KLM létá na použitý kuchyňský olej. Prý to snižuje množství CO2 v emisích

13.12.2019

Boeing 777 ER společnosti KLM při tankování. Zdroj: KLMBoeing 777 ER společnosti KLM při tankování. Zdroj: KLM
Boeing 777 ER společnosti KLM při tankování. Zdroj: KLM
Destinace KLM. Zdroj: KLMDestinace KLM. Zdroj: KLM
Destinace KLM. Zdroj: KLM

Letečtí dopravci          Titulek zní poněkud nepravděpodobně, nicméně je to tak. Nizozemský dopravce KLM totiž do leteckého paliva přimíchává použitý kuchyňský olej a amsterdamské letiště Schiphol ho nyní poprvé bude do letadel plnit s využitím stávající letištní infrastruktury. 

Takzvané udržitelné letecké palivo, které se bude míchat s fosilním palivem, má podle KLM plnou certifikaci podle standardních specifikací leteckého paliva (ASTM) a splňuje stejné jakostní i bezpečnostní požadavky. "Směs, která představuje plnou náhražku, tzv. drop-in, se bude dodávat na letiště Schiphol, kde se s ní bude manipulovat s využitím stávající konvenční infrastruktury, potrubí a skladovacího a hydrantového systému," uvádí nizozemský dopravce. Schiphol tak bude prvním letištěm, na němž bude toto palivo distribuováno pomocí stávající letištní infrastruktury. 

Pohonná látka, kterou vyrábí firma Neste z použitého kuchyňského oleje a zbytkových surovin, má na letech z Amsterdamu v porovnání s plně fosilním leteckým palivem přispět ke snížení emisí CO2 až o 80 %. Směs s fosilním leteckým palivem je dle výrobce i dopravce plně kompatibilní s dnes používanou technologií proudových motorů a také s distribuční infrastrukturou. Roční výrobní kapacita v USA a Evropě momentálně dosahuje 100 000 tun paliva, od roku 2022 bude Nesté schopna vyrobit celosvětově až 1 milión tun leteckého paliva z obnovitelných zdrojů.

KLM testuje palivo s přidaným použitým kuchyňským olejem už od roku 2013. Palivo nakupuje v USA a dodávky z Los Angeles budou pokračovat i nadále, ovšem ve větším objemu než dosud. Od roku 2022 ale bude palivo odebírat ze závodu na výrobu udržitelného leteckého paliva, který bude vybudován v nizozemském Delfzijl a KLM se na jeho projektování podílí. Po dokončení továrny od ní bude KLM odebírat 70 000 tun paliva ročně. 

Dopravce tvrdí, že nakupuje pouze udržitelná letecká paliva vyrobená z odpadních a zbytkových surovin, jež významně snižují uhlíkovou stopu a nemají negativní dopad na potravinářskou výrobu nebo životní prostředí. Udržitelnost je dokládá certifikací ISCC+ (International Sustainability and Carbon Certification Plus) a RSB (Roundtable on Sustainable Biomaterials). „Používání udržite,“ uvedl prezident a generální ředitel společnosti KLM Pieter Elbers. 

Služby KLM ročně využije více než třicet miliónů cestujících, v roce 2018 to bylo rekordních 34,1 milionu. Využít mohou přímé lety do 162 destinací, a to s flotilou více než dvou set letadel. Společnost zaměstnává 33 000 zaměstnanců po celém světě a její síť spojuje Nizozemsko se všemi klíčovými regiony světa a pro hospodářství Nizozemska je jednou ze zásadních hnacích sil. 


Poslední přistání B747 na Princess Juliana Airport. Zdroj: YouTube, Dez Rosswess
 
B747 na vzletu z Princess Juliana Airport. Zdroj: YouTube, Leon Baten

KLM se natrvalo usídlila také v paměti leteckých fanoušků a spotterů ikonickými záběry vzletů a přistání B747 na Letišti princezny Juliany na karibském ostrově Sint Maarten (Saint Martin). Práh dráhy 10 je tak blízko veřejné komunikace a pláže Maho Beach, že zde zážitkůchtiví turisté měli B747 doslova na dosah. Záběry, kdy je proud spalin z motorů doslova smetává do moře, patří k nejznámějším záběrům ze světových letišť. Dnes už je to ale historie, KLM na linku na Sint Maarten B747 už nenasazuje. Mimochodem, stroj z videa níže, Boeing 747-406 výrobního čísla 24000 LN732 a registrace PH-BFB "City of Bangkok" už je mimo službu zcela a od letošního února stojí v barvách hotelového řetězce Corendon před hotelem Corendon Village v Amsterdamu. Celé video z přesunu zde. 

Od sloučení v roce 2004 je KLM součástí skupiny Air France–KLM. Tato fúze dala vzniknout jedné z předních evropských leteckých společností se dvěma silnými značkami působícími ve dvou hlavních centrech: na amsterdamském letišti Schiphol a na pařížském letišti Charlese de Gaulla. Skupina se zaměřuje na tři klíčové aktivity: osobní a nákladní dopravu a údržbu letadel. Společně tyto dvě letecké společnosti přepraví ročně téměř 100 milionů cestujících. 

KLM je také členem globální aliance SkyTeam, která má 20 členských leteckých společností a společnou síť 1 063 destinací v 173 zemích.

-fr-

 logo_fr_transp.jpg 

Flying Revue > Články > Letecká doprava > KLM létá na použitý kuchyňský olej. Prý to snižuje množství CO2 v emisích
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.11.1939 se stalo...
27.11.1939
Posádka kanadského letounu Junkers W-34 patřícího Canadian Airways uskutečnila nejdelší záchranný let v kanadské historii z Winnipegu do Repulse Bay a zpět.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »