za druhé nehrozí poničení startovací plochy od proudu horkých spalin z turbovrtulových motorů – ty setrvale zůstávají v horizontální pozici.
Bell V-280 Valor je podle výrobce konstruován tak, aby poskytl americké armádě "nejvyšší úroveň technické připravenosti a funkčnosti". Letoun s dvojnásobnou rychlostí a rozsahem letových schopností, než je běžné u konvenčních vrtulníků, nabízí také výborné manévrovací schopnosti. "Ty umožňují plnit úkoly, při nichž je nutné využít vertikální vzlet i jedinečné letové schopnosti letounu, které v současné době není možné realizovat u jiného letadla. Bell V-280 je multifunkční stroj s vynikajícím výkonem, užitným zatížením, schopností přežití a spolehlivostí, což z něj dělá výjimečný bojový letoun," tvrdí výrobce.
„Je to pro nás pro všechny v Bell Helicopter velmi vzrušující doba a já osobně jsem velmi pyšný na pokrok, jehož jsme prvním letem Bell V-280 dosáhli,“ říká Mitch Snyder, prezident a generální ředitel společnosti Bell Helicopter. „Uskutečněný let potvrzuje náš cíl zaměřit se na priority Ministerstva obrany Spojených států amerických v rámci modernizace a reformy letového parku. Letoun Valor je navržen tak, aby způsobil revoluci ve využívání strojů s vertikálním vzletem v americké armádě. Představuje transformační letadlo pro všechny náročné úkoly, které naše ozbrojené síly plní.“
Nový konvertoplán Bell V-280 nyní čeká roční program testování. Poté armáda vyhodnotí výsledky programu JMR-TD (viz níže) a rozhodne, zda V-280 zařadí do výzbroje.
Program Bell V-280 Valor je součástí programu Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD). Program JMR-TD je vědeckým a technologickým předchůdcem programu ministerstva obrany – Budoucnost letounů s vertikálním vzletem. Vývoj V-280 propojil konstrukční a průmyslové schopnosti společností Bell Helicopter, Lockheed Martin, GE, Moog, IAI, TRU Simulation & Training, Astronics, Eaton, GKN Aerospace, Lord, Meggitt and Spirit AeroSystems – dohromady tvořící společný vývojový tým Valor.
Bell Helicopter, dceřiná společnost konsorcia Textron Inc., je předním průmyslovým výrobcem komerčních a vojenských, pilotovaných i bezpilotních leteckých strojů a průkopník v oblasti otočných rotorových motorů. Stroje z Bell Helicopter slouží zákazníkům ve vice než 120 zemích světa.
-fr-
Zdroj, foto, video: Best Communictions, Bell.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »