VFR komunikace s řídícími v Evropě i v USA se dá zvládnout. Piloti se toho nemusí bát

2.11.2016

Komunikace. Ilustrační foto: Flying RevueKomunikace. Ilustrační foto: Flying Revue
Komunikace. Ilustrační foto: Flying Revue

Novinka: Anglická VFR komunikace pro piloty  Mnozí piloti se bojí létat do zahraničí kvůli obavám z komunikace s řídícími letového provozu. Co musí udělat, aby se bát nemuseli a mohli létat mimo Česko svobodně a s radostí? 

Odpovědi najdete v publikaci Anglická VFR komunikace, která právě vychází. Autor Jiří Pruša v ní zúročuje své dlouholeté zkušenosti s dálkovým létáním po celém světě. Ostatně vypovídá o tom i podtitul Psáno v pilotní kabině

Kroužková vazba a barevné hmatníky

Publikace chce být pro piloty navýsost praktická. "Chtěli jsme s kolegy z Flying Revue vytvořit publikaci, která pilotům usnadní život a otevře jim nové letecké obzory, protože vychází z praxe," říká autor.

Nebojte se VFR dálkových letů kvůli anglické komunikaci s řídícími. Tato kniha vám je pomůže zdolat.
Nebojte se VFR dálkových letů kvůli anglické komunikaci s řídícími. Tato kniha vám je pomůže zdolat.

Proto kniha například obsahuje i výrazy, které sice nejsou obsažené v ICAO frazeologii, ale v letecké praxi se běžně používají.

Dozvíte se v ní také, jaké jsou rozdíly v komunikaci v Evropě a USA, a v některých detailech i rozdíly mezi různými zeměmi Evropy. Obsahuje také praktická doporučení k řešení situací i problémů, se kterými se pilot při zahraničních letech může setkat.

Také formát knihy je vymyšlen tak, aby ji pilot mohl mít kdykoliv u sebe a mohl se v ní jednoduše a rychle orientovat. Proto v kroužkové vazbě a s barevnými hmatníky umožňujícími jednoduché nalezení kapitoly, kterou pilot právě potřebuje. 

Jak knihu používat

Knihu si můžete koupit po kliknutí na tento obrázek.
Knihu si můžete koupit po kliknutí na tento obrázek.

"Moje doporučení je publikaci nejen prostudovat, ale jednotlivé komunikační dialogy si také sám namluvit třeba na smartphone," radí autor. "Teprve když tohle uděláme s každou frází alespoň 10krát, dostaneme ji poté přes rty bez velkého přemýšlení a jedním dechem. Dobré je také využít možnosti náslechu živé komunikace, kterou nabízíme na webu Flying Revue.cz v sekci Pro piloty/Rádiová komunikace on-line. FlyingRevue.cz bude navíc postupně publikovat další pomůcky pro zdokonalování anglické VFR komunikační praxe.

Knihu si můžete objednat one-line zde.

V knize najdete nejen konkrétní žádosti a instrukce ve standardních letových situacích (řízený/neřízený prostor, řízená/neřízená letiště atd.), ale také příklady praktické komunikace se službou Information, kdy českého/slovenského pilota mohou zaskočit některé dotazy – nemusí jim rozumět nebo nemusí vědět, jak odpovědět. Kniha se snaží dávat odpověď nejen lingvistickou, ale vysvětluje také praktický obsah komunikace i to, co je určitou komunikací sledováno.

Jiří Pruša
”Flying

Létání: Celý život se věnuje letectví. Poprvé byl na letišti v Praze ve svých čtyřech letech, v patnácti pak absolvoval první sólo na Blaniku na letišti Točná. Ve sportovním letadle obletěl Evropu, USA, Karibik, létal na Novém Zélandě i v Africe. Záznamy z jeho expedic najdete zde.

Profese: Po VŠ finanční ředitel ČSA, následně IATA Ženeva (letištní a navigační poplatky). Po návratu viceprezident ČSA pro marketing, 1999 odešel do privátní sféry. Vytvořil zastoupení rezervačního systému Galileo pro země střední a východní Evropy. Nyní vydává časopis FR.

Letecké publikace: SLD I a SLD II, Chytré létání, VFR anglická komunikace. Pilotní licence GLD, PG, PPL. Nalétané hodiny – cca 2000. Letecké expedice – JAR/Namibie, Evropa a Evropské ostrovy, USA, Karibské ostrovy a další.

Web: www.prusa.org.

Hodně důležitá a praktická je i část, která se věnuje nejčetnějším chybám v komunikaci. "Tahle část vlastně ukazuje, na co se má pilot soustředit především," vysvětluje Jiří Pruša. 

Proč kniha vznikla

"Potřebu vzniku takovéto publikace mi ukázaly kurzy VFR létání do zahraničí, které jako Flying Revue pořádáme. Vnímal jsem, že hlavním problémem, proč se piloti bojí letět do zahraničí, je obava právě z anglické komunikace. Při procházení řady publikací věnujících se anglické letecké frazeologii jsem měl pocit, že jsou příliš teoretické a zejména nováčkům nemohou úplně efektivně pomoci.

Jedna věc je naučit se pár slovíček a frází a jiná věc je vědět, s čím se setkáte během letu, co očekávat, co odpovídat atd. Naše publikace se věnuje právě tomu a obsahuj také kompletní komunikaci jednoho modelového letu. Věřím, že to je to, co může pomoci snížit obavy ze zahraničního letu i stres během takového letu," myslí si Pruša.

Inspiraci získával autor ze zkušeností při letech nad USA, Afrikou, Novým Zélandem i Evropou a také z leteckých publikací, manuálů, webových informací a učebnic USA, které jsou podle jeho názoru celkově praktičtější a méně svázané existujícími předpisy než evropské. Důraz kladou na skutečné situace a jejich řešení.

Základní komunikaci uvedenou v knize chce autor doplnit nahrávkami z konkrétního letu i namluvení některých částí pilotem a profesionálním řídícím. To vše bude postupně k dispozici na webu Flying Revue. "Pokud se vlastní publikace osvědčí, tak plánujeme její vydání i v některých jiných zemích," dodává autor knihy.

První ohlasy jsou příznivé. "Mám radost, že knihu pochválil Michal Dvořák, vedoucí pracoviště FIC Praha, tedy Letové informační služby pro VFR lety ŘLP Praha," uvádí autor Jiří Pruša. Michal Dvořák dělal knize supervizi. "Za jeho pomoc, spolupráci i za skvělou podporu, kterou on a jeho tým poskytují všem VFR pilotům v ČR, mu velmi děkuji," uvádí Pruša.

***

VFR anglická komunikace - ukázka z knihy 

Knihu si můžete objednat one-line zde.

Přečtěte si ukázku:

Nové technologie, fungující ekonomika i nová Evropa přinášejí možnosti rozvíjet soukromé létání za hranice ATZ našeho letiště i za hranice republiky. GPS a další avionika zajistí, že se cestou neztratíme a můžeme letět bezpečně, internet umožní najít potřebné informace, Schengenský prostor a EU vůbec odstranily většinu administrativních překážek a fungující ekonomika nám umožňuje létat, protože jinak bychom si to nemohli dovolit.

Co tedy zbývá? Věřit si a být schopný letecké komunikace v angličtině. Problémem není ani tolik naučit se potřebné výrazy a slovíčka, ale umět je pohotově použít i jim rozumět. Naše publikace věnující se specificky VFR komunikaci je proto postavená přímo na praktických zkušenostech a postupech, jaké zažijete sami na vašem prvním i dalším letu. Je totiž skutečně psaná vpilotní kabině - během letů prakticky ve všech evropských zemích i USA jsem zaznamenával výrazy a fráze, které používali řídící i piloti. Poznámky z mnoha hodin zahraničních letů se následně staly základem této publikace. Některé výrazy a fráze, které vám představíme, neodpovídají zcela oficiální frazeologii – jsou ale v praxi používané a tak je potřeba je znát, chápat a umět používat.

Abychom přiblížili praktické používání letecké komunikace a frazeologie, tak na stránkách www.flying-revue.cz najdete jednak možnost náslechů živé komunikace jednotlivých služeb na letišti Praha a také sem postupně budeme umísťovat některá další letiště, pro která taková možnost bude k dispozici. Zároveň připravujeme i zvukovou nahrávku jednotlivých částí této publikace profesionálními řídícími letového provozu – rodilými mluvčími i video se vzorovým letem. 

Cílem naší publikace je zájemcům poskytnout především praktické, přehledné a stručné podklady k tomu, aby mohli co nejdříve zvládnout anglickou komunikaci během jakéhokoliv VFR letu. VFR komunikace nemá tak rigidní pravidla jako komunikace v IFR provozu a tak se můžete v různých zemích i u různých řídících nebo dispečerů setkat s určitými odlišnostmi a zcela jistě také s různým přízvukem. Je proto potřeba, abyste mimo vlastní letecké frazeologie také udržovali a zdokonalovali vaše znalosti běžné angličtiny, která vám  pomůže se orientovat i v situacích pro které příslušné výrazy nemusíte vždycky znát nebo vám v pilotně komplikované situaci nemusí „naskočit“. 

Jedním z cílů Edice Flying Revue je podporovat a napomáhat rozvoji leteckého cestování a turistiky do zahraničí. Pomůcek, rad, doporučení i informací pro VFR lety do zahraničí najdete celou řadu také na našem webu www.flying-revue.cz. Informace a zkušenosti mnoha pilotů z různých zajímavých cest pak najdete také v tištěném časopise Flying Revue, který vychází 6x ročně a je doplňován „speciály“ na atraktivní a aktuální témata.

Létejte s radostí!

***

Obsah knihy:

1.       Příprava na létání do zahraničí

2.       Principy anglické VFR frazeologie

3.       Poloha letounu

4.       Řízená letiště

5.       Komunikace během traťových letů

6.       Komunikace při průletu řízeným prostorem

7.       Neřízená letiště

8.       Nouzové situace

9.       Chyby při komunikaci a pár zkušeností

10.    Přehled základních výrazů, instrukcí, pokynů povolení a informací používaných v praktické anglické VFR komunikaciJiří Pruša
Jiří Pruša

 

-fr-

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > VFR komunikace s řídícími v Evropě i v USA se dá zvládnout. Piloti se toho nemusí bát
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »